Kulskruvar från ebay

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Kulskruvar från ebay

Inlägg av SeniorLemuren »

Är det någon som har erfarenhet av billiga kulskruvar med kulmutter från ebay. T.ex dessa eller liknande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av tecno »

H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av H.O »

Jämfört med vad?
C7 är ju "den bästa" kvalitén av de rullade skruvarna så jämfört med C8 och C10 är den ju "kanon". Jämfört med en slipad skruv i C0-klass så är den ju inte så bra. Cykliska fel är ju svåra att kalibrera bort men den största felkällan är ju stigningsfel och det är ju lättare.

Min personliga erfarenhet av kulskruvar från EBAY är att de är helt OK, hänsyn taget till priset. Problem jag råkat ut för är att de kommer fram krokiga för att de packas i lite wellpapp. Jag köpte t.ex en 900mm lång 1610 skruv med mutter och den var krokig så nästa gång jag ska handla ska jag fråga innan hur de packar. Idealiskt är ju ett hårt papprör eller liknande.

De ultrabilliga lagerbockarna är enligt min erfarenhet däremot värdelösa "out-of-the-box" men är lätta att fixa till. Självklart behöver inte alla vara lika usla som de jag fick.

200:- inkl frakt för en 400mm lång kulskruv med mutter och ändbearbetning är BILLIGT.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av datajompa »

H.O skrev:De ultrabilliga lagerbockarna är enligt min erfarenhet däremot värdelösa "out-of-the-box" men är lätta att fixa till.
Utveckla gärna!
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 226
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av 3uba296 »

I mitt fall var felet på lagerbockarna att distansen mellan yttre lager och mutter var för kort så att man klämde tätningen när man drar mutter = allt låser sig/ går väldigt trögt. Göra nya, något längre distansrör var lösningen i mitt fall.

"Spacer" till höger på bilden.

Bild
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av H.O »

Som ovan plus att de lager som är monterade i (eller i alla fall va i mina) inte är gjorda för parvis montering utan distans emellan så man kan förspänna allt man vill utan att det blir nån förspänning. Det måste liga shims mellan ytterbanorna på lagrena.

Jag märkte det för jag har remtransmission och kraften från remmen "drog" i änden på skruven och eftersom förspänningen var noll så hölls inte skruven fast vare sig axiellt eller radiellt så ju mer jag spännde remmen desto mer bågnade skruven mellan lagringarna - det underlättade inte i försöken att få en redan krokig skruv att fungera...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av hawkan »

Kan också vara att dessa enheter innehåller fel lager.
Bild

Alla bilder och referenser visar på vinkelkontaktlager. Men de leverar vanliga spårkullager. Som är mycket vekare i axiell led.
Dessutom är vinkelkontaktlager slipade så att när ett par sätts i "back-to-back" eller "face-to-face" så kan de förspännas utan extra shims emellan.
Spårkullager kräver shims som beskrivits ovan.

För övrigt är jag mycket nöjd med skruven.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av Eson »

Back-to-back etc är inte standard på vinkelkontaktlager. Det är inget måste då det funkar lika bra att sätta ett tunt shims emellan lagren.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av H.O »

Dessutom är vinkelkontaktlager slipade så att när ett par sätts i "back-to-back" eller "face-to-face" så kan de förspännas utan extra shims emellan.
Ja och nej. Du kan inte köpa två vanliga 7201-BEP (t.ex) och montera de direkt mot varandra, de är inte på något sätt garanterade att ge dig nån förpänning.
7201-BEGAP däremot är universalmatchade för att vid parvis montering ge en lätt förspänning* - vilket [GA] i artikelnummret anger. Köper du 7201-BECAP så får du istället ett litet glapp på 5-13um.

* SKF-specifikationen för [GA] säger +/-4um så det är inte ens säkert att det BLIR ett "negativt" glapp. [GB] däremot ger -2 till -10um, [GC] -8 till -16um.

Mina kinesiska lagerbockar hade klena vinkelkontaktlager med väldigt liten kontaktvinkel, och som sagt, utan shims mellan så de glappade.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av mr_ping »

Jag har köpt av JBCNC och på Ebay och kan bara säga såhär. Blir något fel så är du ganska körd om du köpt från Ebay, om du inte lyckas få pengarna tillbaka utan att skicka grejjerna. Jag fick en kulskruv där ändbearbetningen var fel, och det tog väldigt lång tid att få hem den dessutom.

Det hände även via JBCNC, skillnaden var att han stod för kostnaderna att skicka tillbaka + att jag fick en ny. Allt på bara några dagar.

Kommer aldrig beställa något sådant via Ebay igen.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Kulskruvar från ebay

Inlägg av ConnyK »

Ett till tips är
Exempel
https://www.dold-mechatronik.de/navi.ph ... 6&lang=eng

Jag har inte beställt några kulskruvar där ifrån men annat och att de packar bra och det är bra precision (med mina amatörögon)
Skriv svar