Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av Thorped »

Någon sa till mig en gång att stegmotorer med har lika många steg som encordern har men stämmer verkligen det? Har den inte lika många steg som en stegmotor utan closed loop fast den har fler avläsningspunkter? För man får väl inte högre upplösning bara för att man kör closed loop, eller? Jag vet ingenting. :mrgreen:
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av adent »

Hej!

Nej, du har nog rätt. Möjligen om man kör microstepping på stegmotorn och använder en högupplöst encoder som feedback. Men då behövs det egentligen inte en stegmotor alls...
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av Terho »

Jag har stegmotorer med closed loop på min fräs med linjär encoder som läser bordets position. Drivstegen är inställt på 3200 microsteg och closed loop systemet på 3200 pulser. Linjär encodern har en upplösning på 0.005 men gick att dela det på fyra i closed loop systemet så den registrerar flankarna med i fyrkantsvågen, teoretiska upplösningen är 0.00125. Kulskruven har fyra mm i stigning så 4 mm / 3200 = 0.00125. Jag har ett externt closed loop system till min. Det är bra att planera för att se att allt går ihop teoretiskt innan man börjar. För mig funkar systemet över förväntan och gick på ca 5000 per axel med 11.2 nm motorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av SeniorLemuren »

Varför väljer man en stegmotor om man kör med closed loop. Det är ju både tystare och stabilare att köra DC-motor med closed loop?
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av perra_e »

Priset
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av Terho »

Mina stegmotorer låter inte så mycket då jag kan ställa frekvenserna på DSP drivarna. En stegmotor har mycket bättre grund vrid än en AC/DC servomotor därför vart jag nyfiken och ville pröva och det har funkat riktigt bra.







Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av Thorped »

Terho skrev:Jag har stegmotorer med closed loop på min fräs med linjär encoder som läser bordets position. Drivstegen är inställt på 3200 microsteg och closed loop systemet på 3200 pulser. Linjär encodern har en upplösning på 0.005 men gick att dela det på fyra i closed loop systemet så den registrerar flankarna med i fyrkantsvågen, teoretiska upplösningen är 0.00125. Kulskruven har fyra mm i stigning så 4 mm / 3200 = 0.00125. Jag har ett externt closed loop system till min. Det är bra att planera för att se att allt går ihop teoretiskt innan man börjar. För mig funkar systemet över förväntan och gick på ca 5000 per axel med 11.2 nm motorer.
Summan av kardemumman är alltså att closed loop ger fler steg? Jag förstår faktiskt inte hur man kan skapa fler steg med closed loop men det kanske inte är min sak att förstå. Hur som helst är jag glad att möjligheten finns.

Jag är på jakt efter en motor med closed loop eller encoder med PPR enligt formeln: (PPR * 30,50,80,100,120 eller 160)/360 000 = ett heltal större än 4
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av svanted »

antalet steg har väl inte med encoder på bordet eller inte att göra?
det beror ju på hårdvaran i drivningen, problemet med för små mikrosteg är att motorn kanske inte rör sig vid små stegförändringar p.g.a. tröghet och dålig tolerans i systemet.
har man en encoder till bordet så VET man att det rör sig, men hårdvaran får inte fler steg för det.
å kan man verkligen kalla digital återkoppling i ett servosystem för closed loop,
då ett digitalt register först omvandlas till ett "är" värde...

vanlig closed loop är ju då en servomotors drivspänning är direkt beroende av återkoplingen,
som är analogt kopplat till drivförstärkarna.


edit:
en stegmotors vridmoment måste ju jämföras med en växlad dc motor,
ett steg på en stegmotor borde vara lika som ett halvt varv på en tvåpolig dc motor.
så den borde växlas typ 50/1.
H.O
Inlägg: 5702
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av H.O »

Motorn har ju en naturlig stegvinkel eller antal steg per varv. Typiskt 1.8° (eller 200 steg) för en 2-fas stegmotor och 0.72° (eller 500 steg) för en 3-fas stegmotor. Detta ändrar sig självfallet inte bara för att man sätter en encoder på motorn.

Om du mikrostegar motorn delas varje helsteg upp i x antal mikrosteg. Kör man open loop så är det enda drivsteget kan göra att skicka ut den ström till de båda (eller tre) lindningarna som TEORETISKT gör att rotorn ställer sig i rätt läge. Men på grund av belastningen på motorn och olinjäriteter i den samma så finns det inga garantier för att rotorn ställer sig exakt där den borde.

Om man då utökar systemet med en encoder som MÄTER rotorns faktiska position så kan drivsteget korrigera strömmen från det teoretiskt korrekta värdet till ett som gör att rotorn FAKTISKT ställer sig i rätt position - oavsett om belastningen på motorn ändras.

Självklart kan ett system vara closed loop oavsett om det är analog eller digitalt.

Jag är inte med på tankegångarna kring vridmoment.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av svanted »

okej då är jag med :)
för att kunna utöka stegantalet mha en encoder måste motorströmmen kunna styras från datorn,
är det dipswitchar, som på mina drivsteg, blir det inte fler steg.

så med en encoder skulle då jag ha en stor växlad dc motor istf en stegmotor.
H.O
Inlägg: 5702
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Har stegmotorer med closed loop fler steg?

Inlägg av H.O »

för att kunna utöka stegantalet mha en encoder måste motorströmmen kunna styras från datorn,
är det dipswitchar, som på mina drivsteg, blir det inte fler steg.
Nej, det har inte med det att göra, du behöver inte kunna styra strömmen från datorn. Du ställer fortfarande in hur många pulser drivsteget skall ta emot för att motorn skall snurra ett varv. Hur DET görst (DIP-switcher eller via nån mjukvara på en dator) spelar ingen roll.

Enkodern på stegmotorn är inte kopplad till datorn, den är kopplad till drivsteget.
så med en encoder skulle då jag ha en stor växlad dc motor istf en stegmotor.
Växlad vet jag inte. Men vad du får är I princip en 50-polig BLDC-motor.
Skriv svar