Var köpa kugghjul / mekaniksats (och vad)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Var köpa kugghjul / mekaniksats (och vad)

Inlägg av datajompa »

När man sitter och skissar på olika projekt så är mekaniken lite av en blind fläck i alla fall för mig. Finns det någon standard eller liknande där det finns t.ex. 5 olika storlekar på kugghjul och drivremmar och så vidare, så att man enkelt kan passa ihop grejer utan att behöva specialbeställa varenda liten del?

Det finns ju Meccano och varianter på det temat, men det är ju klena saker, avsedda för lek. Jag tänker mer när man vill ha kraft.

Jag har inget specifikt projekt i sikte utan det är mer en allmän fundering, för det är många saker jag hade fixat eller gjort om det hade varit enkelt att få till det mekaniska.

Som exempel så hade jag gärna modifierat min lamineringsmaskin till att kunna pressa med kraft, då behövs det byggas helt ny drivning och bara behålla pinnar och elektronik. Som ett exempel. Tänkte först pilla isär en gammal skruvdragare osv men saker passar ju aldrig ihop och så sitter man där med ytterligare några oljiga jäkla hjul som är för bra för att slänga.

Uppmaningar om att bara köpa skiten och påpekanden att det blir billigare och bättre undanbedes :)

En annan fråga, var hittar man billigt enstaka tunna metallblad/skivor som går att etsa, ca .1-.5mm tjocka?
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Var köpa kugghjul / mekaniksats (och vad)

Inlägg av H.O »

Några satser känner jag inte till men det finns ju flera online-butiker som säljer kugghjul och liknande, t.ex http://www.gearsandsprockets.co.uk/
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Var köpa kugghjul / mekaniksats (och vad)

Inlägg av datajompa »

Jättebra, att jag aldrig har sett den innan?! Frakten verkar bara hamna på 50-60 spänn också, passar för impulsköp.
Lillhannus
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 november 2011, 18:54:05
Ort: Helsingfors

Re: Var köpa kugghjul / mekaniksats (och vad)

Inlägg av Lillhannus »

Lego är ju inte heller direlt gjort för att kunna klara av stora krafter. Men som metod att testa koncept är det suverent. Kolla t.ex nedan video av pappersflygplansviknings och avfyrningsmaskin



Mvh
JL

.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Var köpa kugghjul / mekaniksats (och vad)

Inlägg av Eli »

En sökning på ebay t.ex: "gears mod1" ger >2k hits och är troligen billigaste alternativet ofta med fri frakt, tar dock 1 månad.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Var köpa kugghjul / mekaniksats (och vad)

Inlägg av datajompa »

ebay, jo men då måste man ju tänka en massa, särskilt som man måste komma på allt man behöver om en månad... det går ju inte! det ska ju vara nuu nuu nuu såklart.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Var köpa kugghjul / mekaniksats (och vad)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skriv svar