Fräs i melamin?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

Hej alla forumiter, är det någon här som har byggt en fräs i melamin? Jag tänkte beställa skenor sbr20 i kit 2x 350/650/1050 samt nema 23or från Tyskland via ebay.

Nu är det så att jag råkar ha 6st 600x240x19 melamin skivor, är det helt dumt att använda dessa? De har ju vikt samt en ytfinish som är betydligt mera lättskött än mdf, var mest nyfiken om någon provat bygga med detta material? Sam att det blir väldigt lätt att göra ett 60cm bord i flera lager när skivan redan är 60cm :P
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

typ nåt sånt här kit med motorer

och nåt sånt här kit med skenor

jag har dock ingen aning vilken controller som överuvudtaget är något att ha samt att min dator inte har någon paralellport, men det funkar väl med någon snorbillig usb adapter eller finns det särskilda specifikationer för sånt?
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hummel »

Din snorbilliga USB-adapter måste vara en motion controller. Exvis https://www.poscope.com/product/pokeys57cnc/ eller en Smoothstepper. Kolla upp vad ditt styrprogram är kompatibelt med.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 309
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Wirewrap »

Kontrollerkortet i ditt motorkit känner jag igen. Det är ett enkelt optoisolerat parallellport breakout som fungerar enbart med mjukvarustegning på parallellport.

http://www.ebay.com/itm/CNC-6-Axis-DB25 ... SwBP9UXDKU
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

hummel skrev:Din snorbilliga USB-adapter måste vara en motion controller. Exvis https://www.poscope.com/product/pokeys57cnc/ eller en Smoothstepper. Kolla upp vad ditt styrprogram är kompatibelt med.
Men det följer ju med ett breakoutkort med motorerna/driverna, då räcker det väl att jag kör med någon form av mach3 eller liknade mjukvarulösning på datorn?
Är jag helt ute å cyklar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Glenn »

Problemet är att de vanliga USB-adaptrarna för parallellport bara stöder skrivare, och det brukar inte fungera till detta.. Därför måste du ha en specifik USB-ansluten motion controller.

Om du har en dator med kortplatser så är ett alternativ att sätta i ett PCI parallellportskort istället.

Tänkt på att 64bits windows inte har stöd för parallellport alls, så då måste du köra 32bit.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

Glenn skrev:Problemet är att de vanliga USB-adaptrarna för parallellport bara stöder skrivare, och det brukar inte fungera till detta.. Därför måste du ha en specifik USB-ansluten motion controller.

Om du har en dator med kortplatser så är ett alternativ att sätta i ett PCI parallellportskort istället.

Tänkt på att 64bits windows inte har stöd för parallellport alls, så då måste du köra 32bit.

Tack, detta hade jag ingen aning om! Är det nån som provat nån usb variant? Finns ju gott om såna t ex USB cnc , någon som provat på ett sådant?

Edit, måste jag köra en 32bit Windows även om jag går via USB?
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hummel »

Jag rekommenderar Ethernet-anslutning över USB för att minska risken för störningar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hawkan »

Det går också om du har en dator med en äkta parallellport.
Eller sätter i ett t ex PCI-kort med parallellkort.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

fina fisken, man får väl leta upp nåt gammalt lik i garderoben! borde finnas ett par gamla phenomproppar i gömmorna, de torde ju ha parallellport! ev finns där nån gammal dellklient med p4... hmm.. :)

usb över ethernet? jag anser mig vara rätt väl bevandrad i datorns mystiska värld men nu förstår jag inte riktigt... jag har sett att vissa styrkort har ethernet men hur gör man då?
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av G4jm0r »

För att undvika parallellportsanslutning till min 3040 fräs skaffade jag en arduino due och instalerade GRBL, sen styr jag den med Chilipeppr via usb, fungerar riktigt bra ännsålänge.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av lond »

Kelmannen skrev:Tack, detta hade jag ingen aning om! Är det nån som provat nån usb variant? Finns ju gott om såna t ex USB cnc , någon som provat på ett sådant?
Har använt mig av ett DIY-kort från originalet i din eBay-länk: https://planet-cnc.com/

/// Marcus
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

G4jm0r skrev:För att undvika parallellportsanslutning till min 3040 fräs skaffade jag en arduino due och instalerade GRBL, sen styr jag den med Chilipeppr via usb, fungerar riktigt bra ännsålänge.
freeware? sen har jag ju läst nånting nånstans att arduino har nån fartspärr? pga frekvensen på kortet? jag gissar dock att en sketen setup som min inte stöter på det?
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av G4jm0r »

Det är open source https://github.com/grbl/grbl. Det är möjligt att arduinon är för långsam för snabba komplicerade operationer, kan tänka mig att det finns en GRBL version för Arduino Due annars.
H.O
Inlägg: 5704
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av H.O »

usb över ethernet? jag anser mig vara rätt väl bevandrad i datorns mystiska värld men nu förstår jag inte riktigt... jag har sett att vissa styrkort har ethernet men hur gör man då?
Det som menades var nog inte att köra USB över Ethernet (vilket ju är möjligt) utan att en motion controller MED Ethernet är att föredra framför en dito med USB eftersom Ethernet per definition är isolerat och därmed mindre känsligt för störningar - något som just USB-versionen av Smoothstepper är ökänd för.
Skriv svar