Fräs i melamin?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

funderar mest på hur det skulle se ut att ha skenorna i jämnhöjd med bordet, måste is så fall göra om själva portalen lite, just nu är det ca 70mm och det känns trångt! :P
Användarvisningsbild
LittleFish
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 juni 2010, 03:44:14

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av LittleFish »

Kul läsning. En fråga från en som inte är insatt, blir det inte enklare konstruktion att få plan om man drar ut "lådan" hela vägen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

du har alldeles rätt, jag glömde ändra det innan jag la upp den bilden :P finns en del andra "lustigheter" i modellen också som behöver åtgärdas innan bygget blir skarpt, just nu försöker jag spika innehållet (skenor/skruvar) jag skulle vilja hitta en sats som har längre skenor än skruvar eftersom man ändå förlorar ca 20cm till glidblocken längs x, skulle vilja hitta 1200mm skenor och 1050mm skruvar, för då kan jag gömma motorn på sidan om maskinen istället för att de ska sticka ut 20cm på baksidan.

Hittar jag inte längre skenor nu så beställer jag satsen med 300/600/1000mm skenor och 350/650/1050mm skruvar, jo jag vet att skruvarna är stål och går att kapa, problemet är att jag har inget jag kan svarva ner dem med för att få dem att passa i stödlagret på nytt efteråt :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

LittleFish skrev:Kul läsning. En fråga från en som inte är insatt, blir det inte enklare konstruktion att få plan om man drar ut "lådan" hela vägen?


största anledningen att jag inte har dragit ut bottenplattan bredare är att jag har en hel hög med 60cm breda melaminskivor som jag tänkte offra... ;D
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

ok, ännu ett par alternativ! vet inte om ni lessnat på mig men jag vill ju hamna i hyfsat rätt riktnummerområde iaf, på de här varianterna har jag lagt med 2 versioner av remdrift (minst 15/3 mm), någon här som kört med liknande? Samt att jag förenklat en hel del, tagit bort dubbel/trippellager och försökt tänka stöttor istället :)

Anledningen till det är dels så blir det ju betydligt lättare att anpassa längden på efter maskinen och så kapar jag pengar från bygget, men då vet jag ju förstås inte hur stor effekt/hastighetsskillnad det blir med rem kontra skruv, jag kan ju tänka mig att det blir snabbare men svagare, känns som att på min storlek av bygge så verkar ju farten vara större problem än kraften? (tänkte använda NEMA 23 3nm), men skulle det vara så (vilket inte känns direkt omöjligt) att jag har helt fel så får ni mer än gärna rätta mig! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av H.O »

För varje Nm du "stoppar in" i en kulskruv med 5mm stigning får du en linjär kraft på 1100N (räknat på 90% verkningsgrad).
Du skriver inte (eller har jag missat) vad det är för kuggremshjul du avser använda men om de har, låt oss säga, 15 kugg så är ju dess omkrets (och därmed motsvarande "stigning") 45mm vilket innebär att den linjära kraften (och även upplösningen) blir 1/9 av vad den blir med kulskruv medan hastigheten, I teorin, blir 9ggr så hög.

Nu avtar ju stegmotorns vridmoment när hastigheten ökar så I praktiken kommer du ha mer än 1/9 av kraften vid samma matningshastighet eftersom motorn rotererar långsammare och därmed ger mer vridmoment.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

Just det ja, steg motorer har väl egentligen mest vrid när de står stilla?
Så egentligen tappar man inte lika mycket... Hmmm intressant :)
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av H.O »

Så är det ja, I princip I alla fall.
Här är en slumpmässigt utvald bild som visar effekten av ökat varvtal och även effekten av ökad drivspänning. Ju högre drivspänning desto snabbare går det att köra innan vridmomentet sjunkit till en viss nivå.
apr-mc-8a.jpg
Att köpa det kit på EBAY som erbjuder "flest Nm" är inte alltid det bästa (rätt sällan faktiskt). Men om man är "låst" vid ett drivsteg (dvs en viss maximal drivspänning) så är det nog bättre att välja en motor med lite högre induktans (mer moment på lågt varvtal) om man ska ha remdrift. Det är ett ständigt kompromissande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

Tackar åter igen för input, i detta fallet följer det med 36v nätaggregat till motorerna , så man lägger sig väl på mittimellansvensson som vanligt :lol:
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av H.O »

Fast det beror helt och hållet på den specifika motorn, det är möjligt att just din motor skulle dra nytta av 200V matning (jag vet inte) och då är ju 36V inte SÅ bra, det enda du vet är att det med 36V går att köra ungefär dubbelt så fort som med 18V.

Geckodrive har en tumregel som säger att matningspänningen, för maximal prestanda, skall vara [roten ur induktansen i mH] * 32, så om din motor har 5mH är 72V en lämplig spänning om du vill kunna plocka ut maximal effekt ur motorn. Vill du inte plocka ut maximal effekt ur motorn så betalar du för mer motor än du behöver. :-)
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

du verkar ju veta just en skvätt mer än mig om stegmotorer :P, dock lär jag mig ju nytt hela tiden :)
I detta fallet är det ju ett motor+controller+agg som jag tittat på, mycket grejjer för lite pengar, så man får se hur det presterar!
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av H.O »

Det paketet är nog lämplig om du ska köra med remdrift (dvs där du vill ha högt moment men inte behöver speciellt högt varvtal). Ska du köra med skruv så leta efter en motor med lägre induktans eller ett drivsteg som klarar betydligt högre spänning än 40V.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hawkan »

Det medföljande break-out kortet med USB stöds bara av den medföljande programvaran står det. USBCNC, vad det nu är undrar jag nyfiket?

Här är ett kit annars http://www.ebay.de/itm/EU-Free-Ship-4ai ... 2065938175 Jag tror det är de motorerna jag har, DM542A kör jag med på 36V i alla fall. Motorerna kan köras i max ca 7-8 varv/sekund.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

Jag har läst lite om grbl och Arduino, är det en återvändsgränd eller något som är användbart?

Ligger och pendlar mellan skruv eller rem, verkar ju vara för och nackdelar med båda systemen men som det ser ut just nu så verkar det som det är billigare att köpa skruvar och skenor än remmar och skenor! Skulle vilja hitta ett paket med 3 par skenor och 4 skruvar för att kunna köra dubbla på x men det verkar hopplöst! Undviker helst Kina för det blir så sjukt dyrt om det fastnar i tullen, försöker hitta rätt kurs på kinagrejjer i EU istället :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hawkan »

Ja och ja skulle jag säga.
Chilipeppr som frontend (kolla http://chilipeppr.com/grbl) ger en väldigt trevlig och kompetent miljö.
Jag startade min fräsarbana med en sådan här med grbl
Bild
Maskinen var väl sådär men grbl fungerade bra.
Du behöver fortfarande ha de diskuterade stegmotordrivarna och vfd, så det som behövs är att
koppla in dessa på arduino/grbl. Borde vara enkelt för båda använder steg/riktning signal.
Vfdn vet jag inte rakt av hur den ska anslutas men det borde inte vara några konstigheter.
Då har du en miljö där du har din vanliga dator ansluten med usb till grbl.
Det funkar bra om fräsen står intill PCn men om man vill ha den i garaget eller källaren?
Begränsningar följer av att det är en 8-bitars cpu i botten, både hastighet, beräkningsförmåga
och funktioner har sina begränsingar. Grbl på tinyg som är 32-bitars finns men exakt vad det kan?
Värt en googling.
Skriv svar