Fräs i melamin?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av H.O »

Nu har det hänt grejjer! hoppas den här ser bättre ut! tycker iaf jag
Mycket bättre! En svag punkt som sticker ut, tycker jag, är den biten som kulmuttern (på vardera långsida) sitter monterad I. Det är en väldigt lång hävarm så den kan nog flexa en hel del under belastning (eller kanske till och med gå av I händelse av en krasch).

Behöver du så mycket Z-rörelse?
Måste sidorna vara så höga?

Du vill ha centrum på skenorna på "samma vivå" som verktyget för att minska hävtångseffekten. Nu får du det när du fräser I det tjockast materialet som maskinen klarar - något som sällan görs.

Och så köp längre skenor så att de löper over hela maskinens längd, förläng portalen och öka avståndet mellan löpvagnarna ytterligare så att du utnyttjar hela längden på skenan.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

Glenn skrev:Det är ju en del meck med vattenkylningen också, och jag har förvisso inte lyssnat på nån luftkyld, men det är svårt att beskylla min vattenkylda 1.5KW-spindel för att vara tyst..
oki, tack för input! hur upplever du att kylningen funkar? använder du nån radiator eller har du bara en bunke med pumpen i?
vad tror du jag kan behöva effektmässigt? planen är ju att köra framförallt trä och nån släng plast eventuellt, mindre detaljer och typ skära ut/gravera träsvärd och sköldar och sånt, ingen produktion direkt men har ju 6 tellingar som kutar runt hemma så det blir väl en del att skära :P
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Glenn »

Jag har ju inte riktigt fått igång min fräs, men jag har ju provkört spindeln ett antal gånger, och då med dränkpump i en hink med kylvätska, min plan är dock att göra aktiv kylning med slutet system, jag har köpt på mej lite delar typ kylare, pump osv men inte monterat nåt, prioriterar att få igång fräsen i övrigt först.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

H.O skrev:
Nu har det hänt grejjer! hoppas den här ser bättre ut! tycker iaf jag
Mycket bättre! En svag punkt som sticker ut, tycker jag, är den biten som kulmuttern (på vardera långsida) sitter monterad I. Det är en väldigt lång hävarm så den kan nog flexa en hel del under belastning (eller kanske till och med gå av I händelse av en krasch).

Behöver du så mycket Z-rörelse?
Måste sidorna vara så höga?

Du vill ha centrum på skenorna på "samma vivå" som verktyget för att minska hävtångseffekten. Nu får du det när du fräser I det tjockast materialet som maskinen klarar - något som sällan görs.

Och så köp längre skenor så att de löper over hela maskinens längd, förläng portalen och öka avståndet mellan löpvagnarna ytterligare så att du utnyttjar hela längden på skenan.
tack för bra input!

jag tro jag ska pröva göra om den en sväng till, ev sänka sidorna lite och flytta upp kulskruvarna så de ligger sida vid sida med skenorna då kanske? jag har höjden i den för att jag skulle vilja pröva på att fräsa ur i lite mera 3d ur stockar ock stubbar om du förstår hur jag menar, men å andra sidan borde jag ju kunna göra så att jag kan lägga in förhöjningsblock om det behovet uppstår :/

skenorna är den längd de är för att jag har lite begränsad budget, de längre skenorna blir så ruggigt mycket dyrare, men å andra sidan behöver jag ju inte några andra skruvar... :/ får kika lite extra på det!

blir maskinen mycket "sladdrigare" med 16 mm skenor? 20mm är kanske overkill för denna maskinen? å andra sidan är det ju 30-35% mer stål i en 20 mm skena... decisions decisions decisions! :P

ett annat "budgetknep" är ju å köra remdrift, och det verkar ju funka på maskiner som kör trä, men då menar jag ju åtminstone 3gt 15mm eller grövre, inte 2gt 6-9mm som förvånansvärt många färdigbyggda 10.000kr fräsar använder typ shapeoko/x-carve m fl.

någon som provat på lite seriösare remdrift som har en åsikt?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Sicken skillnad det måste vara i stabilitet på dessa två versioner. Riktigt bra analyserat och jobbat!
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

jo det kändes verkligen som att oj, vilken skillnad när jag hade läst om lite byggen här på sajten, fick ju en helt annan inblick :)
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

jopps jopps! nu var det dags för ver 3! (eller kanske 2,5)

sänkt sidorna, lyft skruvarna, förlängt railsen flyttat lite hit och dit :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det jag har reagerat på vid de flesta konstruktioner är att Y blir hindrad att köra över hela bredden! Borde gå att lösa.
Och som sagts, Z skall inte vara mer än behovet.
Men nu är det nog nära för ett praktiskt test!
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

för min del är tanken snarare att jag vill kunna spänna fast hela ytan som z kan åka, därför inte skenorna gick hela vägen på förra modellen, blir ju dödutrymme i alla fall och då känns det meningslöst att betala för det :P (stegmotorer,rails och glidblock gör ju tyvärr att fräsen tar mer plats än den kommer åt, hade dock varit sjukt coolt med att lyckas bygga en fräs som hänger från taket och har ett sugbord under :D) men även därför jag sköt framåt skruvarna så att motorerna är innanför bakkanten så man inte fastnar/slår i dom lika lätt(och jag kan ha en bakkant på fräsen om jag vill eller ha den mot väggen), och enbart därför jag funderat på en avväxling på z, men jag tror jag kommer börja med att bara montera den som ett torn direkt i z-skruven.

nu ska jag bara lyckas leta fram rätt delar till rätt pris! kan ju ta ett tag, fördelen är ju att budgeten växer varje månad, melaminet har jag redan så det hoppas jag kunna ta tag i snart, men som flera visa herrar på forumet sagt, det där med tidplan, nja.. :P
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ser ju betydligt bättre ut än de första konstruktionerna. Men tänk på att om du vill kunna använda maximalhöjden under portalen så måste Z-släden kunna köras så långt upp så att fräsverkyygets nederdel hamna lika eller högre än portalen och att plattan som Z löper på inte sticker nedanför lägsta punkten på portalen.

På näst sista bilden ser det lite skumt ut i den nedre delen av z-släden ser ut som om slädens nedre lagring hänger nedanför plattan. Förstår inte riktigt hur du tänkt att lagringen funkar?
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av G4jm0r »

En annan sak som kan vara värt att tänka på är att försöka placera linjärskenor och kulskruvar så det inte hamnar en massa spån på dom när man fräser genom att tex placera dom under arbetsbordet, inne i portalen eller avskärmat på något annat vis.

Riktigt kul att följa din planeringsfas föresten, ser fram emot resten av bygget!
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

SeniorLemuren skrev:Ser ju betydligt bättre ut än de första konstruktionerna. Men tänk på att om du vill kunna använda maximalhöjden under portalen så måste Z-släden kunna köras så långt upp så att fräsverkyygets nederdel hamna lika eller högre än portalen och att plattan som Z löper på inte sticker nedanför lägsta punkten på portalen.

På näst sista bilden ser det lite skumt ut i den nedre delen av z-släden ser ut som om slädens nedre lagring hänger nedanför plattan. Förstår inte riktigt hur du tänkt att lagringen funkar?
Jag hade till på det själv! Är dock inte z utan det bakre under portalen, den ser dock ut att sitta i z-släden! :)
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

G4jm0r skrev:En annan sak som kan vara värt att tänka på är att försöka placera linjärskenor och kulskruvar så det inte hamnar en massa spån på dom när man fräser genom att tex placera dom under arbetsbordet, inne i portalen eller avskärmat på något annat vis.

Riktigt kul att följa din planeringsfas föresten, ser fram emot resten av bygget!

Jag har ändrat lite till :P slänger upp den så fort jag sitter vid datorn!

Den har ju funnits i huvudet rätt länge men det blir ju ändå skillnad när man ritar upp den, sen anser jag inte att jag råkar vara expert på cncfräs, har ju beskådat ca 10 minuter fräsning irl :P så jag tyckte det var lika bra att få flera åsikter, framförallt av nån som har och har byggt kanske inte bara en utan kanske flera fräsar, har ingen sådan som granne tyvärr :P
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

höjde stommen i portalen, lyfte bordet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hawkan »

Det får inte plats så höga grejor i den? Portalen tar i i underkant rätt snabbt ser det ut som.
Kul att följa.
Skriv svar