Fräs i melamin?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

mycket nytt man lärt sig på 10 inlägg :D
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

nu har jag slängt upp en sketchupmodell! obs, ett utkast som ej är spikat på något vis! tips och sånt mottages gärna!

modellen finns i 3d warehouse på sketchup on nån vill kolla närmare på den, sök bara på kelmannen så dyker den upp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

här är en lite mer komplett lista med de delar jag tänkte använda, eller är jag alldeles ute och cyklar?
handlarlista på ebay
jag håller dock redan på med rev 2 på modellen, blir ganska radikala skillnader :P men arbetsbordet tänkte jag behålla samma storlek
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av G4jm0r »

Du kanske vill ha kablar och kabelkedjor också? :)
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av H.O »

Jag tycker det är väldigt smalt mellan löpvagnarna för själva portalen. Proportionellt till höjden ser det liksom "helt fel" ut.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

G4jm0r skrev:Du kanske vill ha kablar och kabelkedjor också? :)
Jodå, ides inte slänga med det i första utkastet, blir senare, känns som att man hinner till version 17 innan jag ens startar! :P

Version 2 som blir "något" annorlunda kommer nog upp ikväll :)
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

H.O skrev:Jag tycker det är väldigt smalt mellan löpvagnarna för själva portalen. Proportionellt till höjden ser det liksom "helt fel" ut.
Jo, tänkte försöka kombinera enkel matarskruv med hög framgång, blev nog inte skitbra! :? Slänger upp version 2 på en timme eller 3 :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hawkan »

Montering av motorer, fastsättning av skruvarnas muttrar. Detaljer men glöm inte bort det.
Kikade på din shoppinglista, såg okej ut. Stor vfd till den spindeln iofs men det gör inget. Köp en skitbillig rs485-usb http://www.ebay.com/itm/CH340-USB-to-RS ... 1258967189 och styr varvtalet från ncn.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

hawkan; vi får se om det blir den vfd:n, men jag frågade ebaysäljaren om ettt paketpris på hela rasket, blir det bra tar jag det annars skippar jag nog den för stunden :) behöver man köra plugin på nåt vis för att styra varvtalet eller har t ex fusion stöd för det i cam verktyget? har ju endast hållt på med cad(hobbyritat i ett par år) och inte cam :P

Nu har det hänt grejjer! hoppas den här ser bättre ut! tycker iaf jag :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

hawkan skrev:Montering av motorer, fastsättning av skruvarnas muttrar. Detaljer men glöm inte bort det.
Kikade på din shoppinglista, såg okej ut. Stor vfd till den spindeln iofs men det gör inget. Köp en skitbillig rs485-usb http://www.ebay.com/itm/CH340-USB-to-RS ... 1258967189 och styr varvtalet från ncn.
bättre lämpad combo spindel/vfd mottages med glädje! frågan är om en så liten cnc behöver så stor spindel? fördelen är ju kanske att det förlåter andra brister :P jag såg att kit med 2,2kw spindel vfd kostar typ samma, skillnaden blir dock att jag behöver dra in en undercentral och 3-fas uttag i garaget för att strömmen ska räcka >.< känns ju lite hårt på börsen...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hawkan »

Kan inte hitta något kit nu, men en 800W spindel och en 1.5kW vfd som går på 230V fungerar. Försök hålla dej till HuanYang vfd som du kan styra med rs485. Det här är ju inget "måste" utan bara som jag tycker. Den 2.2kW du länkar till funkar och det finns kanske inte många kronor att spara på att hitta en något mindre?
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

jo lite går det nog att spara :) har du provat vattenkylt? sägs ju vara mycket tystare och denna cnc kommer vara i ettt radhusgarage så tysthet ät ju inte nån nackdel direkt! =P
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av hawkan »

Luftkyld och man ska sitta intill och titta på den nån längre stund ja då är det hörselskydd på som gäller.
Jag har bara erfarenhet av en annan maskin med vattenkylning och ska man köra med det långa stunder så måste man ordna med just kylning, det räcker inte med cirkulation. Det måste finnas flera här på forumet som har vattenkyld spindel.
Det kan vara olika diametrar på spindeln, du får matcha det med fästet för spindeln.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Kelmannen »

Vattenkylning, kanske vägen att gå då :) jaja, det får jag se, tror jag avvaktar med spindeln så länge men beställer resten :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fräs i melamin?

Inlägg av Glenn »

Det är ju en del meck med vattenkylningen också, och jag har förvisso inte lyssnat på nån luftkyld, men det är svårt att beskylla min vattenkylda 1.5KW-spindel för att vara tyst..
Skriv svar