LinuxCNC hjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Jo vill ju ha dit limitbrytare, dock måste jag ju klura ut hur man ska få in de signalerna på mitt odokumenterade kontrolllerkort, hittade ju dock tre hålrader märkta INT<siffra> som borde kunna användas, lödde på stiftlister där i hopp om att dom är inkopplade.. Sen får man väl klura ut vilken pinne i parporten som är vilken int typ.

Ska försöka labba lite mer hemma sen, och skapa nån stor cirkel att skriva ut för att mäta på.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av tecno »

Varför kludda med HOME på drivarna? Koppla in på lämplig pinne p-porten.
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Borre »

Angående höjdfelet, det var inte bordet eller materialet som inte var plant då?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Jag har ju en låda som innehåller kontroller, drivare, nätagg, VFD, switchar och nödstopp typ.. visst skulle man kunna koppla sej direkt på pinnarna men jag utgår från att om ingångarna finns på kortet är dom redan kopplade via optokopplare.

Höjdfelet, nä, visserligen är nog inte min uppallning helt plan, men det var väldigt tydligt med ett steg mellan de första bokstäverna och dom sista, kan ta en bild sen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

En annan ska, hur vet maskinen vad jag har för verktyg i ? är det något man kompenserar för redan när man skapar G-koden med lämpligt program ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av tecno »

Maskinen vet inget = dum, det är du som talar om vad/hur/när saker ska ske och 'dum' gör vad den blir tillsagd att göra.

http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/coo ... ate-system

Kolla in på G92
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Nej, det klart, men någonstans måste ju verktygets storlek och utformning tas med i beräkningen, när exakt sker det ?

Hade juplanerat att mecka vidare i förrgår, men då kom annat i vägen, och igår, men då hrrm, somnade jag i soffan :)

Ikväll tänkte jag dock försöka få till limits på Z, testa att fräsa med ett mer lämpat frässtål (typ 2mm rundnos ?) samt eventuellt försöka ladda in annan G-kod och köra den också.

..Sen vill jag glra en massa fysiskt meck, men det passar bättre i min andra tråd.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av tecno »

verktygets storlek och utformning
Detta sker i ditt CAM program
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av hawkan »

tecno skrev:Varför kludda med HOME på drivarna? Koppla in på lämplig pinne p-porten.
Om du tänker på mitt svar om HOME så finns det flera fördelar.
Det första är att man faktiskt har ett definierat maskinkoordinatsystem. Om man G54-at bort sej men verkligen vill ha upp spindeln högst upp ger men bara G53 G0 Z0 och vips är den högst upp utan att gå utanför ändlägen eller nåt.
Det andra är att ha LIMITs och HOME rätt satta, då undviker man att göra skruven i botten om man går för långt. Har gjort det, kan vara ett elände att få loss skruvenfrån ändläget då den med lite otur kör fast ordentligt.

Jag tycker man ska sätta HOME på ett vettigt ställe på maskinen och ställa in MAX/MIN_LIMIT att motsvara max arbetsområde.
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Borre »

Han menar hur brytarna kopplas in, i drivaren eller direkt till parallellporten.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av hawkan »

Okej. Istället för att ta tillbaka det så får jag väl framstå som en idiot :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Igår försökte jag fräsa den medföljande spiralen, det gick skitdåligt, eller ja, förutom att jag nu har spån överalltså blev det mer ett gäng cirklar slumpmässigt lagda på varann, dock var ju felet ganska uppenbart, arbetsstycket satt inte fast ordentligt, vilket i sin tur beror på att jag saknar ca 150mm mellan bord och spindel :/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av säter »

Glenn skrev:Nej, det klart, men någonstans måste ju verktygets storlek och utformning tas med i beräkningen, när exakt sker det ?
Jag antar att det finns en tabell i Linux-CNC med ToolOffset?
Där petar du in dina verktygsdata.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av hawkan »

Det här med spånor har du bara sett början av.... :)

Går det inte att lossa ett par skruvar och skjuta ner spindeln? Fick jag göra igår när jag gick över från att hålla delar i skruvstycket till att tejpa plåt med dubbelhäftande tejp på bordet. Spindeln behövde ner kanske 8 cm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: LinuxCNC hjälp

Inlägg av Glenn »

Det hade ju gått om spindeln inte redan satt längst ner :) ..funderade lite på att fica ett annat fäste som flyttar ner spindeln längre, men det lär ju flexa.
Skriv svar