Hur fräsa från två sidor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Wirewrap »

Mitt första inlägg i forumet.

Jag tänkte fräsa en ABSbit som ser ut så här. Ska bli en mätprob.
Bild

Maskinen är en XYZ fräs med kinaspindel, ER11 chuck. Maskinskruvstycke.
Jag skulle vilja fräsa från ena sidan först och sen vända biten 180 grader och köra resten.

Hur gör man för att få registrering med precision av biten när den vänds? Vilken ämnesform är lämplig?
Jag har ingen mätprob än i denna maskin.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av LaRdA »

En lösning är att du fräser ena sidan, sen spänner du upp ett annat ämne som du tillverkar en fixtur av där din bit passar.
På så sätt kan du få till registreringen utan problem.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Wirewrap »

Jaha, det är så man gör. Så länge jag inte tar loss fixturen ur skruvstycket så har jag en perfekt registrering.

Det finns mycket att lära. Tack!
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Nerre »

Det går att ta loss och sätta tillbaka fixturen också, men då behöver man mäta in den. Men det är ju samma sak om du tar loss och sätter tillbaka skruvstycket.

Med den där biten så är det inte helt säkert att det räcker med en fixtur, eftersom det kan vara svårt att göra en fixtur för runda bitar som centrerar helt. Då kanske du ändå blir tvungen att mäta in biten på plats efter att ha monterat den i fixturen. Fixturen håller då bara biten på plats, men du måste hitta centrum på biten med t.ex. mätklocka i spindeln.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av säter »

Wirewrap skrev:Vilken ämnesform är lämplig?
Spontant tycker jag att en bit rundstång verkar lämpligt.
Har du ingen liten svarvchuck att sätta upp i maskinen?
Då kanske du slipper fixturen.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Wirewrap »

Ett runt ämne verkar naturligt. Problemet jag såg var att biten ska vara rätt roterad också.
En fixtur löser uppenbarligen problemet. Jag kan behålla touch-off från fixturen när jag slutfräser biten.
Och fixturen är CAD-beredd med samma nollpunkt som den uppochnervända biten.

Fixtur nåt i den här stilen?
Bild
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Nerre »

De där "cirkelformade spåren" som sitter parvis, går det inte att göra dem genomgående? D.v.s. fräsa dem från samma sida som klackarna fräses? Då är det bara mittenhålet och spåret som behöver fräsas från baksidan (den sida som är uppåt på bilden) och dessa är ju helt runda och inte beroende av registrering.

Mittenhålet ser förresten ut att vara genomgående, då kan kanske det också fräsas från "klacksidan"? (Blir lite långt utstick på fräsen kanske, men det är ju plast så det är väl inte så stora krafter.)
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Wirewrap »

Biten ser ut så här i en annan vinkel.
Bild
Det är sex hål som det ska sitta kontaktstift i. Ska bli en mätprob.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Nerre »

Då borde ju det mesta (utom det runda spåret på den sida som är uppåt på sista bilden) kunna fräsas från en och samma sida. Den stora vinsten är ju att kunna fräsa klackarna och hålen för stiften utan att lossa biten.

Om man kör det runda spåret först eller sist är nog en smaksak.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Wirewrap »

Nerre,
din analys av biten tackar jag för. Du ser vad jag inte såg.
Den körordningen gör att rotationen på biten efter vändningen är oviktig så en chuckhållare blir bra.
Dessutom är det cirkulära spåret bara till för att ha kopplingstråd i, så toleransen är grov.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Nerre »

Jag har ju jobbat lite i farsans verkstad för sisådär 25-30 år sen, på den tiden var NC-maskiner inte så vanligt så ofta när man fick ritningar på grejer så var första funderingarna i vilken ordning man skulle göra olika moment. Jag har stått och kört många lustiga prylar i manuell revolversvarv, tillverkat specialfixturer till svarv för att kunna rundsvarva en del på en bit som inte gick att spänna i chuck, för att inte tala om alla olika fixturer för att spänna fast saker i fräs (med eller utan rundmatningsbord eller delningsapparat).

Har dessutom suttit med manuell matning och borrat 0,3 mm hål i grejer... farsan sa att det hade varit enklare att gnista, men det var så liten serie att det inte var värt att lägga ut på nån annan. Men det gick åt några borr...

Då får man lite känsla för hur man enklast bearbetar en bit till önskad form:)

Jag funderade på hur jag skulle gjort den där manuellt. Då hade jag nog först grovsvarvat ytterdiameter, grovborrat ur mittenhålen och sen svarvat ur det och svarvat det runda spåret på undersidan. Sen stuckit av biten och spänt den i chuck i delningsapparat för att fräsa klackarna och borra hålen (men det hade nog varit önskvärt med en maskin med dubbla spindlar där, för att både kunna borra hålen och fräsa innan man vred biten 120 grader).


Jag hade gjort det i farsans NC-svarv med drivna verktyg hade jag nog gjort tvärtom, fräst klackarna och borrat hålen först (när ämnet sitter i huvudspindeln, som är en egen axel) och sen svarvat ur centrumhålet och spåret i bakre spindeln.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Jonaz »

Skulle man kunna fräsa botten med klackarna först, sedan borra ett hål i mitten där cirkeln skall vara, för att sedan vända på biten och då ha borrhålet som utgångspunk?
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Nerre »

Ja det finns väl inget som hindrar att man göra det i den ordningen. Men hur spänner du den i det läget? Om du ändå ska spänna i en chuck så kommer den ju att centreras mot ytterdiametern och då behöver du inget styrhål.
sledneck
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 december 2006, 03:24:33
Ort: Kilsta

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av sledneck »

Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Hur fräsa från två sidor?

Inlägg av Jonaz »

@Nerre, jag tänke om man inte har chuck, utan maskinskruvstycke som TS beskrev.

Edit: man skulle ju kunna göra flera hål så man har fler referens punkter.
Skriv svar