RC Servon?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

RC Servon?

Inlägg av GeekJoan »

Jag har hållt på mycket med RC grejer, men aldrig riktigt vetat hur servona kontrolleras. Köpte två servon idag som jag tänkte ha som mall när jag ska börja bygga min robot.

Är det någon som kan förklara lite hur styrningen funkar.
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

dom styrs med PWM eller vad det heter.
man skickar spänning till det i 1500us ? och sen en paus på 20ms sen en till puls, längden på pulsen blir ett visst läge. tror det var 1500 "u" sekunder som var mitten. har läst detta på robotshop sidan.
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Det stämmer. 1,5ms är mittläget. Servona är dock inte så känsliga på hur lång tid du väntar mellan pulserna. Se bara till att du skickar pulserna med maximalt 20ms paus mellan. Använder rcservon till min robot och jag kan säga att pulserna skickas i stort sett efter varandra i vissa delar av programmet.

Som sagt är en puls på 1,5 ms mittläget och ändlägena ligger vid 1ms amt vid 2ms.

Sammanfattat kan man säga att du ska skicka en puls på mellan 1 och 2 ms med max 20ms paus.

/Björn
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Det där säger mej ingenting, nästan...

Det är en vit, svart, röd kabel. Hur mycket spänning/ström kan jag skicka in, och vilken är styrsignalskabeln.

Om jag ska ha servot till att flytta sej 29 grader till vänster, menar ni då att jag måste räkna ut exakt att den ska stå och pullsera med 1.338889 ms konstant tills jag vill flytta mej 28 grader och då ska den hållas på 1.34445 ms, och där emellan ska det vara en paus på max 20ms.
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

5V brukar väl funka bra för de flesta servon. Svart är jord, röd är matningsspänning och den vita är styrsignalen.

Däremot misstänker jag att dina siffror skulle ge 56 och 58 grader eftersom det är 360 grader (ger ca 28 us per grad) på ett varv men jag är absolut ingen expert på servon.
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Nu har jag inte riktigt koll på exakt hur ett servo funkar. Men jag tror att det räcker att skicka pulser tills du har servot i rätt antal grader. När du slutar skicka pulser kommer den inte att röra sig ur fläcken. Men å andra sidan tror jag att en vanlig rcmottagare fungerar så att den skickar pulser konstant då givetvis olika beroende på vilka spakar du drar i och hur mycket...

/Björn
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

så här är det =)

Man skickar en puls var 20:e ms (eller mindre).
Denna puls ska vara mellan 1 ms lång och 2 ms lång. Ett normalt servo kan röra sig ca 180 grader.

Om vi säger att mitten är 0 grader så skickar man pulser på 1.5 ms för att komma dit.
Om man vill komma till -90 grader så skickar man pulser på 1 ms.
Om man vill komma till 90 grader så skickar man pulser på 2 ms.

Servon är inte så ruskigt exakta, men visst kan man räkna ut vilken puls man ska skicka för att komma till en viss vinkel, inga problem =)

Slutar man skicka pulser var 20:e ms så får servot ingen kraft längre, och man kan flytta det hur som helst. Så man måste hela tiden skicka dessa pulser för att servot ska stå kvar.

Som någon sa tidigare, man matar servot med 6 volt på de röda och svarta trådarna, och det fungerar ofta bra med 5 volt. På den trejdje tråden som kan vara vit, gul eller någon annan färg skickar man pulserna.

/Johan
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

måste styrspänningen vara samma som matningsspänningen?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag antar att styrspänningen bara är vanliga logik-nivåer, så typ 0-0.7 V = nolla och 2.7 - 5 V = etta eller nåt sånt
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Man kan ha samma strömkälla till logik och servo. Men om servona drar mycket ström så kan det störa ut logikdelen. I min hydrokopter så använder jag två parallellkopplade servon till att driva rodren. Det blev lite väl mycket störningar, om man ratta mycket så reseta AVR kretsen. Jag bara koppla in en extern strömkälla till servona så blev det bra.
Nu i efterhand så har jag märkt att logiken går mycket säkrare om man låter reset pinen vara NC. Detta hade kanske hjälpt från första början :) .
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

OK, så om jag fattar detta rätt så om jag vill flytta servot 90 grader så skickar jag konstant pulser på tex 5V som är 2ms långa med max 20 ms mellanrum.
Då går servot snabb som bara den till 90 grader och stannar där.

Vill jag förflytta mej till 90 grader sakta så får jag skicka pulser som är uträknade från 1.5ms till 2ms. Alltså dela 0.5 ms i 90 och göra en lista som jag kan "scrolla" igenom olika fort för att komma fram till 90 grader.
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Eller göra en for-loop som färlänger pulsen lite för varje varv tills man är framme... Det tar mindre minne vilket inte är helt oviktigt när man bara har några kB att arbeta med.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Kommer nog behöva lite hjälp med kodning längre fram.

Det bästa hade varit om man tala om vart den skulle och den försökte komma dit så fort som möjligt med en lätt accelleration/inbromsning i början och slutet av rörelsen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Hittade denna sidan:
http://www.veetail.com/HowRCworks2.shtml
Den går verkligen in på djupet hur servostyrning funkar. :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

GeekJoan skrev:Kommer nog behöva lite hjälp med kodning längre fram.

Det bästa hade varit om man tala om vart den skulle och den försökte komma dit så fort som möjligt med en lätt accelleration/inbromsning i början och slutet av rörelsen.

Jag har för mig att servona själva tar hand om acceleration och inbromsning faktiskt!
Skriv svar