RC Servon?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fältan
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 maj 2004, 18:33:07

Inlägg av Fältan »

har för mej att jag har läst nån stans att man kan bygga om vanliga rc servon så att de kan snurra 360 grader... så öppna ett servo och kolla om det sitter en titen pinne på ett av kugghjulen... (pinnen ska gå i en springa) om det finns en sån pinne så såga av den och sätt ihop servot igen ... då borde det gå att snurra 360 grader pch borde då funka som ett normalt rc servo..
Hoppas du fattar...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det komer inte att funka. potten som är till återkoplingen komer ändå inte att kunna snurra 180°. Om den kna det så kan den iafa inte ge en återkoppling som är vettig. Den vanliga är att man ställer den i mittläge eller ersätter den med en spänningsdelning. Sen kan styra farten på den men inte positionen.
Chris
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 maj 2004, 15:28:19

Kan funka.

Inlägg av Chris »

Det borde funka med ett modifierat servo. Normalt så går det inte att positionsbestämma utan bara snurra höger eller vänster och bestämma hastighet. Men om du låter processorn hålla reda på hur många pulser du sänder åt respektive håll innan du sänder ut stopp pulserna på 1,5 ms.
T ex sänder du ut 5 pulser på 1,3 ms sedan stoppar med att sända ut pulser på 1,5 ms hamnar du i ett visst läge, sänder du sedan ut 5 pulser på 1,7 ms så borde du komma tillbaka till utgångsläget igen (glöm inte paus på 20 ms mellan varje). Problemet blir att du måste manuellt ställa servot i mittläge innan varje start, sedan skall processorn kunna hålla koll på det hela. Då kan man även snurra mer än 360 grader.
/Chris
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Men om du plockat bort potten så är det helt "open loop" så det lär inte vara det minsta exakt. Hur långt servot snurrar kommer väl att bero på belastningen t.ex.

Men om man vill använda servot som motor i någon mekanisk anordning så kanske man kan sätta dit en pot eller annan sensor någonstans utanför servot och få tillbaka regleringen.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag och madmodder har diskuterat lite och vi trodde att det fanns servon som snurra 360° med riktig positionsbestämning, men det finns kanske inte? Jag har iaf för mig att det finns som som går över 180 eller vad det är standard servon ligger på.

En annan fundering när det gäller hastigheten på ett servo. Om jag vill att den ska röra sig i en bestämd hastighet till ena ändpositionen. Måste jag då flytta en del av den längden och sedan fortsätta? 360° tekniken visar ju på att den snurrar snabbare desto längre ifrån slutpositionen den är. Jobbigt om man måste ha en bestämd hastighet som jag kommer behöva vid vissa projekt. Hastigheten beror ju då helt på hur långt man ska.
Chris
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 maj 2004, 15:28:19

Inlägg av Chris »

Jag var inte tydlig nog.
När man modifierar servot tar man inte bort potten utan man tar bort brickan som sitter inuti drevet ovanför potten så att den inte ändras. Man filar också bort klacken som hindrar servot att snutta 360 grader. Sedan måste potten justeras medan man har 1,5 ms puls, genom att man vrider den tills motorn stannar helt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om man tar bort den fysiskt eller bara kopplar bort den från mekaniken spelar ingen roll, man tar ändå bort all feedback. Servot vet inte längre hur långt det har snurrat så det kan inte kompensera för belastning osv.
Chris
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 maj 2004, 15:28:19

Inlägg av Chris »

Nu har jag testat på ett av mina modifierade servon som styrs av en BS2'a.
Du har rätt. Belastningar klarar servot inte utan tappar i vilket läge den står.
Är det olika belastning i vardera riktning blir det helt fel. Ingen bra lösning. Men utan belastning blev det ganska exakt, eftersom jag skickar kontinuerligt stopp-puls när den står i nytt läge.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man synkar en gång per varv kanske det funkar
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

bara för att bryta in lite grann..


jag har med ett servo, men de servot plockade jag från en rc bil och den har 6 kablar var av 2 sitter ihop "troligen jord"

hur gör ujag med en sån?



och när man endå är i gång ja säg längre bak i tråden att man skall skicka wn signal var 20de ms för att beholla sin position vilket man bestämmer genom att skicka nånting mellan 1 och 2 ms.. hur skulle en kåd se ut i basic för att få den att holla mitten tillex? kan inte de där med pwm eller puls.:D
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ett annat sätt att få (exakt) positionsangivining är att slakta en mus och återanvända "hålskivan" med tillbehör. :D

Men jag förstår bara inte riktigt vad fördelen med ett 360 graders servo är, jämfört med en stegmotor. Använder man servo bara för att det är starkare? Borde väl inte vara något problem att växla ned en stegmotor så den blir lika stark.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fysiskt mindre och billigare och integrerad nedväxling. Nackdelen är väl att växeln oftast är gjord i plast vilket inte tillåter nån heavyduty-anvädning dygnet runt någon längre tid.
[ALV]
Inlägg: 204
Blev medlem: 30 september 2004, 13:55:12
Ort: Stockholm

Inlägg av [ALV] »

de där med mus har jag redan tänkt på den ska jag ha till att få veta exakt hur långt bilen kör
meeeen hur gör man då för att använda irmotagare plus sändare för att läsa av?? exempel kåd?

måste bara säga de när jag ser att geekjohan e här .. ja har köpt en liten kamera som ska vara på bilen med. köpte nämligen den från en av han butiker..
Skriv svar