TNC 155 får fel värde från tachon

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
emyl
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 juni 2013, 17:13:59

TNC 155 får fel värde från tachon

Inlägg av emyl »

Hej.

Jag har tidigare skrivit någon tråd om att jag har problem med Z axeln på min fräsmaskin.

Idag var jag och felsökte en stund och fann bl. a att kilen som går att ansätta till Z axeln inte var ansatt alls, den gick att dra åt ganska mycket innan det började ta emot. Hittade inget i instruktionsboken om hur hårt den ska dras men jag drog åt lite lätt med en skruvmejsel och låste fast den.

Problemet är att jag får grovt positioneringsfel C eller grovt positioneringsfel D så fort jag kör Z axeln snabbare än 40mm/min (enligt displayen) när maskinen har läst in referenserna och snabbare än 16mm/min medans jag läser Z referensen.

Jag testade att starta referenssökning med bordet långt ifrån referenspunkten och märkte då att det gick utmärkt i högre hastigheter men det som stod på displayen (ex F60) stämde inte överens med vad mina ögon såg då den rörde sig bra mycket snabbare än 1mm/sek. När jag närmade mig referensen sänkte jag hastigheten till F20 och när den kom fram till refensensen vibrerar den till och säger grovt positioneringsfel D.

Läser jag in referensen i lägre hastighet (ex F12) så tar jag mig in i maskinen. X och Y axlarna går jättefint att köra i alla hastigheter.. Z bryter om det går snabbare än F44.. Det jag tänker här är att "utväxlingen" från tachon misstämmer med det servot tror att den ska ha..

Jag tappade maskinparametrarna och PLCn när batterierna dog för nån stund sen.. hittde dessa värden på en diskett och har skrivit in allt för hand i maskinen. men det kan ju vara något som misstämmer ändå.. har ökat på parametrarna som har med movement supervision (positioneringsfel C) och standstill supervision (positioneringsfel D) att göra. Via servomotorn till kulskruven är det remdrift på Z axeln med någon sorts utväxling och jag vet inte ifall det är något sådant på X eller Y axeln, inte vad jag sett i vart fall. Finns det någon parameter som hanterar detta?

MvH Emil
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: TNC 155 får fel värde från tachon

Inlägg av säter »

Problemet är att jag får grovt positioneringsfel C eller grovt positioneringsfel D så fort jag kör Z axeln snabbare än 40mm/min
Var det så även innan du ställde på kilen?
emyl
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 juni 2013, 17:13:59

Re: TNC 155 får fel värde från tachon

Inlägg av emyl »

Ja, felet är oförändrat
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: TNC 155 får fel värde från tachon

Inlägg av grym »

troligen parameterfel , kommer inte ihåg men det skall finnas en ordentlig förklaring till maskinparametrarna, och dom är ju relativt få där , nyare har ju sidvis för varje axel, inget kul alls
emyl
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 juni 2013, 17:13:59

Re: TNC 155 får fel värde från tachon

Inlägg av emyl »

jag tror det är totalt 255 maskinparametrar.. jag har en "bok" till detta men hittar inget där. vet inte vad jag ska kolla efter riktigt
Skriv svar