Intressant motorkonstruktion

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av FormerMazda »

Fast detta med att en elbil är skitig för det är kol som producerar elen.
En bensinbil, vad är verkningsgraden i snitt på den? 20%
Och ett kolkraftverk? En smula högre verkningsgrad.

Sen tror jag ändå att elbilen totalt har ett större kolfotspår i och med batterierna.
Men många glömmer just att till och med kolkraft har högre verkningsgrad än ottomotorn. Mycket högre. Och bensin framställs inte utan energi heller. Det är tämligen energikrävande även det.

Men tillbaka till freevalve, det ska bli kul att se detta i kina-bilen. Och då förstås vad verkligheten kommer ge för resultat. Vad är vinsten i verkningsgrad och hur är hållbarheten?
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Gimbal »

TomasL skrev:Inga mer kamremsbyten eller haverier.
Haveri kan det väl fortfarande bli. Lite glappkontakt och ventilen stänger inte med risk för sedvanligt krökta ventiler som följd.
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av FormerMazda »

Risk för haveri finns alltid i allt.
Men är risken större eller mindre?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Glenn »

cahlfors skrev:Äntligen!
Men jag tror det blir en parentes - förbränningsmotorn är snart död. Min kristallkula säger att 2022 är året då vanligt folk skrotar sina förbränningsbilar och köper elbilar, eftersom det inte finns någonstans att tanka längre (efterfrågan behöver inte vika särskilt dramatiskt för att orsaka omfattande mackdöd).
Jag är ganska säker på att du har helt fel, men vi kan ju titta på denna tråden om fem år och kolla facit.

Jag tror att både elbilar och hybrider ökat ganska mycket tills dess, men att det inte är några som helst problem att tanka bensin och diesel. (E85 är mer tveksamt)
2020 har Tesla model3 funnits på marknaden i tre år och finns begagnade till ett överkomligt pris för vanligt folk. Även de stora märkena har haft sina andra generationens elbilar ute i tre år då. Kan vara att det blir Toyotas bränslecellskoncept som drar det längsta strået för att få in energin i batterierna, snarare än laddstolpar, men rena elmotorer kommer det med all säkerhet att bli. Får se om jag får rätt? Alltid kul att sticka ut hakan lite. Vad tror ni?
Jag tror tesla kommer att vara väldigt små 2022, om dom ens finns kvar då, jag GISSAR att dom är uppköpta av någon av de stora, eller fortfarande tillverkar nån typ av nischbilar, eller möjligen bara batterier. Betänk att tesla är en väldigt liten tillverkare redan nu, och deras nisch försvinner ju när de etablerade tillverkarna kommer med sina bilar.

Redan nu lider ju tesla av att folk avbokar redan bokade bilar, troligen just pga att kunderna köper från andra tillverkare, eller kanske hybrider. Man har också försämrat villkoren flera gånger, exempelvis är ju återköpsgarantin borttagen numera. Lägg till deras dåliga ekonomi där man i praktiken förlorar pengar på varje såld bil, man drar knappt in pengar på service (som vanliga biltillverkare tjänar mycket på) och så sätter man upp stolpar där man skänker bort energi.. var kommer pengarna in ? ..Det känns som en stor bubbla som kommer att spricka, Elons plånbok är knappast hur stor som helst.

Model 3 är ju dessutom mycket mer en "vanlig" bil, var finns då incitamentet att köpa från en liten tillverkare ? Model S har ju fördelen av att vara innovativ och kraftfull (iaf dom vassare (och dyrare..) versionerna), då kan man få folk att betala priser som är flerdubbla mot "vanliga" bilar, för man lockar till sej finsmakarkunderna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Glenn »

FormerMazda skrev:Fast detta med att en elbil är skitig för det är kol som producerar elen.
En bensinbil, vad är verkningsgraden i snitt på den? 20%
Och ett kolkraftverk? En smula högre verkningsgrad.
Njae, själva grejen är ju att framställningen av bensin/diesel är väldigt effektiv i jämförelse, även transporten är ganska effektiv, så trots att verkningsgraden i motorn är såpass låg så knappar man in en del på totalen.

Dessutom är det väl snarare runt 30% verkningsgrad för en modern ottomotor, i specialfall högre, speciellt i hybridbilar där jag tror man närmar sej 40%, dieselbilar är ännu bättre på den punkten.
Sen tror jag ändå att elbilen totalt har ett större kolfotspår i och med batterierna.
Ja, batterierna är också ett problem som måste räknas in i ekvationen.
Men tillbaka till freevalve, det ska bli kul att se detta i kina-bilen. Och då förstås vad verkligheten kommer ge för resultat. Vad är vinsten i verkningsgrad och hur är hållbarheten?
Ja det har ju inte gått så bra tidigare så jag är lite skeptisk till att en kines lyckas, men det vore kul om det börjar komma bilar med fritt styrda ventiler.
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av FormerMazda »

Källa på verkningsgraden i otto-motorn?
Detta inte som kritik på dina ord eller motargument, utan av nyfikenhet. Så höga siffror har jag inte hört talas om.

Det här är ett svårt ämne, så otroligt många faktorer spelar in i totalen. Och det är svårt att hitta fakta som inte är vinklad.
Men min åsikt är att batteriet är orsaken till att en elbil är skitigare totalt just nu. Skulle man inte räkna med det så vann elbilen. Men utan batteri är inte en elbil så användbar..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Glenn »

Vilken av dom ? ..Här är en prerssrelease från toyota om att man Har 38% i en produktionsmotor driven på bensin:

http://teknikensvarld.se/toyota-lansera ... er-116542/

Svårare att hitta mer normala siffror, man hittar mest lösa påståenden i artiklar osv, men med tanke på att små bensinbilar har gått från en uppgiven förbrukning på typ 0.7 till 0.4 de senaste åren så har det hänt en hel del.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av LHelge »

säter skrev:
Glenn skrev:F.ö är det ju busenkelt att göra en ottomotor som har överliggande kam men som inte behöver kamremsbyten eller kedjebyten, man använder bara kuggdrift för kammarna :)
Det är inte helt enkelt att få till.
Värmeutvidgning och liknande ställer till det.

Nej, det bästa är att stoppa kamaxeln i bottendelen, och då är kuggtransmission inget problem.

Freevalve, ännu mer skit som kan krångla.
Ferrari gör precis så i vissa modeller. Även om det nu inte är enkelt, ekonomiskt hållbart, robust osv. måste du erkänna att det ser rätt sexigt ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av jihe »

Honda VFR 750 är ett annat exempel som inte är lika exotiskt. Men de har gått över till kedja på senare årsmodeller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Glenn »

Även lilla honda CBR250R körde kuggdrivna kammar, mest för att den varvade nåt infernaliskt, uppåt 20000rpm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av TomasL »

Ducati har väl gått ifrån vinkelväxeln och använder kamrem, har jag för mig
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Glenn »

Ja kamskaftsventilerna har dom lämnat för länge sedan, däremot envisas dom fortfarande med desmodromiska ventiler, vilket är helt onödigt idag (på produktionsmaskiner) när det finns så bra legeringar att tillverka fjädrar av.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av TomasL »

Det är väl inget fel på desmodromisk ventilstyrning, en ypperlig teknik.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Personligen hoppas jag att det lyckas! Det märkliga är att flera har försökt långt tidigare.
Men visst är Christian en frontfigur! Det var inte min mening att forsera fram någon Jantelag.
http://www.grandprix.com/ft/ftpw012.html
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Det är väl inget fel på desmodromisk ventilstyrning, en ypperlig teknik.
Det är dyrt att tillverka, krånglar till konstruktionen, men framförallt dyrt att underhålla.

Sen är det ju som sagt bara en gimmick i deras fall.
Skriv svar