Intressant motorkonstruktion
Intressant motorkonstruktion
Finns ett svenskt företag, Freevalve AB, som tagit fram ett riktigt kul motorkoncept.
Det handlar om en kamaxelfri ventilstyrning för förbränningsmotorer.
Verkar vara en elektrohydraulisk styrning, där man har 100% kontroll på ventillyft och tider.
Koenigsegg håller tydligen på att ta fram en motor med denna styrning, skall bli intressant och se hur det fungerar.
Inga mer kamremsbyten eller haverier.
www.freevalve.com
Det handlar om en kamaxelfri ventilstyrning för förbränningsmotorer.
Verkar vara en elektrohydraulisk styrning, där man har 100% kontroll på ventillyft och tider.
Koenigsegg håller tydligen på att ta fram en motor med denna styrning, skall bli intressant och se hur det fungerar.
Inga mer kamremsbyten eller haverier.
www.freevalve.com
-
- Inlägg: 6085
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Intressant motorkonstruktion
För att vara petig, koenigsegg kom på idén och utvecklar den under bolaget freevalve.
Finns en del jutub-videos där Chrille själv visar och pratar om det.
Det är också flera år sedan jag såg en video med en saab 9-5 med en freevalve-topp.
Ah, här: https://www.youtube.com/watch?v=qJ-vO5-v-OU
Men ja, det är en riktigt stor utveckling av otto-motorn!
Tror att nån kina-bil ska börja tillverkas med detta snart?
Finns en del jutub-videos där Chrille själv visar och pratar om det.
Det är också flera år sedan jag såg en video med en saab 9-5 med en freevalve-topp.
Ah, här: https://www.youtube.com/watch?v=qJ-vO5-v-OU
Men ja, det är en riktigt stor utveckling av otto-motorn!
Tror att nån kina-bil ska börja tillverkas med detta snart?
Re: Intressant motorkonstruktion
Tekniken har ju funnits länge, men det har visat sig svårt att få den att fungera i praktiken.
Jag förutsade för typ 15 år sen att det skulle bli nästa "stora grej", alltså efter att bilens motorstyrning kan styra tändning (i.e elektronisk tändning) och bränsle (i.e insprutning) så är den naturliga följden att man vill styra ventiltiderna elektroniskt också, nu har väl de flesta motorer idag variabla ventiltider, men det handlar ju inte om fritt styrbara ventiler, utan mer en viss justering av tider.
Tyvärr är det som sagt svårt att få det att fungera, inte ens tävlingsstallen med "oändliga" resurser och låga krav på långtidshållbarhet har ju lyckats använda det med framgång i praktiken, trots att flera olika system har testats, pneumatik och elektromekanik vet jag, vete fanken om inte hydraulik också varit på tapeten.
Men någon dag får man säkert till det, vi kan ju hoppas på att det är snart, det ger många fördelar, förutom att slippa den mekaniska drivningen av en kamaxel och anpassning av ventiltider dynamiskt under körning, så kan man ju även byta cykel, så isället för ottocykel kan man köra atkinsoncykel exempelvis (detta görs väl iofs redan idag), man kan till och med gå från fyrtakt till tvåtakt under drift.
F.ö är det ju busenkelt att göra en ottomotor som har överliggande kam men som inte behöver kamremsbyten eller kedjebyten, man använder bara kuggdrift för kammarna
Jag förutsade för typ 15 år sen att det skulle bli nästa "stora grej", alltså efter att bilens motorstyrning kan styra tändning (i.e elektronisk tändning) och bränsle (i.e insprutning) så är den naturliga följden att man vill styra ventiltiderna elektroniskt också, nu har väl de flesta motorer idag variabla ventiltider, men det handlar ju inte om fritt styrbara ventiler, utan mer en viss justering av tider.
Tyvärr är det som sagt svårt att få det att fungera, inte ens tävlingsstallen med "oändliga" resurser och låga krav på långtidshållbarhet har ju lyckats använda det med framgång i praktiken, trots att flera olika system har testats, pneumatik och elektromekanik vet jag, vete fanken om inte hydraulik också varit på tapeten.
Men någon dag får man säkert till det, vi kan ju hoppas på att det är snart, det ger många fördelar, förutom att slippa den mekaniska drivningen av en kamaxel och anpassning av ventiltider dynamiskt under körning, så kan man ju även byta cykel, så isället för ottocykel kan man köra atkinsoncykel exempelvis (detta görs väl iofs redan idag), man kan till och med gå från fyrtakt till tvåtakt under drift.
F.ö är det ju busenkelt att göra en ottomotor som har överliggande kam men som inte behöver kamremsbyten eller kedjebyten, man använder bara kuggdrift för kammarna
Re: Intressant motorkonstruktion
Dom måste väl ändå ha kommit på en viss teknisk lösning för oberoende ventilstyrning? För tanken på att kunna styra ventilöppning/-stängning oberoende av någon förutbestämd kamaxelform är säkerligen minst hundra år gammal?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Intressant motorkonstruktion
Väldigt,väldigt intressant! Jag anser att Bilindustrin har varit onödigt konservativ länge. Men nu börjar jag se inte bara en ljusning, utan en upplyst industri!
Detta bådar gott!
Kul bara att höra Christian lyfta fram hur mycket billigare det blir (näms en handfull gånger) han är väl annars inte den man förknippar med billigt! Annat än att betala för sig själv!
Detta tillför ju oss nördar roliga elektroniska saker på sikt!
Detta bådar gott!
Kul bara att höra Christian lyfta fram hur mycket billigare det blir (näms en handfull gånger) han är väl annars inte den man förknippar med billigt! Annat än att betala för sig själv!
Detta tillför ju oss nördar roliga elektroniska saker på sikt!
-
- Inlägg: 6085
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Intressant motorkonstruktion
Näe Christian är inte att förknippa med billiga saker. Men nyutvecklande och innovativ mer än nån annan!
Man får ju inte vara stolt i Sverige enligt jante-lagen, men vad beträffar Koenigsegg så är jag riktigt stolt!
Man får ju inte vara stolt i Sverige enligt jante-lagen, men vad beträffar Koenigsegg så är jag riktigt stolt!
Re: Intressant motorkonstruktion
Det coolaste med Christian är ju att han faktiskt är bra på att få saker att hända.
Jag minns när jag såg ett reportage på nyheterna när christian visade upp en modell av en bil och sa att han minsan skulle bygga superbilar i sverige, och jag tänkte "Jo, det lär ju aldrig hända", vanligen kommer någon in mad en ide och fokus, men lyckas inte hela vägen, glädjande nog lyckades Christian
Jag minns när jag såg ett reportage på nyheterna när christian visade upp en modell av en bil och sa att han minsan skulle bygga superbilar i sverige, och jag tänkte "Jo, det lär ju aldrig hända", vanligen kommer någon in mad en ide och fokus, men lyckas inte hela vägen, glädjande nog lyckades Christian
Re: Intressant motorkonstruktion
Jag har en bekant som gjorde sitt exjobb på Freevalve i fjol. Numera är han fast anställd och har flyttat ner dit.
Re: Intressant motorkonstruktion
En före detta kollega pratade om detta redan 1996. Vinner jag då?
Re: Intressant motorkonstruktion
Det är inte helt enkelt att få till.Glenn skrev:F.ö är det ju busenkelt att göra en ottomotor som har överliggande kam men som inte behöver kamremsbyten eller kedjebyten, man använder bara kuggdrift för kammarna
Värmeutvidgning och liknande ställer till det.
Nej, det bästa är att stoppa kamaxeln i bottendelen, och då är kuggtransmission inget problem.
Freevalve, ännu mer skit som kan krångla.
Re: Intressant motorkonstruktion
International har jobbat med kamlösa dieslar sedan ca. år 2000, problemet är att minska hur mycket ventilen "laggar". Googla lite på Sturman industries (tror jag de hette, det är ju så länge sedan jag var inblandad.)
De använde el-hydrauliskt system, det blir ju lite jobbigare med högvarviga bensinmotorer.
De använde el-hydrauliskt system, det blir ju lite jobbigare med högvarviga bensinmotorer.
Re: Intressant motorkonstruktion
Äntligen!
Men jag tror det blir en parentes - förbränningsmotorn är snart död. Min kristallkula säger att 2022 är året då vanligt folk skrotar sina förbränningsbilar och köper elbilar, eftersom det inte finns någonstans att tanka längre (efterfrågan behöver inte vika särskilt dramatiskt för att orsaka omfattande mackdöd). 2020 har Tesla model3 funnits på marknaden i tre år och finns begagnade till ett överkomligt pris för vanligt folk. Även de stora märkena har haft sina andra generationens elbilar ute i tre år då. Kan vara att det blir Toyotas bränslecellskoncept som drar det längsta strået för att få in energin i batterierna, snarare än laddstolpar, men rena elmotorer kommer det med all säkerhet att bli. Får se om jag får rätt? Alltid kul att sticka ut hakan lite. Vad tror ni?
Men jag tror det blir en parentes - förbränningsmotorn är snart död. Min kristallkula säger att 2022 är året då vanligt folk skrotar sina förbränningsbilar och köper elbilar, eftersom det inte finns någonstans att tanka längre (efterfrågan behöver inte vika särskilt dramatiskt för att orsaka omfattande mackdöd). 2020 har Tesla model3 funnits på marknaden i tre år och finns begagnade till ett överkomligt pris för vanligt folk. Även de stora märkena har haft sina andra generationens elbilar ute i tre år då. Kan vara att det blir Toyotas bränslecellskoncept som drar det längsta strået för att få in energin i batterierna, snarare än laddstolpar, men rena elmotorer kommer det med all säkerhet att bli. Får se om jag får rätt? Alltid kul att sticka ut hakan lite. Vad tror ni?
Re: Intressant motorkonstruktion
Fortfarande kan inte de alternativa lösningarna visa på att de verkligen gör avtryck på att spara energi - hittills har det bara varit omstuvning av var energin omvandlas/förbränns, för varje kWh som tankas in i Elbilen så är det 2 kWh som spolas ut med kylvattnet hos en värmekraftverk och då är vi nere på en diesel/bensinmotors verkningsgrad ungefär, ja förutom att värmda kylvattnet från kraftverket inte kan hjälpa till att hålla rutorna imfria och hålla temperaturen i kupén upp utan det måste också göras av kostsamt framställd elström.
Länder som inte har stor andel vattenkraft, kärnkraftverk och kanske har biomassa-baserade kraftverk som skövlar natur i sin närhet och en stor del av elenergin baserad på fossilbränsle så blir det igen bra alls med eldrift, CO utsläppen blir högre med Elbil än en modern snål mindre bensinbil i golf-klassen typ, om man räkna på CO-andelen per kWh på USA-el. - och då har vi inte ens kommit in på energikostnaden för att tillverkar batterier, lithium-gruvdrift, neodym för magneter etc...
Länder som inte har stor andel vattenkraft, kärnkraftverk och kanske har biomassa-baserade kraftverk som skövlar natur i sin närhet och en stor del av elenergin baserad på fossilbränsle så blir det igen bra alls med eldrift, CO utsläppen blir högre med Elbil än en modern snål mindre bensinbil i golf-klassen typ, om man räkna på CO-andelen per kWh på USA-el. - och då har vi inte ens kommit in på energikostnaden för att tillverkar batterier, lithium-gruvdrift, neodym för magneter etc...
Re: Intressant motorkonstruktion
Jag tror att det bara är fantasier från din sida.cahlfors skrev:Vad tror ni?
Förbränningsmotorer kommer att leva kvar under mycket lång tid.
Re: Intressant motorkonstruktion
Fördelen skulle kunna vara att man kan köra bil på "kolkraft".xxargs skrev:Länder som inte har stor andel vattenkraft, kärnkraftverk och kanske har biomassa-baserade kraftverk som skövlar natur i sin närhet och en stor del av elenergin baserad på fossilbränsle så blir det igen bra alls med eldrift