Intressant motorkonstruktion

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Intressant motorkonstruktion

Inlägg av TomasL »

Finns ett svenskt företag, Freevalve AB, som tagit fram ett riktigt kul motorkoncept.
Det handlar om en kamaxelfri ventilstyrning för förbränningsmotorer.
Verkar vara en elektrohydraulisk styrning, där man har 100% kontroll på ventillyft och tider.
Koenigsegg håller tydligen på att ta fram en motor med denna styrning, skall bli intressant och se hur det fungerar.
Inga mer kamremsbyten eller haverier.
www.freevalve.com
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av FormerMazda »

För att vara petig, koenigsegg kom på idén och utvecklar den under bolaget freevalve.
Finns en del jutub-videos där Chrille själv visar och pratar om det.
Det är också flera år sedan jag såg en video med en saab 9-5 med en freevalve-topp.
Ah, här: https://www.youtube.com/watch?v=qJ-vO5-v-OU

Men ja, det är en riktigt stor utveckling av otto-motorn!
Tror att nån kina-bil ska börja tillverkas med detta snart?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Glenn »

Tekniken har ju funnits länge, men det har visat sig svårt att få den att fungera i praktiken.

Jag förutsade för typ 15 år sen att det skulle bli nästa "stora grej", alltså efter att bilens motorstyrning kan styra tändning (i.e elektronisk tändning) och bränsle (i.e insprutning) så är den naturliga följden att man vill styra ventiltiderna elektroniskt också, nu har väl de flesta motorer idag variabla ventiltider, men det handlar ju inte om fritt styrbara ventiler, utan mer en viss justering av tider.

Tyvärr är det som sagt svårt att få det att fungera, inte ens tävlingsstallen med "oändliga" resurser och låga krav på långtidshållbarhet har ju lyckats använda det med framgång i praktiken, trots att flera olika system har testats, pneumatik och elektromekanik vet jag, vete fanken om inte hydraulik också varit på tapeten.

Men någon dag får man säkert till det, vi kan ju hoppas på att det är snart, det ger många fördelar, förutom att slippa den mekaniska drivningen av en kamaxel och anpassning av ventiltider dynamiskt under körning, så kan man ju även byta cykel, så isället för ottocykel kan man köra atkinsoncykel exempelvis (detta görs väl iofs redan idag), man kan till och med gå från fyrtakt till tvåtakt under drift.

F.ö är det ju busenkelt att göra en ottomotor som har överliggande kam men som inte behöver kamremsbyten eller kedjebyten, man använder bara kuggdrift för kammarna :)
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av ahlsten »

Dom måste väl ändå ha kommit på en viss teknisk lösning för oberoende ventilstyrning? För tanken på att kunna styra ventilöppning/-stängning oberoende av någon förutbestämd kamaxelform är säkerligen minst hundra år gammal?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Väldigt,väldigt intressant! Jag anser att Bilindustrin har varit onödigt konservativ länge. Men nu börjar jag se inte bara en ljusning, utan en upplyst industri!
Detta bådar gott!
Kul bara att höra Christian lyfta fram hur mycket billigare det blir (näms en handfull gånger) han är väl annars inte den man förknippar med billigt! Annat än att betala för sig själv!
Detta tillför ju oss nördar roliga elektroniska saker på sikt!
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av FormerMazda »

Näe Christian är inte att förknippa med billiga saker. Men nyutvecklande och innovativ mer än nån annan! :)

Man får ju inte vara stolt i Sverige enligt jante-lagen, men vad beträffar Koenigsegg så är jag riktigt stolt!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Glenn »

Det coolaste med Christian är ju att han faktiskt är bra på att få saker att hända.

Jag minns när jag såg ett reportage på nyheterna när christian visade upp en modell av en bil och sa att han minsan skulle bygga superbilar i sverige, och jag tänkte "Jo, det lär ju aldrig hända", vanligen kommer någon in mad en ide och fokus, men lyckas inte hela vägen, glädjande nog lyckades Christian :)
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av Nerre »

Jag har en bekant som gjorde sitt exjobb på Freevalve i fjol. Numera är han fast anställd och har flyttat ner dit.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av mankan »

En före detta kollega pratade om detta redan 1996. Vinner jag då? :wink:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av säter »

Glenn skrev:F.ö är det ju busenkelt att göra en ottomotor som har överliggande kam men som inte behöver kamremsbyten eller kedjebyten, man använder bara kuggdrift för kammarna :)
Det är inte helt enkelt att få till.
Värmeutvidgning och liknande ställer till det.

Nej, det bästa är att stoppa kamaxeln i bottendelen, och då är kuggtransmission inget problem.

Freevalve, ännu mer skit som kan krångla.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av jako »

International har jobbat med kamlösa dieslar sedan ca. år 2000, problemet är att minska hur mycket ventilen "laggar". Googla lite på Sturman industries (tror jag de hette, det är ju så länge sedan jag var inblandad.)
De använde el-hydrauliskt system, det blir ju lite jobbigare med högvarviga bensinmotorer.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av cahlfors »

Äntligen!
Men jag tror det blir en parentes - förbränningsmotorn är snart död. Min kristallkula säger att 2022 är året då vanligt folk skrotar sina förbränningsbilar och köper elbilar, eftersom det inte finns någonstans att tanka längre (efterfrågan behöver inte vika särskilt dramatiskt för att orsaka omfattande mackdöd). 2020 har Tesla model3 funnits på marknaden i tre år och finns begagnade till ett överkomligt pris för vanligt folk. Även de stora märkena har haft sina andra generationens elbilar ute i tre år då. Kan vara att det blir Toyotas bränslecellskoncept som drar det längsta strået för att få in energin i batterierna, snarare än laddstolpar, men rena elmotorer kommer det med all säkerhet att bli. Får se om jag får rätt? Alltid kul att sticka ut hakan lite. Vad tror ni?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av xxargs »

Fortfarande kan inte de alternativa lösningarna visa på att de verkligen gör avtryck på att spara energi - hittills har det bara varit omstuvning av var energin omvandlas/förbränns, för varje kWh som tankas in i Elbilen så är det 2 kWh som spolas ut med kylvattnet hos en värmekraftverk och då är vi nere på en diesel/bensinmotors verkningsgrad ungefär, ja förutom att värmda kylvattnet från kraftverket inte kan hjälpa till att hålla rutorna imfria och hålla temperaturen i kupén upp utan det måste också göras av kostsamt framställd elström.

Länder som inte har stor andel vattenkraft, kärnkraftverk och kanske har biomassa-baserade kraftverk som skövlar natur i sin närhet och en stor del av elenergin baserad på fossilbränsle så blir det igen bra alls med eldrift, CO utsläppen blir högre med Elbil än en modern snål mindre bensinbil i golf-klassen typ, om man räkna på CO-andelen per kWh på USA-el. - och då har vi inte ens kommit in på energikostnaden för att tillverkar batterier, lithium-gruvdrift, neodym för magneter etc...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av säter »

cahlfors skrev:Vad tror ni?
Jag tror att det bara är fantasier från din sida.
Förbränningsmotorer kommer att leva kvar under mycket lång tid.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Intressant motorkonstruktion

Inlägg av säter »

xxargs skrev:Länder som inte har stor andel vattenkraft, kärnkraftverk och kanske har biomassa-baserade kraftverk som skövlar natur i sin närhet och en stor del av elenergin baserad på fossilbränsle så blir det igen bra alls med eldrift
Fördelen skulle kunna vara att man kan köra bil på "kolkraft".
Skriv svar