Svarv från Globetools?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Svarv från Globetools?

Inlägg av betelgueze »

Blocket Värmland idag 16/2: Svarv Torshälla S150. I Grums. Pris: 28000:-
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Svarv från Globetools?

Inlägg av cinc »

Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Svarv från Globetools?

Inlägg av Thorped »

Galen tanke kanske men vad kostar det att gjuta sin egna maskin i gjutjärn? Säg att jag kan 3D-printa min egna modell som man kan göra en kärnlåda av.

Vore gött med svarv som går på servon istället för växellåda. :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2631
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Svarv från Globetools?

Inlägg av hawkan »

Blod svett och tårar :) Nä vet inte. Men ett alternativ kan vara att gjuta fundamentet i epoxigranit. Överslagsmässigt 30 kr för epoxi till en liter färdig massa och 0-18 grus kostar just inget. Finns såna projekt här på ef.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Svarv från Globetools?

Inlägg av tecno »

istället för växellåda.
Du kan ju gott riva bort allt som heter växellåda och montera servon, enklare att komma åt gjutjärns klump den vägen.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Svarv från Globetools?

Inlägg av Thorped »

hawkan skrev:Blod svett och tårar :) Nä vet inte. Men ett alternativ kan vara att gjuta fundamentet i epoxigranit. Överslagsmässigt 30 kr för epoxi till en liter färdig massa och 0-18 grus kostar just inget. Finns såna projekt här på ef.
EG har varken stabiliteten eller styvheten av gjutjärn även om det tycks vara ett lämpligt material för många så faller det utanför mina krav. Lägger hellre 25 000 på gjutjärn än 2500 på EG, dessutom är inte priset per liter relevant, priset per kg är det man jagar när man söker stabilitet och densiteten för EG är väl inte mer än 2-2,3kg/liter? Det gör ju att en liten maskin i gjutjärn blir ofantligt stor i EG och EG flexar väl bra mycket mer än gråjärn?

Tack men nej tack. Tecno's bidrag köper jag hellre, vilka som nu säljer defekta svarvar...?
Skriv svar