Div frågor angående mitt cnc bygge.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av jockwe »

Hej!
Har för några veckor sedan börjat bygga en liten mini-cnc. Bygget är baserat på en Cyclone pcb-factory http://reprap.org/wiki/Cyclone_PCB_Factory dvs många delar är 3d-printade.
Jag har några egna modifikationer för att tex stabilisera Z-axeln lite mer och jag tycker väl att den rör sig ganska bra nu. Som spindel har jag ett multiverktyg från clas-ohlson...

Så det var dags att börja test-fräsa lite och jag är mest intresserad av att fräsa i akryl/plexi. Problemet är att hur jag än gör så blir det för varmt. Även borrning smälter mer eller mindre och plast fastnar på verktyget. Jag har verkligen jättedålig koll på vad man bör fräsa med för verktyg så har ni några rekomendationer? Ska det vara 1 eller 2 skär? Vet ni något passande som kanske finns i butik? Går det att fräsa med tex not-fräs från clas-ohlson? http://www.clasohlson.com/se/Notfr%C3%A ... 54/40-8121 eller är det mest för mjukare träer?

Jag inser att jag inte kan förvänta mig så mycket av en 3d-printad cnc men borde det inte gå att fräsa plexi i små små steg ändå?

Mvh Jocke
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av G4jm0r »

Jag hade själv stora problem med att fräsa plast i min 3040 CNC, bytade nyligen från 2 skärs till 1 skärs "o-flute" och nu fungerar det fint Kan vara värt att köra någon form av kylning också.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av jockwe »

Okej! Tack för tipset!
Vad för kylning tänker du då? Räcker det med luft eller ska man spraya på med någon vätska?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av Jonaz »

Vatten blandat med diskmedel har jag kört med, i en sprayflaska.
Som G4m0r skrev så är en skärs att föredra, två funkar om man matar på som bara den.

Ett annat tips är att bokföra dina hastigeter, matning, spindelhastighet osv, vad som funkar och inte funkar.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av G4jm0r »

Diskmedel+vatten har jag kört en del med, men också wd40.
Just vattenblandningen är trevlig när man fräser kretskort eftersom man kan "placera" vattnet med hjälp av ytspänningen sen när man väl fräser stannar allt koppardamm inne i vattnet.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av jockwe »

Smidigt att kunna fånga upp dammet i vattnet! :) Får ta och testa med en sprayflaska med en vatten+diskmedelsblandning.

Det där med bokföringen ska jag börja med!

Har hittills genererat g-kod i Fusion 360 och där finns det lite standardinställningar för lite olika verktyg och material. Exempel: 3mm flat endmill, material: plastic, 8000rpm och 1200mm/min feedrate. Det står dock inget om antalet skär på fräsen vad jag ser.
Är detta värden man borde uppnå? I så fall behöver jag rätt mycket högre feedrate än vad fräsen klarar idag...

har ni någon butik att rekommendera som säljer dugliga fräs-stål?

Tack!
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av G4jm0r »

Du kan skapa egna verktyg i fusion 360 som har feedrate som passar din maskin bättre. Det ska gå att ställa in antalet skär (flutes).
När det gäller fräsar så har jag köpt det mesta från ebay/aliexpress, sen har ju swech på forumet en del i sin onlinebutik:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... 27afc67d7b
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av perra_e »

Man sätter antal skär på första fliken i underhållet av verktyget i Fusion 360.
--Per
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Div frågor angående mitt cnc bygge.

Inlägg av jockwe »

Ah tack för tipsen! Får ta och beställa lite från swech.
Skriv svar