Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Hesabon »

SeniorLemuren skrev:Hur mycket kan man tillåta av höjdfel innan det blir problem? Förstår ju naturligtvis att det beror på vilken vinkel och diameter i änden fräsen har, men den kanske är given just för den typen av frässtål man använder till kretskort.
Vanlig tjocklek på kopparn är 35um. Jag har experimenterat mig fram till att 50um skärdjup ger bäst resultat med 0.1 mm 20-graders graverstift.
Vanligtvis 3 pass mellan ledarna, 2 på de smalaste ställena.

Det är jäkligt svårt att få skivan riktigt plan. Skivan jag utgår ifrån är storlek A4, och jag tycks aldrig få den tillräckligt plan så att det skulle stämma hörn till hörn. Jag får alltid trimma Z-touch off litet. :(
Den enda fastsättning som fungerar är dubbelhäftande tejp. Försökte i början att "klämma" fast skivan på olika vis, men den blev alltid deformerad. 50um kräver inte mycket kläm så blir det fel...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Glenn »

fräser man bara fullstora kort borde det väl vara hyfsat lätt att tillverka ett improviserat vakkumbord ?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av danielr112 »

Jag lägger på en mdf-skiva eller annat som jag planfräser innan. Då slipper man mycket av problemen med att den inte hamnar tillräkligt plant.

Och som sas så måste man limma/tejpa fast den. Att klämma går bara på små kort. Jag kör med 10-15 graders spetsar där jag behövt tunna ledare och upp mot 20 samt de som är slitna på resten :) Skärdjupet kommer jag inte ihåg i nuläget men ja det är inte mycket och 2-4pass beroende på vad det är som ska köras ut.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad är lämpligt varvtal?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Hesabon »

Tillräckligt högt varvtal så kanten blir skarp. Tittar man med förstoringsglas ser man tydligt ifall kanten är vågig. Då är det bara att öka.
Jag brukar köra på 19-20k, men jag tror inte det är något fel att köra högre, det blir ingen störande värmeutveckling och flisorna bara flyger.
Matningen kan man också sätta rätt högt, men om man har tajta svängar och mellanrum blir precisionen bättre om man kör på G61.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av danielr112 »

Jag kör också 20k+ Osäker på vart men brukar ligga ganska högt där det låter ok. Sedan matning är jag osäker
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av adent »

Jag kan kolla i min mjukvara till min LPKF kretskortsfräs vad den vill ha för hastighet vid olika frässtålsstorlekar, man kan ju tycka
att de borde ha gjort "rätt". Generellt ligger det iaf väldigt högt om jag inte missminner mig. 20-80krpm.

Min fräs har en släpsko så absoluthöjden är inte ett problem, men det räcker med lite fräsfnas för att släpskon ska gå upp lite lite och då
når inte fräsen ner ordentligt :/ Skulle helst vilja ha raka fräsar så slipper man detta.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Gimbal »

Sen om man har en enklare spindel (som tex jag har, någon form av dremmel kopia) så kastar den en liten aning.

Då hänger det på turen hur eggen hamnar i förhållande till kastet. Med lite otur så kastar spetsen på så vis att eggen i spetsen aldrig skär, utan det bli bakkanten som trycks fram i stället. Brukar bli mindre bra med fransiga kanter.

Lossa stålet, snurra lite och dra fast igen och hamnar det rätt så skär det som det ska med rena snitt som resultat.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av hawkan »

För att få jämnt djup så använder jag https://www.autoleveller.co.uk/ den fria varianten duger.
Den probar hela ytan med nån centimeters mellanrum och sedan kompenseras för eventuella höjdskillnader och tjockleksvariationer. Kortet sätts fast med dubbelhäftande tejp mot planfräst mdf.
Jag kör max rpm på spindeln 24k. 30 graders vinkel på gravyrstiftet, mindre vinkel ger smalare spår men också en del grader som iofs enkelt slipas bort efteråt. Borr i alla dimensioner mellan 0.3-1.2mm, hål större än 1.2mm fräses ut med 1.2 mm ändfräs som också fräser ut utsidan på kortet det sista den gör.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av danielr112 »

Ja jag brukar slipa av kortet när det är fräst med 800 papper eller liknande. Blir man av med alla småspån och annat och det ser riktigt bra ut.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Erik M »

SeniorLemuren skrev:En annan fundering jag har är om det inte skulle gå utmärkt att byta ut fräs/borr mot någon typ av tuschpenna när man fräst klart och skriva pinummer komponentbeteckningar m.m. på kortet. Någon som testat detta?
Det har jag gjort, även om då för att skriva ut mönstret i sig.
Dvs skriva ut med tät tusch istället för hela proceduren med UV, som är både bökig och besvärlig och känslig.
Etsningen är en förhållandesvis enkel och smärtfri procedur, så den kan lika gärna behållas, tycker jag.

För avslipning etc tycker jag tvålull är bra, gäller även mellanslipning vid spraylackning av modeller etc.

Egentligen vill jag dock gå ifrån tusch, och använda lackfärg istället.
Med en lämpligt formad nål känns det som detta kunde fungera.
Och fungerar det så kan bli direktmålat livré på slotracingbilarna oxå.

Dock är det troligt att det är bättre använda någon form av bläckstråle.
Månne dags slakta en dylik skrivare...?


Den andra varianten är att göra tvärtom.
Färga hela ytan och rista ut mönstret.
Enklare än både rita och fräsa.
Och är "färgen" lödstopp har man väl sparat in det steget oxå.

Sedan återstår att klicka ut lödpasta, kanske rent av använda den enhet som finns för choklad för det.
Och har man löst lödpasta borde det gå lösa lödningen oxå. Troligen bäst med ljusburen värme.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av Glattnos »

Jag kör GRBL med detta program som har inbyggd probing av höjden: https://github.com/Denvi/Candle

Sen sätter jag inte fast mina laminat när jag fräser. Jag har fyra stift i hörnen vilket underlättar mycket med linjering när man ska vända, borra mm, jag förborrar hålen i hörnen med cnc:n. Korten behöver inte sitta fast, bara ligga stilla. Det är samma princip som denna:
larsolsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 februari 2014, 17:11:25

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av larsolsson »

Är det någon som använder Autolevller ? Försökt ladda ned men Norton/Symatic skriker till
vid varje försök.

Lars-Göran
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av GastonDeVille »

E85 skrev:Man skulle väl teoretiskt kunna göra en probning i varje hörn på kortet och automatiskt kompensera för höjdfel?
Men skulle inte vakuum vara grejen?
Det kan väl inte bli planare än så - förutsatt att själva vakuumplattan är absolut slät - någon som testat?
Borde gå att fräsa ut :) :tumupp:
...finns att köpa såklart
https://www.prototools.co.uk/vacuum-tab ... ction.html
larsolsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 februari 2014, 17:11:25

Re: Fräsa kretskort i stället för att etsa.

Inlägg av larsolsson »

Autoleveller Borttagen länk skannar av kretskortsplattan med gravyrverktyget
som "mätspets" i ett rutnät med 10 mm sida. Antalet punkter bestäms av kortet storlek. När man sedan
kör gravyrprogrammet kommer det att kompensera fräs djupet för eventuella variationer tjocklek eller
nivå. Fördelen är att kortet kan sitta kvar till i samma position när det sedan borras.

Lars-Göran
edit: tagit bort länken
Senast redigerad av larsolsson 14 augusti 2018, 14:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar