Stegmotordriver/controller sökes

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Stegmotordriver/controller sökes

Inlägg av drlove »

Hej alla!

Håller på att utveckla en produkt som kräver styrning av stegmotorer via USB (egentligen via Python).
Har använt TinyG tidigare men verkar svårt att få tag på de volymer jag behöver av dessa kort (gissar 50 kort per år).
Fördelen med TinyG är ju att man skickar Gcode direkt till kortet som sen sköter resten + att de är förhållandevis små kort och 4 axlar (behöver eg. bara en axel i dagsläget).
Måste klara 20'000 pulser/s vid 1/8-steg (alt en kombo som ger samma rotationshastighet, 12.5 rps).

Känner ni till ngt kort som har både controller och driver i ett och som verkar komma från ngn som kan leverera stadigt?

Mvh Love
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Stegmotordriver/controller sökes

Inlägg av H.O »

Jag sitter just nu och "leker" med en TCMN-1110 Steprocker från Trinamic. Nu får du själv verifiera mot dokumentationen men det är i princip en 3-axlig motion controller som spottar ur sig steg/riktning. På samma kort sitter sedan EN stegmotordrivkrets med "slutsteg" och resterande två steg/riktning-utgångar finns på stiftlist för inkoppling av externa drivsteg.

Jag kör den i fristående läge och har inte provat att köra sekvenser eller liknande från överordnat system men det "ska" fungera.

Jag rekommenderar att du tar en titt!
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Stegmotordriver/controller sökes

Inlägg av drlove »

Tack! Ska kolla.

Hittade själv just en intressant produkt med tilltalande formfaktor och som snackar ascii över USB: http://www.arcus-technology.com/product ... us-driver/ (S-versionen med integrerad homing--funktion)

Hoppas på prisinfo snart! Google verkar tycka ca 180USD singelpris vilket är ok ändå. TinyG är dyrare :/

//Love
Skriv svar