Hobby (?) CNC svarv? Tips på vad man tittar efter...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Hobby (?) CNC svarv? Tips på vad man tittar efter...

Inlägg av Mr B »

Eftersom man är lite dum i huvudet så läste man sig ner i sidorna här på forumet och hittade en tråd om en EMCO Compact 5 PC... En sådan hade vi i skolan, för typ 25 år sedan. Och man är ju absolut inte avundsjuk på någon som fick en från sin nya arbetsplats... :roll:

Om man vill ha "något liknande" vad ska man leta efter?
Kraven är väl egentligen att det ska gå och svarva trä plast aluminium och mässing, gärna gänga metriskt, och om det även går att svarva manuellt är det ett plus.
Annars får man väl försöka göra som han i tråden, bygga en "jog stick".
Storleksmässigt är maxmåtten runt 100x50cm, men höjden är (relativt) oväsentlig. Kommer den med egen ställning så får den kanske äta lite mer yta, och har bonusen av att (förhoppningsvis) vara lite stabilare. Är det en bänkmaskin, hamnar den antagligen på en svetsad ram av 4'kantsprofil, och bultas i den stabilaste delen av verkstans arbetsbänkar... Nå, efter att farsan har åkt utomlands i någon vecka, så han inte kan hindra mig medan det görs.
Huv känns inte som ett krav, men har den ingen, kommer den nästan garanterat få en på lite sikt, om inget annat så för att hålla all annan skit borta från svarven.
Ett upplägg som Compact 5 PC där man måste ha en "extern" dator för att det hela ska fungera, är absolut inte ett problem. När jag funderar mer på det, är det närmast en bonus i mina ögon.

Och slutligen, vilken budget bör man ha för ett sådant här projekt? Så jag har en uppfattning om hur länge jag måste spara.
Jag förutsätter att begagnat är mest rätt alternativ, men budgeten måste vara stor nog för att få en fungerande maskin.

Tacksam för alla tips, rekommendationer, och åsikter.
B!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hobby (?) CNC svarv? Tips på vad man tittar efter...

Inlägg av tecno »

Hur stora ämnen ska du kunna svarva dvs diameter x längd = detta styr mångt och mycket vad du letar efter.
Så fråga dig om lilla PC5 och liknande är rätt för dig.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hobby (?) CNC svarv? Tips på vad man tittar efter...

Inlägg av Mr B »

Storleksmässigt är det (nog?) inte ett problem. 350mm i längd är kanske precis i underkant, men inte mer än att jag skulle kunna svarva i 2 sektioner och skruva ihop dem, och 65mm i diameter är mer än nog.Det mesta som eventuellt ska svarvas är smått skit, 40x150 osv.
B!
Skriv svar