Ansluta stegmotordrivare till Arduino

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsfilisof
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 april 2016, 11:05:52

Ansluta stegmotordrivare till Arduino

Inlägg av Fräsfilisof »

Hej

Jag har byggt ihop denna drivare:
http://users.skynet.be/ldt/CNC%20electr ... descr.html
(Kolla gärna på schemat som finns länkat högst upp i menyn på sidan så förstår ni vad jag pratar om här nedan. :) )

Jag har inte vågat ansluta den till Arduinon då jag inte riktigt begriper hur det är tänkt att jag ska göra med Step, Dir och +5v signalerna. Allt verkar bakvänt på nåt vis.
Som jag tolkar schemat ska man ansluta +5V från Arduinon till "+5V PC" samt sänka "Enable" för att få igång den. Och stegen åstadkommer man genom att pulserande sänka pinnen kopplad till "Step". Då leder optokopplaren som i sin tur triggar transistorn som sänker ingången på drivar-IC:n.

Har jag förstått det rätt? Kan jag ansluta som jag tänkt utan att mörda Arduinon?
Jag tycker intuitivt att man ska sätta en etta/hög för att aktivera drivaren och skicka pulser med ettor, men det verkar som det är tänkt att man ska göra tvärtom. Eller så fattar jag fel. :)
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Ansluta stegmotordrivare till Arduino

Inlägg av Hesabon »

Tittade på schemat.

Enable, Step och Dir är alla aktiva låga, d.v.s. skall matas med en logisk "0" för att åstadkomma något.

+5V PC skall matas med samma +5V (från strömkällan) som du matar Arduinon med.
Fräsfilisof
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 april 2016, 11:05:52

Re: Ansluta stegmotordrivare till Arduino

Inlägg av Fräsfilisof »

Tack, då hade jag förstått det rätt. Men då förstår jag å andra sidan inte det som står under "J8 Jumper setting".
"1-2 enabled when input = HIGH" står det. Men sätter man den ingången hög så leder ju inte optokopplaren varav transistorn sänker ingången på IC:n, och då är ju drivaren inaktiverad enligt databladet.

Varför bökar man till det såhär?

Här är en annan variant med samma chip, med samma bakvända logik.
http://www.massmind.org/techref/io/step ... /index.htm
Fräsfilisof
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 april 2016, 11:05:52

Re: Ansluta stegmotordrivare till Arduino

Inlägg av Fräsfilisof »

Fick svar från konstruktören av drivaren:
The step signal is not inverted: the chip steps on a positive edge, thus when the current through the input led drops away. Enable is inverted so that it is the same as the industry standard.
Alltså har jag missuppfattat schemat. Kanske någon här kan förklara var jag tänker fel? :oops:
Skriv svar