Identifiering av stepper-controller

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Identifiering av stepper-controller

Inlägg av Glenn »

Är det någon som kan identifiera vad det här är för kinesisk steppercontroller ? ..eller vad den har för pinconfig på parporten iaf ?
steppercontroller.jpg

Lådan den sitter i är bara märkt "CNC6040", och är tämligen taffligt konstruerad..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Identifiering av stepper-controller

Inlägg av malman »

Har ingen info, men om du inte hittar nån info borde huvudfunktionerna kunna härledas med bilden samt en multimeter.
Man vet ju i princip vilka pinnar som är vad i en paralellport. (Edit: dvs outputs resp i/o) Och kortet har ju märkning strax under optokopplarplatserna.. bör gå att mäta fram vilken pinne som är vad i paralellporten genom att mäta från lämpliga motstånd här fram till kontakten... varje stegmotordrivare har varsin clock, enable och direction som det ser ut... dvs standard koppling...
krafset till höger blir kankse värre med, men där är det kanske try and error som är metoden.
Är det spindelstyrning mm tro? Och kanske limitswitch inputs...

Edit: spindelstyrningen är troligen saken uppe till vänster.. å de till höger är limit inputs...
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Identifiering av stepper-controller

Inlägg av jihe »

Om du kollar vad de tre stora fastskruvade drivkretsarna på undersidan heter borde det bli mer lättgooglat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiering av stepper-controller

Inlägg av Glenn »

Då måste jag ju skruva bort kylflänsen och sanera från kylpasta dock :)

Ja, sista utvägen är väl att försöka mäta sig fram, mend et känns ju sådär kul..

Helst skulle jag vilja byta hela fanskapet mot någ bättre :) ..men först ska det väl igång.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Identifiering av stepper-controller

Inlägg av H.O »

Jag gissar att den är baserad på Toshiba TB6560, några stickprov på pinouten verkar stämma i alla fall.
Hur som helst så ser det ut som att det står pin-nummer tryckt på kortet.
CK - P2
DIR - P3
CK - P5
DIR - P6
CK - P8
DIR - P9

IN1 - 14
..
..
IN4 - 10

Men 10 minuter med papper, penna och en multimeter så är det ju utrett. Tänk på att en 26pin IDC header<-> DSUB adaptern som sannolikt är tänkt att användas till kortet normalt sätt inte är pinne-till-pinne.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Identifiering av stepper-controller

Inlägg av Hesabon »

Problemet är, att det i Japan o Kina finns ett otal olika drivkretsar som vi inte ser här. Detta p.g.a. att de sedan länge dominerar printer-, kopiator-, mm. tillverkningen.

Men Google är vår vän. Ett sök med "motor driver ic 25 pin" ger genast flere förslag. Kan löna sig att starta där.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiering av stepper-controller

Inlägg av Glenn »

Ja det underlättar ju lite förstås, och den har ju redan en adapter till DB25 så man kan ju mäta direkt i den.

Sen tillkommer ju spindelkontroll och så förstås.


"Festligt" att det finns plats för optokopplare som är ersatta med 0ohms resistorer f.ö. ..utom EN på två stycken som är bortlödna ??

Det finns ju även plats på PCB för kontakter för INT0/1/2,undrar om dessa kan användas, INT? som är inkopplad är anslutet till nödstoppet.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Identifiering av stepper-controller

Inlägg av Micke_s »

Liknar till viss del ett kort jag har liggande.
Står http://www.hyu68.com på mitt..

Mitt är 3-axels, finns både 3 och 4 på nätet.
http://www.ebay.com/itm/New-3-Axis-CNC- ... XQMMNR6QJb
http://www.ebay.com/itm/TB6560-CNC-3-5A ... Sw1DtXFWFm

Lär vara step/dir + gnd i kontakten...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiering av stepper-controller

Inlägg av Glenn »

försökte mäta nu, gick åt h-vete.. sitter för mycket grejer emellan, får inte ~0ohm nånstans, och "halvhög" resistans mellan varenda pinne typ.
Skriv svar