Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

Förvisso, så i Glenns fall, nu vet vi ju inte vad han pröjsat för den, så är gapet naturligtvis lite större, men oavsett, så tror jag aldrig man kan få den så mycket bättre så det är värt att lägga ned mer pengar än vad en ny och bättre modell kostar.

Den kan bli betydligt bättre med relativt enkla medel, men det handlar ju trots allt om ett par tusenlappar investering, förutom tillbehören.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av malman »

I mitt fall var det typ 3 kkr för maskinen (kompisen köpte, men tyckte den stog bättre hos mig).
Ny pelare, gratis från brorsan.. solid järnpinne.
Lager (ej bytta ännu) typ 600:- minns inte riktigt..
Ny trefasmotor 1kkr
Vfd, 1,2kkr
Trapetsskruv o muttrar, typ 800:-

Dvs totalt 6,5kkr hitintills

Sen tillkommer ju skruvstycken, ER-chuckar, hylsor, fräsar mm men det hade ju behövts även på en större maskin.

Samma sak med ev framtida CNC-konvertering.

Meeeen... som sagt... mitt val av väg beror helt enkelt att det normal är svårt att spara och motivera ett stort köp när det finns så många andra hål att stoppa pengarna i när man har familj, barn, hus mm... Enklare med många mindre utgifter spridda över tid... även om totalsumman blir högre....
Men det är jag det.....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

Javisst så resonerar jag också, till en viss gräns.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Vad jag gav står förvisso i StenD's säljestråd, jag gav 1500:-, vilket jag tycker var ett mycket bra pris, jag övervägde att köpa en när jula sålde ut dom för, var det 3500 ? osäker, men jag stod och tvekade då, och köpte aldrig.

Min målsättning är ju att få den "tillräckligt bra" med relativt små medel, typ det jag skrev i första inlägget, möjligen skulle man ju kunna byta motor om man får tag i en billigt, jag har dessutom två VFD'er liggandes, otestade iofs men jag tror dom funkar då jag sparade dom när man rev ett kontrollrum och en föreläsningssal, det mesta där bör ha fungerat.

Det klart man skulle vilja ha nåt bättre, men vi får väl se hur mycket jag kommer att använda den, jag köpte ju nyligen en 6040 CNC också, men den kör man ju kanske inte stål i, vilket jag hoppas på att kunna göra i denna, dessutom finns det ju saker som helt enkelt är enklare att göra manuellt.


..Är fortfarande förvånad över att koordinatbordet är så tight, det var verkligen inte demoexen jag kände på.



Iaf har jag nu beställt spännjärn och skruvstycke från verktygsboden, och lite annat jox typ MK2 till B12-adapter (jag råkar ha en fin chuck liggandes som jag hittade bakom en hylla i garaget, troligen tappad av förra ägaren av huset).. och jag har även köpt julas billigaste maskinskruvstycke så länge, dessa är inget vidare, men kostar 149:- ..har en annan grej jag tänkte använda det till sen ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Gjorde nyss den första fräsningen.. med chuck, med 8mm metallborr.. funkade ju, men förutsättningarna var inte optimala :) ..Blir bättre när alla grejer kommit hem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

Nånting jag funderar på är hur man på ett enkelt sätt fixar bättre lagring för mellanaxeln, remskivan i sig är ju lagrad, men axeln infästning är ju direkt i godset, med rätt dålig precision, vilket gör att remskivan alltid lutar åt det håll som den övre remmen pekar mot.
Detta får naturligtvis till följd att remmarna slits ut rätt fort, och det blir en hel del oväsen och skitigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

hur är den lagrad då, bara på ett ställe i botten ? och sen har man tänkt att remmarna ska ta ut varann ? det låter inte så optimalt nej.

Bäst vore väl att byta motor till en kraftigare med VFD och skita helt i mellanaxeln.. ..men då springer ju kostanden iväg, om man inte kan hitta grejer billigt beg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av TomasL »

"Lagrad" i botten, enbart, vilket definitivt inte är speciellt bra, du kan se det på din egen.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av malman »

TomasL, det var precis den jag nämnde i mitt första inlägg i denna tråd...

Inte för att det är så seriöst... men hade motsvarande problem... uppmärksammade dem dock som att remskivan alltid lutade i förhållande till de andra remhjulen.... slutade med att jag hittade lite backing tape från en rulle dubbelhäftande skumtape från Biltema som var lagom tjock... la imellan ett varv av denna runt axeltappen... mest tänkt som provisorisk testlösning... men det har funkat, å därefter inte funderat så mycket mera på det...

Såå det verkar som hålet är ganska rakt... bara rejält taskiga tolleranser mellan hål och axeltapp...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Idag fick jag paketet från verktygsboden, struvstycken var rätt mycket större än det jag köpte på jula, och hade betydligt bättre precision, dessutom M10-hål, har inte hunnit montera det än dock.

Jag fick ju även en MK2-B12 adapter, så jag ska få dit den "nya" chucken också, och så väntar jag ju på MTB2-ER20 mojutten, valde ER20 eftersom jag råkar ha en uppsättning nya ER20-collets liggandes, annars ahde jag nog valt något större.

(MTB2 ska ju då alltså vara MT2/MK2 fast med dragstång.)
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av malman »

Vilket skruvstycke blev det?
Skulle behöva skaffa nåt bättre jag också...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

http://verktygsboden.se/maskinskruvstyc ... cke-100-mm

Har bara tittat på det snabbt men det kändes väldigt prisvärt, ska hårdtesta det lite mer när resten av prylarna kommer :)

Trevligt med fri frakt också, 250:- är rätt saftigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Nu har jag monterat den andra chucken, glappar mindre, men man känner att hela pinolen glappar lite :( kan man göra något åt det ? är väl antagligen inte lagren ? ..det blir väl bättre med en verktygshållare än en chuck som bygger mer på längden men ändå.

Jag monterade även skruvstycket, tycker inte hålen passade perfekt i spåren, men det funkar ju, det känns väldigt gediget och bra till det priset, mycket bättre än det från jula.

Iaf testade jag att fräsa lite med en 5mm fräspinne köpt på jula, det gick kanonbra i trä, sådär i aluminium, antar att det berodde på vibrationer orsakade av glappet ? ..stål har jag inte ens testat.

min chuck (alltså den "nya") är dessutom vääldigt trög, får väl försöka hälla fotogen eller nåt i den, misstänker att fettet hårdnat..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Alltså, det här går ju inte, chucken lossnar från konan hela tiden :/ är det för att konan i chucken är sliten tro ? eller vad ? hur löser man det ? jag har gjort rent båda med sprit, mans er inga grader och när man trycker dit den "sugs den fast", sen borrar eller fräser man ett tag, så är den loss..
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av ds77 »

Du har dragstången monterad? Eller är det själva chucken som lossnar från dornet? Är det original så ska det vara några skruvar och en bricka som ska hålla fast den vid fräsning om jag minns rätt.
Skriv svar