Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av E85 »

Mätklocka med magnetstativ är nästan ett måste för fräsning och svarvning... helst två.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Jo det går väl att köpa ett stativ, har bara inte haft nytta av det på rätt många år.

Ska ha en klocka till nånstans - med öra, men den kan vara försvunnen i branden för 7(?) år sen, har inte sett den sen dess iaf.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Idag fick jag för övrigt hem ett rundmatningsbord med chuck, tyvärr var det inte helt lätt att fästa i bordet så jag hann inte prova det nåt.

har även fått hem en del fräsar, mest 8/10/12mm men också ett set.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Hmm, nån som testat att styra den monterade motorn med VFD ? ..letade rätt på min ena som jag har liggandes, men den visade sej vara på löjliga 150W(!?) , ska ha en till från ABB, men jag lyckas förstås inte hitta den..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av tecno »

:humm:
styra den monterade motorn
Är det en 3-fas snurra på din? Min Swedol *jula* fräs är det inte det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Nej enfas, men det går ju att köra VFD ändå, tror min Sinus NFO (som visade sej vara på 360W och inte 150W, men för lite oavsett) stöder såväl 1 som 3fas.

..Dock antar jag att det ställer en del krav på motorn, därav frågan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av tecno »

tror min Sinus NFO stöder såväl 1 som 3fas
Ja det är mer än vittnet känner till.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av malman »

Risken är dock att kondensatorn i motorn inte kommer gilla att du kör den allt för långt ifrån 50/60 Hz.... då den bildar en lc-länk för hjälplindningen som startar motorn åt rätt håll...

Dessa motorer brukar ha en huvudlindning samt en hjälpstartslindning i serie med en kondensator... i lilluffes tråd om julafräsen finns exempel på folk som sprängt denna kondensator. (Dock oklart anledning)

Edit:
Motorbeskrivning psc
http://www.industrial-electronics.com/A ... otors.html

1-fas vfd
http://www.invertekdrives.com/variable- ... gle-phase/

Så det kanske går.... även om det ställer lite krav på motorn... man pratar tex om övarslagsrisk i lindningar pga högre spänning på lindningar iom pwm teknik. Å sen finns alltid kylproblemet, dvs vid lägre varvtal minskar kylningen iom att fläkten går långsammare....
Sen vet jag inte om min första hypotes stämmer med ökad effekt i kondringen vid lägre varvtal... men tycker den borde se större strömmar vid lägre varvtal....
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Kelmannen »

jag hämtade just upp en gammal pelarborrmaskin från sent 80-tal, jag hade också samma problem att den lutade "framåt" men i mitt all så räckte det att häva upp framändan på huvudet medelst planka och domkraft och sticka in lite chims mellan huvudet och stången, ser ut som att din fräs också har ett huvud som är "löst" kolla om du har en springa i bakkant på hålet, då finns det ju plats att vicka upp den, utsticket är ju längre framtill så den hänger ju framåt, iaf min maskin men konstruktionen ser sjukt likadan ut!

och min remspänning var också, sne, glapp och tokspänd! på min maskin är det så att remspänningen varierar enormt mycket beroende på vilken växel man har växlat till, i vissa växlar trycker jag bak motorn cm i andra får jag vålda dit remmarna! och min spak är öht inte kopplad till mittenhjulet utan det vänder kappan efter vinden beroende på vilken skiva i spindeln som används, spaken i mitt fall trycker på de en av de två stängerna som motorn sitter skruvad i och låsskruvarna ni pratade om på varsin sida klämmer på varsin vit stång, glömde rita dit dem.

jag fixade min spak genom att sätta fast en låsklack som sättskruven hade vibrerat loss på, och det blev mycket lättare att trycka bak motorn med spaken, innan dess satte jag ett brytspett mellan ramen och motorn fästplatta och bände isär dem.

hoppas det kan hjälpa er lite grann :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Idag fick jag för mej att mäta lite med mätklocka (och stativ), jag mätte mot min ER20-hylsa då så dess egenfel kommer ju med.. men..

Om jag sätter klockan i (ungefär) centrum på axeln och roterar för hand kastar den 0.02mm, detta borde ju vara helt okej ?

Om jag då ruckar fräshuvudet i X-led vad jag kan så kastar det 0,25mm (ändläge till ändläge, det var typ 0,1 resp 0,15 från centrum)
Rycker jag i bordet med samma uppställning får jag 0.15mm glapp

Sen flyttar jag klockan till Y-led och gör samma sak.

Huvudet = 0,08mm, bordet 0,02mm

Vad ska man anse vara acceptabelt ? rent spontant känns det som att det största problemet är att huvudet rör sej, kommer betongfyllning av pelaren att hjälpa där ?

Bordets X-led kan gissningsvis trimmas ner lite om man justerar det, jag har bara skruvat tills jag inte kände glapp och det fortfarande gick ganska lätt att veva.


Kan tillägga att mätningen skedde med fastlåst pinol, om den inte är det glappar dte nåt HEMSKT, vilket gör att det är svårt att ändra höjden medans man fräser, för då blir det väldigt glappt, det antar jag är ett fel man får leva med eller köpa vettigare fräs ?
Senast redigerad av Glenn 2 december 2018, 01:29:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Tänkte även ta tag i att byta lager, även om det verkar lite bökigt.. dock tvivlar jag på att det skulle förbättra glappet nåt ? eller ?

Ljudet jag klagade på innan visade sej vara resonans i kåpan mestadels, men det låter ju fortfarande en del, kan vara lagren..
Skriv svar