Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av DAP »

Som rubriken lyder så är det dags att köpa ny migsvets.
Har kollat på en kemppi kempact 253R men hört att dom skall vara svåra att ställa in?
Är van att köra kemppi kempomat 2500 som funkar galet bra, dock säljs inte dessa längre.
Sen rekommenderade den lokala svets försäljaren annars en esab c340pro som bara var lite dyrare.
Titta lite på migatronic med men vet ej vilka modeller man skall kolla på.

Så frågan är vad ni skulle rekommendera.
Vill kunna köra tunnplåt (bilplåt) samt grövre KKR profiler.

Tack
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av Fortran »

Jag har en Migatronic Automig 273.
Med twist och trådmatningsinställning i handtaget.
Ruskigt nöjd med den.
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av FormerMazda »

Behöver du välja på tillverkare? Av de tre nämnda så tror jag att det inte skiljer så mycket i verkligheten. Möjligt att nån fanboy säger annorlunda, men kvalitétsmässigt ligger de nog rätt lika.
Däremot är det väl storlek/typ av svets som är mer intressant att kolla på?
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av NeoTech »

Kan inte säga vad som e bäst.. kan bara rekommendera det ja själv valde..

Jag gick på en Kemppi MinarcMig 200A, mini maskin 20% duty cycle har smart styrning för tjocklek, ampere (guld värt)
kan svetsa rostfritt, aluminium, legering, t.om mässings tråd o koppar legeringar. Utöver så klart vanligt svart.

Mkt maskin i ett litet paket.. Så hur använder jag den.. jag gör en hel del bil grejer.. Så trådspruta blir guld värt om man ska
t.ex svetsa chromemolybyden rörs burar.. du punktar med miggen, men sen måste man ändå gå in med tig svetsen men att kunna
punka upp det vettigt i upp till 6mm gods är guld värt.
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av Kelmannen »

Om du inte har köpt ännu så kan jag rekommendera en 253an, ruggigt fina maskiner, speciellt eftersomde står så fint och är fruktansvärt lätt att flytta/förvara, tar ju inte mer plats än en soptunna, sen har de 4 hjuls matarverk och inbyggd 180A induktionsvärmare, det enda du behöver för att kunna köra med det är att beställa till en kolelektrod!
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av DW »

Jag har 2st Kempi.
En MIG/MAG 250 minst 30 år utan fel.
En TIG Kempi 150 utan HF lika gammal som ovan. Jag har alltid gillat Kempi men flera kompisar som tidigare
jobbat eller basat för Tool Sällfors Service i Borås. De lagade allt som hantverkare har idag bl.a svets.

I deras ögon är ESAB i en annan klass vad det gäller teknik och funktioner. Men vad får det kosta.
På mitt förra jobb köpte man en ESAB för TIG som var vattenkyld o kostade 52 000kr.

Jag känner en som köpt en Kina (möjligen Tysk) maskin som har precis allt i funktioner o kostade 16 000kr.
Han kör alu, rostfritt, stål allt blir väldans snyggt. Bra garantier o den har gått för fullt i några år tror jag det blir.
Pela TIG.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av hawkan »

Nu vill jag inte säga att den svetsen är dålig, inte alls, jag har kusin-modellen och fullt nöjd. Men det finns många svetsar med t o m mer funktioner till halva priset på ebay. Men det drar iväg i tråden kanske.

Jag har en gammal mig-svets och jag skulle säga att om den är av typen 170A eller så så klara den galant att svetsa bilplåt och profiler. Och det finns många som klarar detta, allt från biltema och julas svetsar och uppåt. Du kan nästan inte få tag i en mig-svets som inte klarar vad du vill ha den till. Av det som nämnts tidigare i tråden tycker jag Kemppi minarc200mig har trevligast storlek och så är jag otroligt svag för lcd-paneler. Och priset är okej. Men det är jag det. Jag kan inte tänka mej att det finns några dåliga svetsar, och handlar du hos din svetsfirma så ordnar de svetsen om den skulle paja. Det är upp till dej att ta fram vad du värderar, är lågt pris allt, är närhet till en handlare allt, eller är det någon speciell teknikegenskap du värderar eller vad är det? Retorisk fråga.
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av Joe »

Har en gammal ESAB 250A.
Det jag tycker är bäst är punktsvetsfunktionen, man slår om en brytare och ställer upp strömmen och när man trycker in avtryckaren så är det en inbyggd timer som styr svetstiden. (Jag har för mig att den börjar räkna ner när strömmen har överstigit en viss gräns)
Utmärkt till bilplåt, även om man svetsar kant i kant blir det snyggare svetsar då det flyter ut mera pga den högre strömmen. (Alltså det är fortfarande samma slangpaket och den matar ut svetstråd)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av MNorrgren »

Ville hålla priset lågt, när jag köpte min första riktiga MIG/MAG-svets. Ska köpa stor 3-fas så småningom men i väntan på cash så får man börja i en ände... Hittade en gammal Esab LKA-150, 230V enfas. Köpte den för 300 kr som defekt, ville ej mata fram tråden. Eller rättare sagt så gick inte motorn till trådmatningen helt enkelt. Motorn skurit, tydligen inte helt ovanligt?!?! Dock gammal svets... så ok. Köpte en torkarmotor från lokala skroten, 150kr. Modifierade snabbt med svarven nya fästen etc. för den nya matarmotorn. Fixade en trasig konding på kretskortet för matningen. Köpte sedan, det dyraste av allt en köpetub med Argonmix-gas gah!

Fick naturligvis köpa ny rulle tråd, bytte även ut trådledaren i slangpaketet samt andra slitdelar i handtaget. Totalt sett blev det lite jobb, men klart värt det. Nu går den som en klocka, helt perfekt trots åldern. Gammal, mekanisk som verkar vara stabil och kompetent.

Och för storleken och ålder, jösses vilket tryck det är i den! Jämför med en äldre ClasOhlson som jag lånat. OJ! Vilket skillnad. Jämna fina svetsfogar, inget skvätt alls nästan. Lätt att reglera spänning och ström! Tror den klarar 140 eller 150A. Men klarar fint bilplåt, men har även svetsat 5mm plattjärn, fogat ihop 2 st, så total tjocklek på sina ställen 10mm. Och det bränner genom fint! Men hög spänning och låg matning så bränner den kanon! Får ha högt gasflöde dock men men. Det är sådant man får ta! Inte så dyrt att byta tuben.

Så kan ju verkligen rekommendera ESAB, ur eget perspektiv. Måhända att de är dyrare men o andra sidan. De verkar hålla bra, ger perfekta fogar även för en helt novis på MIG/MAG.

Edit:
En dag ska jag dock uppgradera hela slangpaketet då det är börjar bli riktigt slitet... men det duger så länge. Noga att ha svetspasta på munstycket så det inte bränner där bara...
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av DAP »

Kelmannen skrev:Om du inte har köpt ännu så kan jag rekommendera en 253an, ruggigt fina maskiner, speciellt eftersomde står så fint och är fruktansvärt lätt att flytta/förvara, tar ju inte mer plats än en soptunna, sen har de 4 hjuls matarverk och inbyggd 180A induktionsvärmare, det enda du behöver för att kunna köra med det är att beställa till en kolelektrod!
Hej.

Jo det blev en kempii 253R tror jag den heter.
Har bara hämtat hem den så inte hunnit så mycket mer.
Jag frågade svetsleverantören om det du beskriver att man skall kunna få till det som en induktionsvärmare men det var inget han hade hört om och vi kollade i katalogerna men såg inget. Däremot hittade vi något som heter Hot-Spot var det de du menade för det känns inte som en induktionsvärmare?
Förklara gärna mer.

Tack
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av DAP »

Kelmannen skrev:Om du inte har köpt ännu så kan jag rekommendera en 253an, ruggigt fina maskiner, speciellt eftersomde står så fint och är fruktansvärt lätt att flytta/förvara, tar ju inte mer plats än en soptunna, sen har de 4 hjuls matarverk och inbyggd 180A induktionsvärmare, det enda du behöver för att kunna köra med det är att beställa till en kolelektrod!
Hej.

Jo det blev en kempii 253R tror jag den heter.
Har bara hämtat hem den så inte hunnit så mycket mer.
Jag frågade svetsleverantören om det du beskriver att man skall kunna få till det som en induktionsvärmare men det var inget han hade hört om och vi kollade i katalogerna men såg inget. Däremot hittade vi något som heter Hot-Spot var det de du menade för det känns inte som en induktionsvärmare?
Förklara gärna mer.

Tack
Kelmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 5 februari 2017, 23:57:12

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av Kelmannen »

Jepps, hot spot är det Jo, nu är jag inte på jobbet och har ingen katalog eller annat tillgängligt, men du behöver en elektrodhållare till svetspistolen och en lös kolelektrod, tror det säljs på typ 3/5pack, sen sätter du jordklämman i det du vill värma, t ex i ena sidan av en fastrostad skruv, sätter elektroden mot andra änden och efter ett par sekunder/minut beroende på storlek på skruven så är den glödande röd :) sen kan man även rikta plåt med värme. Det är dock inget jag ens försökt mig på!

Här finns en liten sammanfattning
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Köpa ny migsvets, kemppi, esab eller migatronic?

Inlägg av DW »

Då fick du ju en bra maskin till slut då :tumupp:
Skriv svar