Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av E85 »

Nä visst, har man pengar till en sån så är det ju bra, men mitt bygges absolut största kostnad är plasmaaggregatet redan då jag byggt med gamla styrkort, mototer, billigt stål osv.. så det blir en lite för stor kostnad. Och lyckas man få störningarna mindre har man ju åtminstone en ännu bättre maskin sen när man köper en ESAB eller Hypertherm. :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag menade inte att man ska lägga 20 000:- på aggregatet, ville bara dela min erfarenhet :)

För övrigt så funkade Biltemas plasma bra, inga störningar då det är blowback och om man höll sig till absolut max 3 mm plåt så gick den faktiskt bra. Blowback är ingen dyr teknik så det borde ju finnas även på billigare plasmor. Jag var förut inne på att prova att koppla bort HF-starten och montera ett blowback-munstycke på kina-plasman men jag han aldrig testa det. Det skulle ju nästa kunna va så enkelt att det funkar.

Jag ringde upp ett företag som bara jobbade med CNC-plasma och frågade hur det funkade på riktiga maskiner. Fick då svaret att plasmans slangpaket ska vara skärmat med en metall-strumpa för att skydda mot störningar. Han menade alltså att det var så som jag upplevt det att störningarna kommer via luften och typ induceras i känsliga system. Jag köpte då en hydraul-slang med stål-cord som jag jordade och drog över mitt slangpaket, tråkigt nog kommer jag inte riktigt ihåg hur det slutade men jag tror att det var just sådant som gjorde att jag ledsnade.

Sen kan jag säga att ESAB:en har snart tjänat in sig själv och det tickar ju sakta men säkert åt rätt håll. Med de billigare plasmorna hade jag nog inte kunnat tjäna in någonting då de var för klena. Men då använder jag plasman i jobbet, både styrt och manuellt och det är ju inte alla som har det så ställt.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av E85 »

Undra om man skulle komma undan med att skärma bara pilotstart-ledaren? Och kabeln till klämman borde man väl skärma också då? Blir det bättre men inte tillräckligt kan man skärma huvudledaren också. Blir det inte det så har man åtminstone inte köpt en fläta för 2000kr eller vad de stora nu kan tänkas kosta.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av E85 »

Jag beställde en sån här fläta från ebay. Enligt säljaren är måttet 30mm bredden i platt tillstånd så bör bli ca 20mm innerdiameter. Blir intressant att testa!
Jag är ingen stjärna på materialegenskaper men jag hoppas att mässing fungerar. Skulle rostfritt stål varit bättre eller sämre?

http://www.ebay.com/itm/30mm-Flat-Tinni ... 2288716177
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av tecno »

Hoppas du har tagit till vad gäller längd, inte så kul om det blir lite för kort.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av E85 »

Jag tog 5m av 30mm, 15mm och 8mm. Går nog säkert åt till nånting. Slangpaketet är ca 4m.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av Glattnos »

Vad är det för plasma-aggregat och skärmunstycke du har?
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av E85 »

Det är en CUT-100 med P80-torch.
Har beställt en sån här vertikal torch: https://www.aliexpress.com/item/PEN-P80 ... 3f15&tpp=1
declint
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:50:48
Ort: Linköping

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av declint »

Jag har också bråkat med billig kinaplasma och störningar.

En av mina teorier var också pilotledningen. Det är ju i princip en enorm antenn.

Jag köpte en jordstrumpa på elfa för en jävla massa pengar och en tjock elkabel och lite trycklyftsslang och byggde mitt eget slangpaket som var 100% jordat. Vid första försöket så slog det igenom mellan elkabeln och jorden och slangpaket höll på att brinna upp.

Det hela var ju i efterhand inte så konstigt. Arbetsstycket var jordat med samma jord som skärmstrumpan. Det var helt enkelt enklare för plasman att tända genom matarkabeln direkt till strumpan istället för arbetsstycket.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av E85 »

Hmm, intressant. Det verkar ju fungera på industrimaskiner så vad var det som skiljde sig i din installation tro? Och det blev aldrig att du fick ordning på det eller?
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av E85 »

Nu ikväll har jag testat med:
* Nätfilter på inkommande 230V till elskåpet
* Nytt 5V nätagg för industribruk
* Jordstrumpa trädd över slangpaketet och jordat i en jordpunkt på plasmaaggregatet.

Tyvärr märker jag i princip ingen skillnad alls. Det börjar väl luta lite åt att som alla andra ge upp med det här plasmaaggregatet och söka sig till nåt annat.
Först ska jag prova att dra en till jordstrumpa separat över pilotstartkabeln. Skulle kunna prova med en vanlig PC också och ställa den en bit ifrån, men skrivarkabeln torde väl ändå plocka upp störningarna gissar jag, allrahelst när den måste gå utanför elskåpet.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av Glattnos »

Tråkigt att du inte fått det att funka ännu. Men om du kan tänka dig att köra med en Arduino Mini och TTL-USB adapter så är det ganska billigt att prova. Som jag tidigare skrev så körde jag ett tag med det kopplat till en Laptop och det funkade faktiskt med en billig kina-plasma.
Detta är vad som behövs för att testa:
http://www.ebay.com/itm/Pro-Mini-Atmega ... SwhOVXfhRH
http://www.ebay.com/itm/FTDI-FT232RL-US ... SwhOdXorrP
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av NeoTech »

E väl rätt många som gör med GRBL på en Arduino modell skitliten bara rätt upp o ner för plasma.. får jue inte så mkt fancy logik som touch off o sånt men skära borde de jue göra.

Det eller optoisolera signalen som ja föreslog.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av E85 »

Jag la in LinuxCNC på en PC igår så ska först se hur den reagerar.
Måste erkänna att det är grymt skönt att jobba med en PC jämfört med Raspberry PI:en som är så extremt seg.

Det känns som att drömmen vore att ha kunskap och tid att utveckla ett kort som man pluggar in via ethernet i datorn och som sedan konverteras till toslink fram till varje axel på maskinen.
Funderade lite på ifall det går att ta kontroll över toslink-uttaget direkt i PC:n och skicka data direkt från datorn i form av ljud? Det är väl 192kHz 24 bit så bandbredden borde räcka? Det blir ju förvisso bara envägskommunikation...

Nåja, får börja med att prova den klassiska parallellporten.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Problem med störningar i CNC-plasmabygge

Inlägg av NeoTech »

Alltså Ethernet kort finns redan (Mesa 7i76E) och Toslink lösningen finns redan med.. ToslinkCNC
Skriv svar