Fartkontroll för elutombordare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pkr99
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 november 2016, 14:40:38

Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av pkr99 »

Hej!

Jag har ett projekt för att göra en gummibåt med en mindre elutombordsmotor radiostyrd. Utombordaren är 12V / 29A och drivs av ett marinbatteri på 12V. För att slippa göra våld på fartreglaget i själva utombordaren funderar jag på om det går att använda ett vanligt fartreglage till radiostyrda bilar för att reglera spänningen till motorn? Är det någon som känner till ett sådant fartreglage som levererar rätt nivå på spänningen?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av Glattnos »

Är det en vanlig eldriven utombordsmotor med 5 farter framåt och 2 bakåt typ?

Dom har väll som regel flera kablar ner till motorn och flera kol som ger olika mycket effekt-uttag från motorn, det finns inget fartreglage i egentlig mening utan bara fasta kontaktorer som kopplar in full spänning på olika kablar till motorn. Så du borde kunna ha några reläer på kablarna och sen styra reläerna för att få olika effektutag.

Men vanliga fartreglage som klarar 12V(3 cell LiPo) kan användas:
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av netrunner »

En sak jag har funderat på ...

PWM ut från många radiogrejer idag är 400Hz PWM utan nämnvärd "dö tid".

Ska man då styra en borstad motor så bör väl en helt vanlig MOSFET kunna kopplas direkt till PWM och sen är det klart? Visst, några extra kondensatorer men inte så mycket mer...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av adent »

EDIT: Postat i fel tråd :/ Tydligen seg i kolan.

Jag skulle nog passat på att göra mig av med det gamla och köpa ett borstat fartreglage för RC-bilar och en Servo-testare istället.
Bättre effektivitet och bättre finjusteringsmöjlighet. Men det beror förstås på hur bra det gamla reglaget var.

https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4

MVH: Mikael
pkr99
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 november 2016, 14:40:38

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av pkr99 »

Tack för tips! Sista videon sa precis hur jag tänkte göra (dvs placera ett fartreglage mellan motor och batteri och sedan sätta motorns inbyggda på maxfart). Återkopplar efter sommaren om hur det gick.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av Glattnos »

SYNS inte mitt inlägg eller???? :D

Edit: Btw Detta är grymt bra https://stockholm.reservdelsrc.com/prod ... age-80a-wp
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av Glattnos »

Om man nu ska koppla en ESC till sin utombordare(som har olika motorkol för att åstadkomma de olika effektlägena), vilket blir då effektivast om man bara behöver 40% gas och upplösningen inte är ett problem?

1. Koppla ESC:n på motorkolen som ger 100% gas och sen PWM:a pulskvot 0-40%
2. Koppla ESC:n på motorkolen som ger 40% gas och sen PWM:a pulskvot 0-100%
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av Glattnos »

Jag skulle ju gissa att det bästa är att koppla på motorkolen som ger 40% gas och sen PWMa 0-100% eftersom impedansen borde bli mindre då och därför skonsammare emot ESCn. Är det en korrekt slutsats?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av Glattnos »

Nä nu! Kan någon åtminstone bekräfta att mina inlägg syns i denna tråd?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av Borre »

Ja i normala fall är det bättre att switcha en lägre ström om det går, så det bör väl vara bättre som du tror.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fartkontroll för elutombordare?

Inlägg av Glattnos »

Tackar, detta är den enda tråd som mina inlägg inte verkar ha synts i men nu vet jag att dom gör det trots allt :)
Att köra på kolet som ger lägre effekt bör ju innebära att motorn "ser mindre ut" för ESCn så det borde vara okej. Det är ju även ett bra sätt att förhindra att det blir full gas pga programmerings-fel.
Skriv svar