X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Inlägg av X-IL »

Efter att ha halkat in på Widgitmasters mini-router för många gånger de senaste dagarna så har idén om en mini-cnc skapats i mitt huvud, och den vill inte flytta ut. I såna fall skulle den bara användas för småjobb, i stil med isolationsfräsning av PCB, mindre 3D-fräsningar, nyckelringar osv. Genom att bygga litet och med hyfsat kraftiga grejer hoppas jag kunna bearbeta lite tuffare material, beroende på spindel förstås, men aluminium åtminstone.
Jag har i dagsläget motorer, både NEMA23 och 17 liggandes, jag har två st 255mm THK SR20 skenor med fyra små vagnar (max rörelse blir väl i praktiken ca 150mm, en kulskruv kom i lådan idag, 8mm med 2mm stigning och ca 140 travel har jag för mig. Dessutom har jag några acme-skruvar, 10tpi 2-starts, så då är det alltså 5tpi-stigning. Dessutom har jag ju den här linjärenheten, dock utan skruv numer:
linjärenhet.jpg
16mm stödda axlar med fyra kulbussningar i vagnen, cc-mått mellan axlarna är 70mm, vagnens bredd är 120mm. Dessutom har jag lite 1/2" axlar med lösa kulbussningar.

Det finns alltså lite skrot att utgå ifrån, nuvarande tanke är att kapa av linjärenheten på ca dubbel längd som vagnen är och använda som Y. Bygga en fast portal med mina THK-linjärer monterade som X. Knåpa ihop en liknande Z som på min skrotfräs, eller kanske till och med flytta över den.
Skenorna sitter ju lite tätt ihop på linjärenheten, men eftersom jag inte tänker mig bredare arbetsområde än ca 140mm så känns det som att det räcker gott ändå, eller tänker jag fel? Tänkte då behålla vagnen som den är, skruva på en offerplatta, simsalabim så är bordet klart. Som ram runt allt så blir det aluminiumprofiler eller aluplattor beroende på tillgång.
Det tristaste med detta är att jag får onödigt högt upp till bordet, men att ta loss axlarna från aluminiumprofilen blir svårt, eller snarare att montera dem på något annat blir svårt. Att såga profilen på längden funkar inte heller eftersom det finns en skåra mellan axlarna där "medbringaren" till vagnen löpt.
Sen ~5mm stigning på två axlar känns väl sådär, men det bör funka.

Arbetsytan borde hamna nånstans runt : X=140mm, Y=200mm, Z=80mm

Den här gången tänkte jag att det inte skulle bli ett "måste"-projekt, utan något som får ta nån timme eller två då och då. Jag vet att beskrivningen ovan kanske är svår att ta till sig utan att se alla grejer eller en skiss, men det kanske får bli första steget, att cadda upp en grov modell av hur jag tänker mig.

Är jag helt ute och cyklar som vanligt, eller kan det faktiskt fungera?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av X-IL 29 maj 2013, 09:10:04, redigerad totalt 18 gånger.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av Fräsen »

När det gäller så små rörelselängder som du är ute efter så är det inte värt att börja bygga det av "skrot". Små nätta "riktiga" linjärlagrningar och kulskruvar kostar inte multum ifall du köper dem från Ebay. Gör ordentligt från början och inte bara efter "vad som finns på skrothyllan", det kommer löna sig väl. Skippa trapetsgäng och "stödda" linjärlager. Kulbussningarna i dessa är väldigt oprecisa ifall du inte har stort avstånd mellan axlarna, vilket du inte vill ha på en liten maskin. Köp bara förspända (oftast slipade) kulskruvar utan glapp, mycket onödigt jobb med några hundradelar i vändglapp.

Eftersom du inte har någon särskild tidplan så har du gott om tid att hitta fynden på Ebay och bygga något som inte bara blir "halvbra".
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Vi har nog lite olika syn på det här tror jag, men stort tack för lite input i alla fall. Jag bygger gärna av skrot, och missar jag några hundradelar i noggrannhet eller några mm/min i hastighet så spelar det ingen roll.
Faktum är att jag kanske har en uppsättning linjärer och lite aluminiumprofiler på ingång, och i såna fall revideras nog planen lite.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av Fräsen »

Jag trodde du ville ha en liten MEN exakt maskin för att kunna göra precisionsjobb i. Men om det bara är för att den ska vara liten så håller jag med dig om att den kan byggas upp av "hittegods".

Hade en bild av, kanske för att jag själv är sugen på en sådan, att du ville göra en liten maskin och kunna spänna upp extremt små fräsar och borrar i. För i dessa sammanhang gör hundradelen skillnaden mellan - en avbruten fräs eller borr och en fullt fungerande sådan.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Där har du ju helt klart en poäng, men nej jag skall inte använda 0,2mm pinnfräsar och fräsa ut tandproteser eller gravera på riskorn... :D
Tanken är väl egentligen bara att bygga något stabilare än vad jag har nu. Har börjat cadda på själva linjärenheten som jag tänkte använda som rörligt bord, blir lite lättare att förklara saker om man har en bild.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Fipplat med lite CAD på linjärenheten för Y, lite osorterade bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Har caddat vidare litegrann, inser att den blir väldigt lång (540mm +ev motor) för 220 i arbetsyta i Y-led. Svårt att komma runt, man vill ju ha gavlar. Ska fundera om man kan ta någon annan lösning. Hur som helst, så här tänker jag mig nu:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av Meduza »

Smala av linjärlagrens längd med profilernas bredd x2 och låt bordet "hänga över" profilerna i ändläge

då blir den lite kortare iaf.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Vagnen/Bordet är tyvärr 230mm från början... (Se bild i första inlägget). Att korta av den är nog svårare än vad som är värt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Har caddat lite till, kulskruven är tyvärr inte riktigt måttriktig (hemladdad, fel modell), men jag skall väl rita den för hand så småningom. Supportblocket jag har verkar också vara av en gammal eller specialmodell, inte heller det hittades på nätet. Riktigt roligt att cadda, men nu har jag ju gått en bit bortom det skrot jag har, dock är det väl egentligen bara profilerna än så länge. Skall leta mer skrot nån dag framöver, så då kanske det kommer fram någon ny nyckelbit som förändrar designen. Lite fler kulskruvar och mer Bosch 45x90-profiler skulle inte skada :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av hubben »

X-IL skrev:Dessutom har jag några acme-skruvar, 10tpi 2-starts, så då är det alltså 5tpi-stigning.
Hmm, tänker jag helt fel nu?
2 starter på 10tpi blir väl ändå 10tpi men med dubbelt så stort ingrepp?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Nja, jag kommer inte ihåg riktigt nu, men jag har för mig att de angavs så när jag letade förut, alltså 10tpi topp till topp, men de ligger ju på olika spår, så till samma spår är det 5tpi. Se tex här: http://www.mycncuk.com/forums/showthrea ... leadscrews
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av Fräsen »

Ett, två eller sjuttioelva starter ger iaf samma stigning, annars skulle stigningarna möta varann och förstöra skruven ganska snart. I ditt fall blir det 10 tpi. Varje spårs stigning är ändå 10 tpi, vad man än har läst eller tror... 2.54 mm per varv är ganska lagom för en din maskin ändå.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av X-IL »

Nej, nu har du fel Fräsen. Jag vet att min 1/2" 10tpi-2starts kanske har en förbryllande benämning, men ACME namnges så.

10tpi 1 start = 2,54mm stigning per varv
10tpi 2 start = 5,08mm stigning per varv
10tpi 4 start = 10,16mm stigning per varv

Sen att det i den metriska världen känns normalare att ange den faktiska stigningen istället för hur många gängtoppar (från samma eller olika gängstarter) som får plats på en tum, det är en annan sak.

Se t ex här, pitch är avståndet mellan gängtoppar, lead är stigningen: http://www.cncroutersource.com/lead-pit ... lator.html

EDIT: La till länk
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Funderar på en mini-cnc, behöver lite bollplank.

Inlägg av hubben »

Aha, det är Toppar per tum, inte Turns per tum.. Då förstår jag bättre. ;-)
Skriv svar