Vad har hänt med min Lillasysterfräs? - Nu Arduino & GRBL

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av X-IL »

Du behöver nåt sätt att koppla de drivarna till din parallellport om du vill fortsätta styra så, ofta gör man detta med ett så kallat BoB (Breakout Board).

Men leta mekaniska fel lite till, kändes inte klockrent som ett elektronikfel på filmen. Har du testat att byta plats på drivarmodulerna på kortet och sett att felet byter axel?
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Japp jag testade det och felet flyttade till Y-axeln. Men jag kan gå över maskinen igen och se om det är något jag har förbisett.

Tack för tipset om breakout board!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av X-IL »

Ja flyttade felet så är ju drivaren misstänkt nummer ett.
ohlinj
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 november 2011, 18:44:13

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av ohlinj »

Hade nog testat att gå över alla lödpunkter med en lödkolv för att försäkra sig om att det inte bara är lite dålig lödpunkt någonstans.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av primerone »

Här kommer ett litet långskott som jag råkat ut för, dock inte på en Lillasyster.
På min maskin var ströminställningen på drivsteget ställd för högt i förhållande till stegmotorns kapacitet. Det gav ibland ett resultat som liknar det i din video. Stegmotorn stog bara stilla och vibrerade, rörde sig inte åt något håll.

Det kan ju vara värt att testa att skruva ner strömmen lite innan du byter ut drivsteget.

Jag har ingen erfarenhet av Lillasyster och vet inte hur stora stegmotorer du har, men om du nu ska byta drivsteg kan jag tipsa om PoStep25-32 (https://www.poscope.com/product/postep25-32/). Klarar 2.5A och har ett hyfsat pris. Jag kör själv sådana i min bordsrouter sen ca 1.5 år tillbaka.
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Tack för tipsen ohlinj och primerone. Det blir nästa steg i felsökningen.
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Så, då har jag gått över samtliga lödpunkter utan att se någon skillnad. Korten och lödningarna såg ok ut innan men nu ska de definitivt vara ok.

Jag kan flytta runt motorkontakterna och felet följer med x-drivaren så mekaniskt fel runt x-axeln utesluter jag.

Det som stör mig är att det uppträder så pass intermittent som det gör. Jag kan jogga fram och tillbaka och motorn följer med fint fyra gånger av fem. En gång av fem står den istället still och brummar. Ibland brummar den till vid igångsättning och sen går den fint....
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Motorerna är Nema 23. Det enda som jag ser är justerbart är den lilla poten vid sidan av skruvplinten. Kan den ha med ströminställningen att göra?

Ibland önskar jag att jag hade läst nåt mer elektroniskt än maskin :cry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av Borre »

Ja det är ströminställningen.
Minns inte vilken spänning per ampere man mätte fram på potentiometern, men prova vrid ner den motsols och se om det händer något.
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Tack Borre. Jag hittade precis det här i en gammal tråd, får se vad det kan ge:

----
På varje motor-drivkort (de tre fyrkantiga på det stora styrkortet) finns en liten potentiometer.
Med den ställer man in strömbegränsningen för motorerna. Såhär gör man det:

Före du kopplar in motorerna bör du ställa in strömbegränsningen till ca 1,5V.
Det görs mellan ön/padden i hörnet bredvid poten och till 0V. Det är ett bra värde att börja med iaf.
----
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Intressant test. Alla tre motorernas strömbegränsning var ställda på 2,7 V.

Ändrar jag x-axelns strömbegränsning till 1,5 V (som i instruktionen jag hittade) så förvärras problemet. Ställer jag upp till 3,1 så går motorn bättre, dock finns ett skorrande vid igångdragning kvar ibland.

Jag testade att ställa ner y-axeln till 1,6 V och så där ingen skillnad mot innan.

Någon som har idé om hur jag går vidare?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av primerone »

Baserat på testerna du gjort är drivsteget troligtvis trasigt.
Nästa steg beror på hur mycket pengar/tid/kunskap/dokumentation du har att tillgå. Du kan antingen försöka reparera kortet eller byta ut det.
Personligen hade jag nog bytt ut det. Jag reparerade själv ett drivsteg till en Cortini för något år sedan. Helt utan dokumentation bytte jag alla komponenter jag lyckades identifiera och få fatt på. Fungerade alldeles utmärkt, men 2 månader senare la nästa drivsteg av och den gången hjälpte det inte att byta samma komponenter.
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Dags för en uppdatering av fräslagningen, livet kom emellan så jag har inte hunnit jobba med den förrän nu. Den gamla originalelektroniken fick ge plats för GRBL och UGS och så här långt funkar det finfint. UGS är inte lika omfattande som Mach3 men gör det den ska utan krusiduller.
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Jag firade nog segern lite för tidigt... Fräsen tappar steg när jag fräser och när jag joggar så kan den ibland ta ett steg åt fel håll. Det gäller både X- och Y-axeln men med Z-axeln har jag inte sett något problem.

Det som är intressant är att motorerna kan dra en relativt hög belastning vid förflyttning men vid stillastående har de mycket liten hållkraft. Det verkar som om det är vid start och stopp som de tappar steg, inte under kontinuerlig gång.

Vad kan jag göra för att öka hållkraften vid stillastående och start/stopp?

Behöver motorerna 2,8 A för att komma till sin rätt? Känns som om 2,5 A skulle vara nära nog?

Så här ser setupen ut nu:

Arduino Uno med ett CNC shield och 8825 drivers.
Forcerad luftkylning och kylflänsar på drivarna. Har testat att ställa dem mellan 1,5 och 2,5 A utan större skillnad.
Universal G-Code Sender.
2,8 A Nema23 motorer som går svalt.
Axlarna löper fritt.
Jag har sänkt matningshastigheten och accelerationen ordentligt för att minska belastningen på motorer och drivare.
Har testat att köra fulla steg och ner till 1/8 mikrosteg men den tappar steg ändå.
Matningsspänningen testad mellan 25-30 V utan några framsteg.
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med min fräs? (X-axel Lillasyster)

Inlägg av UrsaMayor »

Ett litet steg mot framgång togs när jag satte step idle delay till 255 ms istället för 25 ms. Nu är motorerna kraftsatta hela tiden istället för att gå ner på idle efter en förflyttning.

Fortfarande kan en stegmotor ta ett plötsligt steg åt fel håll vid joggning. Skulle det kunna vara störningar från annan elektronik?
Skriv svar