Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonfräs

Inlägg av Dravpnir »

Innan någon tycker jag är alltför knäpp, så är detta projekt mer för att lära mig mer om Mach3 och allmänt om CNCfräsar. Resan är typ målet och mycket av elektroniken kommer att flyttas över till nästa projekt. Eftersom jag inte ens har bestämt mig ifall jag skall bygga om en bänkfräs eller bygga en portalfräs så är det bättre att leka min gamla Proxxon MF70.

Jag köpte MF70:n redan ombyggd från Usovo.de för ett antal år sedan. Modellen kallades 320 Euro och syftar på att x-bordet är 320 mm långt. Usovo byggde ihop 2st MF70 bord helt enkelt för att få till det längre bordet. Jag har dock inte haft några problem med skarven mellan bordet så han gjorde ett bra jobb när han sammanfogade dem.

Rent allmänt är jag nöjd med konverteringen av fräsen. Jobbet ser bra ut och allt är kompakt och rent. Dock har fräsen sina begränsningar givetvis. Det som har stört mig mest är att den använder POM-muttrar till gängaxlarna vilka börjar ge backlash efter ett tag. Sedan har axlarna 1 mm/varv i stigning vilket gör det svårt att få till tillräckligt höga hastigheter när jag fräser i plast iom spindeln har 5000 rpm som lägsta hastighet.

Bild

Bild

Bild


BoB, och drivenheterna till stegmotorerna sitter i en plastlåda monterat på baksidan av Z-pelaren. Strömförsörjningen sitter monterad i z-pelaren.

Bild


För ett par år sedan uppgraderade jag spindeln till en som tar ER11 spännhylsor istället för Proxxons spindel. ER11-spindeln kom även den från Usovo.

Bild


Det som har dykt upp de senaste dagarna och som skall testas så fort tiden räcker till är en ethernet Smoothstepper med MB2-kort. Jag har också 3st Leadshine DM556 drivenheter på väg med posten. När de har anlänt skall jag montera bort originallådan och testa att köra fräsen med ESS+MB2 och DM556 :D

Bild

Bild


Samt en ny spindel från Usovo. Denna är anpassad för SK10 verktygshållare (med ER8 spännhylsor) och det skall bli kul att försöka komma igång med automatiska verktygsbyten med Mach3. Jag måste även skaffa en kraftigare kompressor då min gamla inte kan ge tillräckligt med tryck för att lossa på hållarna.

Bild


Funderingar på ytterligare uppgraderingar är att byta ut x/y-bordet med ett nytt med 1204 kulskruvar och MGN9/12 linjärskenor och att fylla z-pelaren och basen med cement.
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Dravpnir »

Idag dök äntligen drivenheterna till stegmotorerna upp, så nu har jag nog det mesta för att börja leka.

Bild


Det ser lite lattjo ut att elektroniken typ är störren än själva fräsen. Jaja, det lär se bättre ut sedan när elektroniken flyttas till en annan fräs.

Bild


Mach3 är konfigurerades för ESS/MB2-kombon och allt verkar fungera så här långt.

Bild


Sedan var det dags att börja "befria" fräsen från den gamla elektroniken, men så mycket mer än så hann jag inte med ikväll. Nästa gång blir det dock dags att koppla in den nya elektroniken :)

Bild

Bild

Bild
vrasak
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 oktober 2016, 18:06:40

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av vrasak »

Hi Dravpnir,

Nice to see MB2 SmoothStepper breakout baord around here.

From the picture of MB2 with ESS. I think you can improve LED and Labels visibility by pushing exceeded cable back to another side of connector clamp as shown in the illustration picture.

Sorry, I didn't mention this in the MB2 manual.

Bild

There is also new Mach4 ESS plugin installation video at product page.
http://www.cncroom.com/break-out-board/smooth-stepper

Regards
Weerasak
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Dravpnir »

Thanks for the pointers vrasak. I am a bit embarrassed to say it, but I haven't had time to test your MB2 yet :(

Som sagt, har det inte hänt mycket med detta projekt. Men ikväll så hade jag både tid och lust så påbörjade arbetet med det nya bordet till Proxxonfräsen. Efter att ha skruvat bort originalbordet så var ytan målad inte direkt jämn så jag planfräste ytorna där linjärskenorna skall monteras. Jag passade även på att planfräsa ytan där z-pelaren monteras när jag ändå hade allt framme.

Bild

Lade snabbt på kulskruven (1204) och linjärskenorna (MGN12) för att se hur det verkar passa. Som Usovo levererade fräsen så har han förlängt bordet och jag tänkte behålla samma dimensioner så därför sticker skenorna ut framför basen. Min idé är att skruva fast en bit aluminium i fronten av basen och sedan planfräsa basen igen så det blir en fin plan yta för hela längden av skenorna.

Det kommer även bli nödvändigt att fräsa ur basen en aning så att kulskruven kan monteras längre ner.

Bild


Jag har beställt ett nytt T-spårs bord till fräsen och det blir även det som det gamla bordet, 400 mm långt. La även på de långa skenorna och det kommer bli klurigt att få plats med allt och inte förlora så mycket i z-led.

Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det där var snygga saker! Kanske gapar man efter för mycket när man vill ha något stort! Bättre med precist!
Var finns denna skönhet till maskin? Och hur mycket har du lagt ner $ så här långt?
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Dravpnir »

Tack :)

Stort blir det inte och precist, tja jag hoppas på tillräckligt iaf men det kulskruvarna och linjärskenorna är båda inköpta från Aliexpress så... :wink:

Jag och maskinen håller till i Stockholm, i närheten av Stockholmsmässan.

Angående kostnaden är det väl bäst att inte tänka på saken :vissla:

Själva fräsen köpte jag färdigkonventerad från Usovo typ 2013 och den var väl inte direkt billig. Jag köpte nyligen en ny spindel till fräsen och 2 verktygshållare till den för €150. Kulskruvarna och linjärskenorna kom som sagt från Aliexpress och kostade inte mycket. Dyraste inköpen på senare tid har nog varit elektroniken, men det kommer jag ev att flytta över till en annan maskin om jag bygger om en maskin istället för att köpa en "färdig" större fräs.

Tur som var är tanken att använda Proxxonfräsen för att göra små prototyper, så jag kan ta det mesta på min enskilda firma jag driver på fritiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Glenn »

Har du tillgång till en större fräs borde det väl vara ganska enkelt att fräsa ut en ny bas som du har mer plats i och som blir stabilare ?
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Dravpnir »

Tanken har slagit mig Glenn, dock var jag inne mer på att testa gjuta en ny bas. Men Jag känner att jag måste dra i bromsen någonstans. Om jag gör en ny bas, borde jag nog göra en ny z-pelare också, och då kanske man även bör byta ut spindeln, osv...

Själv resan är målet med detta projekt och kanske inte direkt slutresultatet. Jag tänker försöka hålla kvar så mycket jag kan av original Proxxonfräsen som möjligt. Visar sig något helt omöjligt (tex basen) får jag kanske fundera om. Men jag samlar på mig idéer och lärdomar ifall jag vill göra ett mer seriöst projekt längre fram.

Sedan är basen i gjutjärn och har bra med godstjocklek och förstärkningar så den är inte så pjåkigt faktiskt förutom dess storlek då :)
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Hedning »

Efter att ha läst om ditt fräsbygge så gav det upphov till denna skapelse efter
att ha letat vidare på nätet. Hade jag inte sett din fräs hade jag aldrig börja leta.

Jag hade redan en TBM220 med koordinatbord och resten är HPD (hopplockade delar).
Eftersom jag från början redan visste vad jag ville bearbeta så är inte storleken på
bordet någon begränsning. Pyttesmå delar av plast och trä som tillverkas, just nu
prototyper men senare småserier.

Arduino Uno, SD8825 moduler och GRBL controller i styrningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Dravpnir »

Va kul att man kan inspirera! :)


Idag kom den nya bordsskivan till fräsen.

Bild

Bild


Skivan är lite för bred så jag tänkte fräsa ner den lite. Min tanke är så här, eller är finns det en bättre lösning?

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av tecno »

Låt den vara som den är!!
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av thewho »

Inte enklare att bara såga ena sidan? Då slipper du två sågade ytor ifall du tänkte planfräsa sidorna sen.
Men jag håller med tecno, är det möjligt så behåll det som det är
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av perra_e »

Jag hade förskjutit bordet så pass mycket så att det inte tar i bara och behållit det som det är. Även om man inte kan fräsa över hela ytan så är det guld med lite större yta för att spänna upp saker.
--Per
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Dravpnir »

Ni tänker sååå... :)

Ok, tecno, thewho och perra_e jag kör nog på era förslag. Jag var nog bara helt fast i tanken att göra bordet i samma storlek som originalet och tänkte inte ens på att det går att ha ett större bord. Tack för att ni sa till :tumupp:
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Re: Pärlor för svinet, eller en uppgradering av min Proxxonf

Inlägg av Dravpnir »

Efter att ha städat upp efter över ett års eftersatt städning i hobbyrummet och införskaffat en ytterligare bänk där Proxxonfräsen skall stå kunde jag komma lite vidare på detta projekt. Tyvärr hade bänkskivan jag använder i resten av rummet utgått... men men... jag får väl hålla utkik efter en på Blocket.

Jag införskaffade en sådan där touch display som Jonaz tipsade om för någon månad sedan. Jag köpte även ett väggfäste av säljare och det blev riktigt bra. Datorn som jag kör Mach3 på är en mini-ITX variant som jag tänkte montera bakom skärmen så inget behöver stå på bänken.

Bild


I slutet av den nya bänken monterade jag upp elskåpet (som prototypen så snällt skänkte bort i slutet av förra året) för den nya elektroniken till Proxxonfräsen. Skåpet är nog i största laget men bättre för stort än för litet :)

Bild

Bild
Skriv svar