Byggtråd cnc-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Efter att ha läst en massa trådar här blev jag jag så inspirerad att jag beslöt mig för att bygga en fräs. Med en begränsad budget blir det inget superbygge. Ett gammalt bord offrades och får bli stommen i fräsen. Det mesta är på plats och idag fick jag spindeln. Fantastisk snabb leverans. Ebay från Tyskland. Beställde i söndags och fick den idag :D. Postnord lyckades komma in genom dörren till trappan och leverera :bravo: . Jag köpte vfd, nätagg och stegmotorer från M!k@el. Sen hade jag turen att få tag på drivare och ett BOB på Ebay Tyskland.
Spindeln är vattenkyld och jag har köpt en vattenpump från China :| . Hoppas den duger.
Eftersom en bra hobbymaskin säkert går på en 15000 - 20000 fick jag välja var pengarna skulle läggas. Det fick bli det elektriska.
Stegmotorer 1,8 Nm.
Vfd 2,2 kw. Kinesisk
Nätaggregat 48volt 10A.
Drivsteg RTA ndc 06.v
BOB Mechapro Universal Schrittmotorinterface II.
Spindel vattenkyld 2,2 kw. Kinesisk.

Ramen till maskinen är som sagt ett gammalt bord. Linjärskenorna är expansionsbeslag från Biltema. Sedan har jag använt gängstång 14mm som har 2mm stigning. Hur stabilt detta blir kan man ju undra. Den som lever får se :o
Nu ska jag bara klura ut hur jag ska fästa spindel på maskinen. Det är ju en klump på nästan 5 kg så jag är orolig att det är lite klent som jag byggt :?
Skall i alla fall bli spännande när den är på plats. En fråga angående spännhylsan. Hur separerar man den från muttern. Finns det något bra trick eller behöver jag ett verktyg. Jag klarar inte att trycka ut den med bara fingrarna :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jonaz »

Muttern har en avfasning innuti, tryck hylsan i sidled med tummen mot fasningen. Skall gå ganska lätt.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

:tumupp: Perfekt. Tack för tipset. Nu gick det :D
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Lite uppdateringar. Jag fick spindeln i onsdags och har testkört den. Funkar. Idag har jag monterat den i fräsen. Det blev som jag trodde lite instabilt :( Z-axeln behöver fixas till. Y och x verkar betydligt stabilare. Ska mäta axeln när jag fått tag på ett stativ till min indikatorklocka. Sen måste jag fixa en platta att spänna fast sakerna som ska fräsas :humm: En och annan spännhylsa behöver också införskaffas. Plus några fräspinnar. Pengarna fladdrar iväg i en aldrig sinande ström :(
Men kul e de :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Roligt bygge som är lite bakvänt hur de flesta(ok många) gjort, satsat flis på mekanik och kört med billigaste elektronik och spindel,
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Trevligt med lite tankar om bygget. Spännbordet är på plats. Få se om jag har tänkt rätt :humm: . Visar sig när det är dax att börja fräsa. Slang till vattenkylning är inhandlad. Hoppas jag får den på onsdag.
Är det någon som kan rekommendera någon spännhylsa att köpa. Förmodar att jag inte ska köpa billigaste kinahylsor. Spindeln är från Kina och har ER20. Jag förmodar att ER20 följer en standard med avseende på passform.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Det gick att fräsa :D
Fräste några raka spår i mdf och det funkade fint. Provade även att fräsa en cirkel och utan att mäta upp den verkar den helt rund. Nästa steg blir att skaffa några gravyrstift och fräsa lite text och försöka göra en inlay. Efter det vet jag nog vad fräsen går för.
Ska även ragga upp en bit aluminium så får jag se om den duger att fräsa i alu.
Bild bifogas även om det inte är mycket att hänga i julgranen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Hedis »

Släng ett öga HÄR om du vill handla lite fräsar och gravyrstift utan en månads leveranstid.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Tack för tipset. Ska kolla :tumupp:
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Försökte mig på att fräsa en inlay. Ser ju ganska bra ut. Men när jag skulle fräsa andra biten som ska passas in gick det inget vidare. Tyvärr är upphängningen i z-led alldeles för vek. När bordet går i positiv riktning i y-led drar den spindeln med sig. Det flexar säkert ett par mm. Får tänka ut något annat där. Antagligen blir det att köpa några linjärskenor. Pengarna fladdrar iväg. Är det någon som har en bra idé som inte kostar en massa? Alla förslag är välkomna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Meduza »

Snyggt motiv! :-)
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Maskinen lite ombyggd. Flyttade runt på skenorna för z-axeln. Blev betydligt stabilare :)
Tyvärr visade det att även x-axeln flexar. har börjat bygga om den med. Ändrar den nedre skenan så den ligger i 90 graders vinkel mot den övre. Hoppas det hjälper något. Perfekt kan det aldrig bli med sådana skenor :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Då var det dags att bygga om fräsen igen. Jag försökte fräsa i aluminium och det gick inte bra. Inte helt oväntat. Det var mest i x-axel som problemen uppstod. Flexade våldsamt åt alla håll och kanter.
Efter ombyggnad var det betydligt positivare. Fräste av en 5mm hög och 6mm bred kant. Tog det i steg om 0.3mm med en 10mm fräs. Matningshastighet 800mm/min. Fräsen 2 skär.
Blev inte hundra procent jämnt men ett stort steg framåt.
Jag fick tag på iläggsskivor till bord som jag har använt. Stegmotorn till z-axeln är fäst med ett järn som jag plockat från en stol. Klart överdimensionerat men billigt. En bit av järnet använde jag för att fästa muttrarna till x-axeln.
Allt för att hålla kostnaderna nere. Ska det bli riktigt bra behöver jag både nya skenor och kulstänger. Den som lever får se.
Jag har ett par saker att byta med så jag får nog göra en bytestråd och se om det blir napp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Jag har en del godis för den som vill bygga billigt, mest rundaxellinjärer med remdrift men annat finns det också.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd cnc-fräs

Inlägg av Jugge »

Har du någon kulskruv till bra pris är det ju intressant.
Skriv svar