Emcoturn 340

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Tips på skärvätskepump? Fick inte med någon när jag köpte maskin..
Eftersom att de är en svarv det handlar om så tänker jag att det behövs mindre volym, men högre tryck.
Jag funderar på att montera en 3f motor på en gammal kugghjulspump, tankar?

En uppdatering på hur svarven framskrider:
Jag har "torrkört" spindel och axelservon nu. Började koppla in grejer till 7i77 kortet igår men som vanligt tog tiden slut.. Fick iaf ihop 33h verkstadstid den här helgen :tumupp:

Efter lite omständig leverans så fick jag hem ett paket från Evaldos innehållande chuck och diverse hållare+verktyg :D
Så nu måste det tillverkas en adapter till min befintliga "hydraulactuator" (i brist på bättre namn..)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emcoturn 340

Inlägg av säter »

Kugghjulspump är ingen bra lösning.
Satsa på en flerstegs centrifugalpump.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av persa »

Ska du använda den gamla hydraulcylindern ?. Trodde du ville byta ut den mot en hålad ?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Ska se vad jag hittar säter :tumupp:

Jag tänkte använde min befintliga tills jag får tag i en passlig med genomgående hål. Vill ju använda svarven NU :lol: (även om jag inte har något som måste svarvas)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emcoturn 340

Inlägg av säter »

Du kan ju använda dragrör istället för dragstång till chucken.
Då får du i alla fall i en bit stång.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av persa »

Där vill jag lägga ut en varning :!:

Det behövs inte mycket för att en stångbit man sticker in en bit i spindeln ska börja vispa runt när man drar upp varvtalet till några tusen, med ofta rätt stora konsekvenser :doh:

Man ska så fort stången diffar mer än någon millimeter mot innerdiameter dragrör alltid använda spindelreduceringar. Enkla spindelreduceringar kan vara plaströr med ytterdiameter tight mot dragrörets innerdiameter och innerdiameter strax över respektive stångdiameter. Har man en hålad hydraulcylinder trycker man enkelt in / drar ut en sådan spindelreducering från cylindersidan. Hur man hanterar detta från chucksidan har jag svårare att se
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Tanken är ett dragrör så att jag iaf får in en liten bit i spindeln.

Har testat de i manuella maskinen redan persa, man vill snabbt stänga av :roll:
Nu blir de ju inte så långa längder, max 300mm från baksidan av chuckbackarna och jag hoppas att de inte ställer till så stora problem?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av persa »

300 mm är LÅÅNGT för en slank och kanske från början inte så rak pinne i ett stort dragrör :!:. Testa med stor försiktighet

Själv skulle jag aldrig köra utan spindelreduceringar
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Jag får ta det lugnt och se vad som händer.

På tal om annat, finns det någon webbshop som säljer Ceratizit verktyg i Sverige/Europa?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Fick pris på Ceratizit skären jag sökte, insåg att jag måste ha en väldigt bra anledning att köpa en ask.. :doh:

Ikväll fick jag igång axlarna under Lcnc kontroll! Det var samma servodrivare som jag har i fräsen så jag kopierade pid-inställningarna från den för att komma igång.
Det är såklart mycket "tuning" av axlarna ännu, men jag kan iaf flytta dom :tumupp:

Insåg att det är en väldigt kort svarv jag har köpt.. VDI hållarna bygger ju mycket mer än jag skulle vilja :doh:

Kommer ju nära chucken iaf.. Tänk på att chuck, chuckbackar + adapter kommer bygga 120-130mm till från spindeln..
DSC01912 (Custom).JPG
Men inte så långt ifrån..
DSC01915 (Custom).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Evaldos
Inlägg: 257
Blev medlem: 2 december 2008, 18:55:40
Ort: Falköping

Re: Emcoturn 340

Inlägg av Evaldos »

Kul att se så fina hållare :vissla:

Ja,ser ut som Z-axeln väldigt kort, så skären var oförskämt dyra antar jag.
Är det inte ISO standard på dem så man kan köpa kopior?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Dom må vara fina, men jag gillar inte VDI systemet.. Speciellt inte på min korta svarv.

Skären jag var ute efter var samma som jag frågade dig om förut, jag hittade dock på ebay för 7€/st vilket fortfarande är dyrare än jag brukar vilja köpa skär för men jag har inte många val direkt :humm:
Fanns oxå 10pack för alu som bara kostade drygt 40€ om jag minns rätt.

Tog inga bilder ikväll för jag har bara fixat relän till diverse utgångar.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av persa »

Inte mycket att göra åt längden. Z-axel 300 mm är ju bara 300 mm hur mycket man än trollar

Är maskinen för kort får du väl sälja den när du gjort face-up klar och sen köpa en större maskin. Gamla Storebro snedbäddare börjar vara rätt billiga nu vad man ser i annonser. Dom har minst 600 mm i Z-axeln och du kan använda dom VDI30-hållare du köpt på dig. Men större maskin tar ju större plats
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av thewho »

Nej, man kan nog inte trolla fram mera rörelse på något enkelt vis. Men jag ska iaf undersöka saken :wink:

Större maskin får jag absolut inte plats med där jag håller till nu, måste flytta svarven 15mm för att få plats med hydraultanken.. :doh: Och spåntransportören behövde jag inte ens tänka på att få dit..
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Emcoturn 340

Inlägg av persa »

Upp till någon cm kan du om du har tur kanske flytta ändläget i Z om skruven räcker till
Skriv svar