Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av hubben »

Och jag undrar ju hur du menar att skjuvhållfastheten påverkas.

Om du kollar vad skjuvning är:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skjuvning
så påverkas skjuvhållfastheten av snittytan på kilen, inte av kilens topp och botten. Krafterna som verkar utåt på kilen är små (om du inte håller väldigt högt varvtal), så fräser du bara med bra precision ska kilen inte kunna vandra utåt. De ytor på kilen som tar upp kraft är således sidorna som är plana även om toppen är halvmåneformad. Så länge kilen inte rör på sig förstår jag därför inte hur du menar att skjuvhållfastheten skulle påverkas av ett halvmåneformat hål till skillnad från ett hål med skarpa kanter.

Förklaringarna du ger är väldigt luddiga med tanke på hur säkert du påstår att det är helt förkastligt med rundade hörn. Jag vill gärna förstå _varför_ det är förkastligt, vilket du inte verkar kunna förklara, så då köper jag inte ditt svar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av tecno »

Att det ska vara så svårt att räkna ut att ett tom utrymme ger kilen möjlighet att börja krypa och det kommer högst sannolikt att resultera i att kilen bryts.

Om man nu nödvändigtvis vill ha en sådan kilspårsform som det vurmas för så se till att kilen då formas därefter = ej standard utan måste tillverkas.
En kil SKA sitta fast 'kilad' inom toleranser.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av hubben »

Nej, så svårt är det inte att räkna ut, det var därför jag skrev att det var den enda anledningen jag kunde se till att denna form var sämre..
Men jag ser inte varför lösningen ska vara förkastlig för det - det finns EN riskfaktor som är marginellt större än med ett fyrkantigt spår, och här måste ju det fyrkantiga spåret vara sämre om det inte är gjort med väldigt snäva toleranser.

Jag förstår varför man, när man massproducerar delar för industriellt syfte, ska följa standarder och använda "rätt verktyg", men för en hemmapulare ser jag inte att det ska vara förkastligt att fräsa kilspår med rundade hörn.

Som tidigare påpekats: Jag har fräst ett antal skivor med dessa rundade kilspår, och kör vanliga standardkilar i dem, med fullgott resultat. Troligen kan jag inte belasta dem exakt lika mycket som en fabrikstillverkad skiva gjord på rätt sätt, men för applikationerna jag har för dessa fungerar det bra.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av säter »

Som jag skrev i mitt första inlägg, det fungerar helt utmärkt med rund botten.
Kilen måste självklart sitta med presspassning i axeln så att den inte kan röra sig.
Alternativt vara skruvad i axeln.
Detta gäller även med standard kilspår.

Höjdtoleranserna på ett standard kilspår, ligger kraftigt på plussidan så där sker ingen "kilning".
Jag skulle vilja påstå att hållbarheten på navet kan bli bättre med ett rundat kilspår än ett standard.

Det vanliga problemet med denna metod är att man klarar inte att fräsa ett djupt kilspår som är parallellt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av hubben »

Mycket bra svar säter.
Ungefär samma som jag kommit fram till när jag försökt hitta problem med ett fräst kilspår!
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av Dr. Rob »

Jo, det är väl ungefär som ni gemensamt redan kommit fram till.

Grejen är ju den, att utöver den rena skjuvhållfastheten, har kilar en medfödd benägenhet eller önskan att vippa, och/eller krypa upp/ut ur den knipa de sitter i. Därför är det icke önskvärt att ge de något utrymme att göra det i.

MEN

...det är inte alls ovanligt att det sitter en kompletterande stoppskruv i komponenten i samma linje som kilspåret, som låser komponenten axiellt, OCH trycker ner kilen i sitt spår så att den sitter orubbligt fast.
Och i sånt fall kan din halvrundade kilspårsfräsning fungera ganska så väl minsann, då skruven negerar möjligheten för kilen att rymma.

Beror ju lite på det tänkta användningsområdet naturligtvis. Det vore kanske inte lämpligt i en applikation som ger många momentkrävande start-stopp ryck, eftersom skruven ju kan vibrera loss. Då är det givetvis så som Tecno gör gällande, att bra passform är av stor betydelse.

Claro?

.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av NeoTech »

Om en kil inte e plan, och har en "anläggnings" yta åt båda håll, i radie riktningen av ett kugghjul så ser man oftast glapp på kugghjulet i axelns radiella riktning, vassa hörn på kilen försäkrar om att den inte kan förskjutas i sidled då en full anläggning blir mellan material A och material B, vilket i sin tur skapar en "solid" i praktiken.

Dock med utslitning så uppstår problemen med förskjutnings utmattning oavsett, och brukar vara en rådande anledning till man behöver skära om kilspår.
Vanligaste man ser detta är i motor applikationer, frästa kilspår brukar otroligt sällan fungera bra i längden. Har man inte ett fancy kilspårs set, så kan man borra ett hål mellan axel och drev, och sedan använda en fyrkantig fil och långsamt ta ut den till kilens faktiska storlek.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av DW »

Ursprunget varför man har fyrkantiga kilspår vet jag inte men kan mycket väl tänka mej att efter att fått fram ett smart verktyg som centrerar både kil o axel i ett har nog betydelse, dessutom lätt att jobba med.
Men det finns ju massor av förband som Inte har 4-kantiga kilar utan bultar/skruvar och mutter.

Här är exempel på ett förband som har både skjuvkraft och dragkraft med cylindrisk axel.
I ett förspänt förband ges förbandet en förspänning ofta upp till 70-75% av skruvens sträckgräns. Denna förspänning bör vara så stor
att den last förbandet sedan utsätts för aldrig överstiger förspänningskraften och därför de sammanfogade delarna aldrig separeras från varandra.
Skruvförbanden bör förspännas med en axialkraft som är två till tre gånger större än den yttre lasten.[1]
Car_hub_cotter_pin.jpg
I icke förspända förband tas lasten upp som dragkraft i skruvskaftet och skjuvkraft av gängorna. Ett icke förspänt förband används i första hand i
rörliga förband av olika slag, och mutterlåsning krävs för att den inte skall lossna. Icke förspända förband är utomordentligt känsliga för utmattning.
Text o bild är från bult/skruvförband från nätet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av säter »

tecno skrev:Bild

Rätt verktyg så blir det bra.
Köpte du en sådan sats ifrån Kina?

Jag skulle vilja ha en sådan till överkomligt pris.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av tecno »

Har två satser nu, troligen kinesiskt ursprung. Ena från Kinesen som sålde motorerna och en som jag kompletterade med från UK.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av säter »

Har du någon länk?

Jag behöver dra ett 12mm kilspår i ett Ø40mm hål.
94mm djupt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av tecno »

http://www.ebay.co.uk/itm/Amadeal-HSS-K ... 92d2e2f092

£75 + 5.20 i frakt

Bussningen kan du ju svarva/fräsa till själv. Schimsen klipper du till i tunn plåt.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Måste kilspår vara helt raka i toppen?

Inlägg av mr_ping »

Jag fräste ett drev till min gamla MC med splines. Funkade hur bra som helst. Bra passform men rundade då såklart i ytterkanterna.
Skriv svar