Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av ralvejd »

Vackert :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av sm2wmv »

Grymt!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av X-IL »

Fint arbete. Har du bestämt dig för vilken typ av bord det blir nu? Nåt du bygger upp efterhand eller ett heltäckande?
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Tack alla! :D
X-IL skrev:Har du bestämt dig för vilken typ av bord det blir nu?
Bordet blir i mdf. Tror jag kör dubbla lager med 22mm skivor. Vakuum pump får nog vänta ett tag så de blir att kunna fästa grejer manuellt att börja med.

Har fått maskinen att börja röra på sig men har problem med motorn för z axeln. Har testat på alla möjliga vis men verkar inte bättre än att själva motorn är defekt :(
Har även börjat kikat på limit sensorerna men de har jag inte lyckats få igång än.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Motorn som krånglat är påväg tillbaka till ÅF och dom skickar en ny när dom fått den.
Limitsensorerna är igång men har inte kunnat testköra ordentligt med home funktion osv eftersom motorn krånglat men lite åka har de blivit :D

Idag anlände gasfjädern som ska hjälpa till på z-axeln. Blev inte alls att jag monterade som det var tänkt (skulle suttit på ute på sidan helt synligt) utan de blev så här istället. Vilket blev riktigt bra :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Anderst »

Oj vad snyggt! bra jobbat, fortsätt lägga upp bilder. :tumupp:
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Tarsson »

Gött och rejält!


Kul att hitta rejäla Portal fräsar....!

Håller på lite själv men i alu profiler och plyfa osv....men tänkte använda Fräsen för att få fram delarna i aluminium jag för närvarande what gjort i plywood.....




Tack för inspirationen...!
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Kul att bygget kan inspirera andra :)


Nu behöver jag hjälp!

Försöker få home funktionen att funka i mach3 men har ett lustigt problem på y axeln. De har funkat en stund precis som det ska och vet inte av mig att jag skulle ändrat något men nått galet är de.

Z homear som den ska sen när y kör så funkar det precis som det ska precis tills den har backat tillbaks och är färdig att börja med x axeln. Då gör y en liten vridning på motorn vilket resulterar i att limitswitchen triggas och allt stannar. Någon som har en idé vad som är galet?!

Gjorde ett litet klipp på vad som händer
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Har nog lyckats fixa home problemet. Ändrade en inställning i pokey kortet som gör att den bromsar in mjukt vid home funktion men de har jag fått stänga av så den stannar mycket hårdare nu men de funkar iaf. Ska sänka hastigheten lite till så de inte blir allt för tvärt stopp.

Bara hoppas att frässtålen och diverse andra delar börjar anlända i veckan så man kan börja testköra lite ☺
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Behöver hjälp med mach3!

När jag kört en home ref så slutar mach3 fungera som det ska. Jag kan inte ladda in G-kod, den öppnar koden men sen händer inget i laddar fönstret som dyker upp den bara fryser och gör ingenting. Kan heller inte nolla work kordinater. Någon som vart med om detta?! Har testa några äldre versioner förutom senaste .066. Testade 57 och 62 men ingen skillnad.

Kör med Big tex blå screenset men det fungerade inte innan jag installerade den heller. Efter home körning kan jag inte heller köra Tool zero funktionen han implementerat.
Har även problem med zero funktionen där jag kan mäta med flyttbara plattan men när den går till den fasta mätarn så fungerar de inte som det ska heller. Drar nog ett mail till big tex om detta så de är inte de viktigaste problemet just nu utan de är att home ref inte fungerar.

Så all hjälp uppskattas!

Börjar närma mig första testfräsningarna. Bara frässtålen som ska anlända och alla dessa mjukvaruproblem som måste lösas så man kan börja testa ordentligt.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Mach3 problem behöver hjälp!

Inlägg av H.O »

Det låter som någon inkopatibilitet mellan Mach3/PoKeys/Screenset, en del screenset har en massa tricks för sig och förlitar sig på funktioner som inte alla externa enheter stödjer. Jag skulle testa med stanards screenset till att börja med, alternativt hört med Boris på PoScope vilket screenset de rekomenderar.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Mach3 problem behöver hjälp!

Inlägg av hafiack »

Tack för svar!
De funkade inte innan jag installerade big tex screenset heller så jag antar att de är något annat? Har bara lyckats googla fram en gammal tråd med exakt samma fel. Där rekommenderades att testa en äldre version vilket jag gjort men de funkar inte heller. De fanns inget svar heller i den tråden med hur det gick :(
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Mach3 problem behöver hjälp!

Inlägg av H.O »

Då har jag inget mer att komma med, tyvärr. Har ingen erfarenhet av PoKeys men har förstått att det skall vara kompetenta produkter utvecklade av kompetent folk så hör med dom. Men minimera antalet "variabler" tala om för de exakt vilken version du använder och exakt vad/hur du gör för att felet skall uppkomma.

Homing är ju en inte sällan använd funktion så att det skulle vara någon generell bugg känns lite långsökt.

En grej att kolla är att du inte råkat "dubbelkonfigurera" nån pinne och i brist på annat starta från scratch med en ny konfiguration och sätt upp den steg för steg.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Mach3 problem behöver hjälp!

Inlägg av hafiack »

Har mailat så får vi se vad dom tror om att.

Annars blir de som du säger att börja om från början utan att behålla några inställningar överhuvudtaget. Men de är ju inget man längtar efter.
Jo att pokey verkar seriöst kan jag hålla med om och det har funkat rätt bra med en plugin som sköter det mesta. Största problemet sitter mellan skärmen och stolsryggen :twisted:
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Mach3 problem behöver hjälp!

Inlägg av hafiack »

Har testat att installera om mach3 igen och utan att spara några inställningar men det blev ingen skillnad. Samma problem återstår.
Med pokey kortet jag använder och tillhörande plugin till den så är det inte jätte mycket inställningar som behöver göras i mach så de är ju inte så mycket som kan bli fel.
Men nånting är galet :evil:
Skriv svar