Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av X-IL »

Jag kom på en till sak som jag inte tror vi har fått veta, vad ska du ha för bordsyta? Eller skall det kanske inte finnas ett traditionellt bord utan byggas utefter vad varje jobb kräver? Visserligen skrev du ju att en vakuumpump skulle komma till så gissningsvis ska du åtminstone ha ett vakuumbord, köpes eller egenbygge?
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Visst thorped kunde uttryckt sig på annat vis men det spelar ingen roll. Jag förstog hans frågeställning eftersom han trodde den var för stål. No Hard feelings! Så släpp det båda två. :tumupp:

Nej jag är inte ens i närheten av möbelsnickare utan jag kör grävmaskin för det mesta 8) Men jag vill börja skaffa riktiga snickeri maskiner så som justersåg plan/rikt hyvel osv för att börja lära mig lite finsnickeri.

Till en början så blir det en hel del fräsning för arbetsbänkar och förvaring till garaget. Byggde garaget förra året så det finns ingenting av den varan i dagsläget. Sen finns det lite tankar och idéer på vad det blir sen men det får vi se framöver.

Bordet blir mdf skivor. I början bara spår för att kunna fästa materialet i om jag nu inte springer på en vakuumpump förstås. När det blir vakuum så blir det fortfarande mdf skiva men fräst för vakuum och ordentligt tätad så de inte läcker in från botten och sidorna. Uppe på blir det en offerskiva i mdf. Skulle gärna haft någon form av plastskiva i botten vad man nu använder för plast för sånt? Antar att en skiva i storleken jag behöver lär kosta en hel del :(

Har inte bestämt exakt vad det blir för storlek på bordet men lutar åt 1450×2500 nått sånt. Får plats med 1530 eller nått sånt mellan gantry benen men lite marginal vill man ju ha.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Thorped »

Ja en stadig koloss har du ordnat dig i vilket fall som helst! Och nog hade den konstruktionen fixat hårdare material alla dagar i veckan även om det hade krävts en del finslipningar för att få till precisionen. Hade faktiskt velat se den tugga stål, maffigt ju. Nåväl lycka till och ha en bra dag!

Jag beklagar om min kommentar var hård, det var inte meningen.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av taimanov »

Thorped skrev:"Uppenbarligen retade jag upp dig" Sådana kommentarer gör mig förbannad.
Hahaha
Det var ju roligt, då lyckades han reta upp. :o :D :)
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Försöker få till spindel styrningen via mach3 men det går sådär. Funkar gör det men de är inte rätt så att säga. När spindeln är av så ligger frekvensen perfekt på 150hz när jag ställer in 9000rpm i mach och 300hz vid 18krpm. De lustiga börjar när jag startar den på 9krpm så stiger frekvensen till 180-190hz ungefär. Sen kan jag aldrig få ner frekvensen lägre än 120 typ när spindeln är igång.

Kör en delta Vfd-e och kör på aci ingång för styrning.

Någon som har en aning? Någon inställning i Vfd som kan vara galen? Gissar dock på att det är inställningarna i mach och pokey plugin som spökar!?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av tecno »

Kör en delta Vfd-e och kör på aci ingång för styrning.
Vad är detta för styrning, kommer inte in på Deltas hemsida.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

De funkar :mrgreen: :happy:

Kopplade loss jordningen på styrsignal kabeln till vfden då började de bete sig lite vettigt eller rättare sagt precis som det ska.

Tänk att man aldrig kollar dom enkla grejerna på en gång :wall:
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Kör väll en liten uppdatering igen då. Har varit lite annat att stå i så varit lite halv lugnt med bygget men senaste veckan har det varit full fart. Fick Y&Z delarna i måndags som Peter (cnc viking) har fräst åt mig och om du ser de här Peter så är jag kanon nöjd! Fick göra några små justeringar med några hål men de är jag själv som gjort några små missar när jag ritat.

Har fått dit linjärskenorna på gantry balken och gjort iordning den så första lagret färg åkte på ikväll. Det blir två lager till sen blir det slutmontering!

Testkörde för några veckor sen en motor på ett av gantrybenen och de funkade fint. Kommer inte ihåg hur hög hastighet jag testade med som högst men typ 30-40 meter/min. Löjligt fort gick det och läskigt när limitsensorerna inte är inkopplade. Kommer nog köra på 20-25 på rapids, kändes lite mer lagom.

Sen en frågeställning. Håller på att smida ihop en liten beställning på sorotec. Hittade då en vakuumpump för överkomliga pengar men frågan är då om de duger till en yta på 2.5*1.4m ? Tanken är att suga genom en offerskiva skiva av mdf. Har ingen erfarenhet alls när det gäller vakuumpumpar och vad som krävs. http://www.sorotec.de/shop/Vakuumtechni ... euger-331/

Kör väll några bilder också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av X-IL »

Häftigt att se, fortsätt gärna uppdatera med mycket bilder.
Tror du får ha ganska tunn MDF för att få hyfsat vakuum igenom.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av CNC Viking »

Tack Micke, för positiv feedback om Z-bitarna!! :tumupp:

Otrolig finish på bygget!
Som ni ser är 20mm plattor för Z-delarna på sin plats och får nog betraktas som minimum för såna här megabyggen.

Skall bli spännande att se den fräsa första bitarna... :)
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

X-IL :ska försöka dokumentera resten också!

Sista lagret färg åkte på ikväll så slutmonteringen börjar väll till helgen.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Maskeringen är väck 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10673
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av GeekJoan »

Du kanske ska börja tillverka fräsar och sälja. Ser fan inte ut som något hemmabygge. Ser bättre ut än många fabriksköpta maskiner.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

GeekJoan skrev:Du kanske ska börja tillverka fräsar och sälja. Ser fan inte ut som något hemmabygge. Ser bättre ut än många fabriksköpta maskiner.
Stort tack!

Monteringen rullar på och är inte så långt ifrån att kunna börja röra på grejerna. Har bara några motor och encoder kablar kvar att koppla in. Sen har jag inte riktigt alla delar så en del små fix kvar finns ju men känns gött att snart kunna börja testköra systemen!

Bilder var efterfrågade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gtm-S
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 mars 2013, 16:49:40
Ort: Värmdö

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av Gtm-S »

Grymt imponerande :tumupp:
Ser väldigt stabilt och seriöst byggt.
Skriv svar