Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Inlägg av hafiack »

Fortsättning på tråden "Hitta flyt epoxi" http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=81032

Börjar väll bli dags att visa upp mitt lilla projekt jag började bygga för dryga månaden sen.

Blir en cnc fräs med måtten 3,2*2m och arbetsyta på i runda slängar 2,5*1,4m byggd helt i stål förutom själva y-z vagnen som blir i fräst alu.
Stål = tungt :humm: matchvikt i nu läget tror jag landar på dryga tonnet men slutar nog nånstanns mellan 1,2-1,3ton 8)
Har lagt till lite extra utrymme så det ska finnas plats för i framtiden kunna uppgradera till en ATC spindel med tillhörande verktygsrack.

I stora drag vad som är köpt/planerat i komponent väg.

Hiwin skenor alla axlar
Rackskenor och växelådor från CNCRP X&Y axel
Kulskruv på Z axel
Pokeys 57 cnc Styrkort
Leadshine Hybrid steppers 8nm
Delta VFD 5,5kw
Teknomotor 3,3kw 18krpm Värt att försöka gå upp till 24krpm?

Ang epoxi gjutningen så blev det en klarlacksepoxi som jag blev rekommenderad av Malmgren ab.
Gjutningen gick bra med bara 2 små läckor som gick att återgärda.

Resultat dock blev tyvärr inte så bra som jag hoppades på. Dels är epoxin lite för tjock för att flytas tror jag, sen blev det lite tunnare än vad det var tänkt vilket också lär påverka hur det flyter ut. Epoxin går upp på kanterna på formen som förväntat men de blev en högre kant än vad jag räknade med som gjorde att jag missbedömde tjockleken när jag hällde ut allt tyvärr så därför blev den tunnar än tänkt. Nu låter de som det är helt katastrof men riktigt så illa är det inte. Största problemet jag hade innan jag körde epoxin var att linjärskenorna lutade inåt mitten eftersom stålet var lite u format uppe på. De fungerade dock alldeles utmärkt med epoxin så det problemet försvann men jag har behövt shimsa lite för lite nivåskillnader längsmed vilket har tagit många timmars testande och är väll på gränsen att släppa igenom det snart. Har även märkt att epoxin inte riktigt vill bita fast i stålet. Försökte innan gjutning repa upp ytan med grovt sandpapper men de har inte varit tillräckligt. Det har inte släppt helt någonstans utan man ser när man tar bort formen hur färgen förändras när luft kommer in under men eftersom skenorna skruvas så kan det aldrig lossna så ser inte de som något jätte problem.

Så kör vi väll de som är minst intressant....... Bilder!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hafiack 21 oktober 2017, 20:09:10, redigerad totalt 3 gånger.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av X-IL »

Kul att se, synd på gjutningen. De gjutningar jag läst om har ankrat epoxin med bult osv.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Okej, ja de kan nog hjälpa en del men de funkar ändå eftersom skenorna osv skruvas så de ska nog inte bli några problem hoppas jag.

Behöver få tag i ett plåtskåp för elen. Någon som har några bra idéer på säljare, gärna webbutik så man kan kolla enkelt.
50-55cm högt och upp mot 130 brett men funkar med smalare helst dubbla dörrar.
Hittar jag inget vettigt så får det bli nån lokal plåtfirma som får peta ihop ett men är ju trevligt om man bara kunde köpa något färdigt.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av H.O »

Elnu.se har en del apparatskåp men ett i den storleken (om det ens finns så "avlånga" som standard) går på många tusenlappar, borde gå att få lite bättre priser tycker jag.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Tackar för tipset. Kom på en enkel lösning på bredden. Två 600 skåp bredvid varandra. Svårare behöver det ju inte vara. Ibland ser man inte skogen för alla träd eller vad man säger :oops:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av säter »

Hade du skenorna på plats när du gjorde gjutningen?
Typ "undergjutning".
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Näe skenorna har monterats efter men tanken har slagit mig så här i efterhand att man skulle kunna kört en till vända med epoxi när allt är som det ska så skenan får ordentligt stöd men undrar om de är värt besväret. Där det felade som mest tror jag de var 0,25mm typ.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av dar303 »

Vilket jäkla MONSTER! :) Snyggt!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av GeekJoan »

Wow... Nu snackar vi storebror här tror jag.
Vart på Öland håller du hus?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av säter »

Hur pass kraftig fräsning har du tänkt kunna utföra i denna?
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Håller till i närheten av bron kan jag väll säga.

Det blir nog mest Plyfa/mdf som ska fräsas. Räknar med att kunna köra lite aluminium om det skulle behövas någon gång. Jag räknar inte med några sjuka hastigheter utan mer kunna köra på med rätt grova pass. Har säkert tagit i lite väl mycket när det gäller tjocklek på stålet osv men de här gör jag bara en gång så bättre att ta till lite så de håller :shock: Eftersom jag förbereder den för ATC så gäller det ju att ta till lite extra eftersom dom väger en hel del.

Hoppas på att i framtiden kanske bygga upp en liten verksamhet med maskinen i centrum som får bli ett komplement till min firma jag redan driver. Flera ben att stå på så att säga. Har lite idéer och planer men håller dom för mig själv i dagsläget.
tompi
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 maj 2012, 22:00:50

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av tompi »

Ja de va ett stadigt bygge! Har du mätt upp hur mycket balken slog sig när du svetsade? Fräser du bara tunna skivor så är det väl inte så viktigt för din planfrästa yta är ju refererad till linjärstyrningarna men det va mer en fråga för oss som tänker i svetsad stålkonstruktion, men med högre Z och kunna lägga in en gammal möbel i maskin och fräsa i den utan att det blir krokigt.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Vilken balk tänker du på? Dom stora längsgående eller gantryt?
tompi
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 maj 2012, 22:00:50

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av tompi »

De stora längsgående tänkte jag på. Toleranserna gäller ju gantryt oxo men om jag förstod rätt så skulle det va i alu (extruderade profiler?) å då vet du ju va du vad du får men som sagt en svetsad stålkonstruktion, då rör det ju sig. Det bästa hade ju varit att plana anläggningsytorna efter svetsning men alla har ju inte tillgång till en fräs med de måtten å sen kostar en sån en å annan krona å köra. Så hur gör man det DIY ? snyggt bygga annars, detglömde jag kanske att säga
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge

Inlägg av hafiack »

Näe gantryt är också i stål. Kolla bilderna så ser du. Balken väger "nätta" 95 kg :shock: . De har rört sig men inte mycket. För att få till det utan att fräsa så har jag gjort en epoxi gjutning som tyvärr inte blev riktigt så bra som jag hoppades på, du kan läsa om de i första inlägget. Benen till gantryt är planade men inte Balken då priset hamna på 10k så de hoppas jag slippa. Så vad det skulle kosta att fräsa hela ramen vill jag inte veta antagligen billigare att köpa en ny cnc istället.

Har beställt det mesta nu så inom närmsta veckan så kommer det ramla in en hel del prylar. Angående elskåp så blev det två stycken 60 skåp som jag monterar ihop.

Kommer bli målning om ett tag med slipning och allt vad det innebär. Det är ju som en liten hinna på stålet som sitter som berget. Måste man ha bort de eller kan man fuska lite och bara dra över det med slipen och jämna till det och sen grunda ?? Är ju ingen utställningsbil direkt :oops:


Bjuder på en bild från ikväll. Hyllor för kabelkedjor på plats och mekaniska stopp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar