Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av hafiack »

Tack Lapin!

Tjockleken i dom största är 8mm.

Tyvärr så har jag inga fina snajdiga tips utan jag körde bara vanligt hederligt slit med en vanlig borrmaskin :doh:
En magnetborr känns som en väldigt trevlig lösning. Jag borrade hålen efter jag gjutit epoxin så jag vet inte om de hade funkat med magnet.

Jag satte fast skenan provisoriskt och om jag minns rätt borrade hål i ändarna och på ett par ställen längs sträckan så jag kunde fästa den ordentligt och justera in den de sista. Sen borrade jag igenom epoxy lagret i varje hål sen plockade jag av skenan och borrade och gängade allt. Efter de så på med allt igen och den gången på med hela gantryt som sen får bestämma positionen på skenan på motsvarande sida. Jag tror jag gjorde iordning ett första hål så jag kunde fästa skenan sen borrade jag bara igenom epoxyn på resten av hålen. Borrade sen flyttade gantryt ett hål och borrade igen och hela tiden så nära gantryt som möjligt för att få så bra position som de går.

Man får va noga då de inte är mycket att spela på. tror de är två hål som blev skit som jag fick strunta att sätta skruv i men de får väll ses som godkänt då de är över hundra hål :shock:
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av Lapin »

hehe, ja det är ett jäkla slit med borrning och gängning närm man bygger cnc, men det är det värt alla dagar i veckan! Bra jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av eeedis »

Riktigt grymt bygge! Bra jobbat!! :D :tumupp:
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av hafiack »

Lapin: jo de är ju en rätt go känsla när den börjar vakna till liv efter alla hundratals timmar med slit :tumupp:
eeedis skrev:Riktigt grymt bygge! Bra jobbat!! :D :tumupp:
Tack :)
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av hafiack »

Någon som har nått bra tips på vad och vart man kan köpa nån form av plaströr för vakuum?

Tänker mig att bara ha flexibel slang för att ansluta pumpen till ett fast rörsystem under bordet. Bör väll va 50mm rör iaf så man inte förlorar massa effekt.

Tips mottages :)
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av betelgueze »

Jag var in på Jula, och då såg jag att de hade sugslang som var ca.40-50 mm. Annars kanske såna svart slangar som man har till vatten funkar. De kanske är lite stela och otympliga. Men sugslangen på Jula var som en damsugar slang ungefär, fast kraftigare.
ds77
Inlägg: 2207
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av ds77 »

Hydroscand har en trevlig(de har iofs en massa andra bra slangar också.) lite tjockare slangsom ändå är rätt så flexibel. Vi använder den för vakuum på en plockrobot på jobbet.

Plaströr vet jag inte, jag hade nog prövat hur ett avloppsrör klarar sig eller tagit ett blått stålrör.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av hafiack »

Vill helst köra rör istället för slang. Tänker mig 6 zoner eller så där ventilerna sitter på rad på en stamledning och sen rör ut till varje zon. Vill kunna utnyttja platsen under maskinen för diverse förvaring därför vill jag ha rör så man får en tajt å fin installation.

De blir väll igentligen inte jätte högt tryck på ledningen när man tänker efter, eftersom de aldrig blir helt tätt. Googlade lite bilder och verkar som några körde med vanliga grå böjar och sen vita rör. Så de går nog som du säger ds77 att ett avloppsrör funkar.
Användarvisningsbild
Gtm-S
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 mars 2013, 16:49:40
Ort: Värmdö

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av Gtm-S »

Kanske pvc slang/rör och kopplingar till pooler finns 32, 50 63mm säkert mindre också
Har dessa kopplingr och slangar till bogjet-systemet på båten lätt jobbat.
Finns kranar, t-rör, backventiler mm

På min stora router sitter det stålspiral armerad plastslang ca 32mm, iom att där rör sig bordet i x och y led, det funkar bra.
Sen ca 20m 42 mm vattenledningsrör till vacuumpumparna

Snyggt bygge!




Mvh

Thomas
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av hafiack »

Gtm-S skrev:Kanske pvc slang/rör och kopplingar till pooler finns 32, 50 63mm säkert mindre också
Har dessa kopplingr och slangar till bogjet-systemet på båten lätt jobbat.
Finns kranar, t-rör, backventiler mm

På min stora router sitter det stålspiral armerad plastslang ca 32mm, iom att där rör sig bordet i x och y led, det funkar bra.
Sen ca 20m 42 mm vattenledningsrör till vacuumpumparna

Snyggt bygge!


Mvh

Thomas
Pvc delar till pooler verkar vara precis de jag letar efter! Tack för tipset!
Ska kika vidare på de och se vad man kan komma på för lösning :)
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Första testfräsningen gjord!

Inlägg av hafiack »

Dags att uppdatera lite igen då.

Uppgraderat maskinen med vakuumbord med tillhörande pop up pins för att snabbt kunna justera in en skiva. Bordet är två laminerade 16 mm mdf skivor och mäter ca 145x266cm. Målade undersidan och vände sen skivan planade och fräste mönstret.

3 lager klarlack pålagt med pensel. Första lagret tog nog nästan 3 timmar att pensla :shock:
körde en väldigt lätt slipning mellan andra och tredje lagret.

8 hål i bordet fördelat på 6 ventiler och en bypass ventil. Offerskiva i 19mm mdf som är förlängd och breddad till 125x250cm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Inlägg av archen »

Wow!! Så snyggt

.
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Inlägg av Gimbal »

Imponerande! :bravo:
Användarvisningsbild
Gtm-S
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 mars 2013, 16:49:40
Ort: Värmdö

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Inlägg av Gtm-S »

Ser mycket snyggt ut!
Ser att du använd pvc rör och kopplingar.
Tryckluft cylindrarna med pop up pins blev jag lite sugen att modifiera min med, super smidigt ser det ut som.

Kör du materialet direkt på vacuum bordet eller har du en offerskiva imellan?
När jag kör större skivor så lägger jag 4mm mdf på bordet, suger fast en Mdf 19 utan problem så länge man inte kör för små detaljer.

Mvh

Thomas
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mickes "lilla" CNC Bygge. Uppgraderad till 2.0

Inlägg av eeedis »

Grymt snyggt bygge!! :bravo: :D
Skriv svar