Plasma CNC bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
methuso
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Re: Plasma CNC bygge

Inlägg av methuso »

Vad är det för kort i kontrollboxen (inte reläet). Ser intressant ut. Jag ser dock bara 3 axlar.
har du sånna stegmotorer med drivare inbyggt och det är ett USB-bob i boxen?
Ska det fungera att köra 2st drivare på samma signal från ett bob ?

/Ulf
wiklundo
Inlägg: 16
Blev medlem: 7 oktober 2014, 11:30:20

Re: Plasma CNC bygge

Inlägg av wiklundo »

Jag använder Arduino Uno med GRBL Shield. Tre axlar men med två motorer på y-axeln.
Tycker den är väldigt smidig och lätt att förstå.

Plasman är en Stahlwerk Cut 120S med pilot så jag tror det är HF start. http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk- ... -40mm.html

De skärmade kablarna har jag inte anslutit. Ska de anslutas på jord?

Plasmans + och - är skild från el-boxen/stativet + och -.

Har ju dragit all kabel bredvid varandra och det är kanske det som stör. Provade med att dra pilotkabeln långt ifrån de andra kablarna men det blir samma resultat.
declint
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:50:48
Ort: Linköping

Re: Plasma CNC bygge

Inlägg av declint »

Jag har också gett mig på att bygga en CNC plasma. Det visade sig vara överjävligt krångligt att skärma av störningarna.

Försök 1 var med att jag satte på en plasmaskärare på min CNC konverterade metallfräs med Dator(Mach3) + geckodrives + stegmotorer.
Gick katastrofalt dåligt eftersom datorn hängde sig varje gång plasman skulle tända. Inte själva hf-pangandet utan precis när "arcen" bildades. Försökte skärma allt som gick att skärma men utan framgång

Försök 2 var med en egen konstruktion med stegmotorer + Arduinokort från en 3D skrivare.
Jag borrade ner ett nytt jordspett 1m ner i backen för bättre jordning
All elektronik stoppades in i en plåtlåda som var jordad som en egen liten faraday-bur. Ett tag testade jag med batteridrift av elektroniken för att verkligen koppla bort allt från elnätet.

Jag har precis som du en billig Kina plasma, även om din troligen är snäppet bättre. I princip alla som jag sett som har byggt fungerande plasmaskärare har kört med dyra plasmaskärare som från början är anpassade för CNC skärning.

Jag fick det att funka så bra att det gick att skära utan att elektroniken hängde sig, men LCD displayen flimrar fortfarande av någon anledning.

Vändningen för mig kom när jag insåg att man måste jorda stegmotorerna ordentligt. Spolarna i motorer är otroligt duktiga på att plocka upp HF-störningar.

- Se till att jorda precis allt som går att jorda, speciellt höljet till plasman och stegmotorerna.
- Tänk på vart du lägger plasmans kablar. Speciellt utgångarna (-/+) är som antenner som strålar med enorm effekt vid tändningen.

Lycka till
wiklundo
Inlägg: 16
Blev medlem: 7 oktober 2014, 11:30:20

Re: Plasma CNC bygge

Inlägg av wiklundo »

Mitt plasma projekt har stått stilla ett tag nu men har tänkt att göra den färdig nu.

Ett problem jag har fått nu är att när den kör med två axlar för att göra en radie eller cirkel så hackar den mycket men när den kör raka rörelser går den hur bra som helst. Så cirkulära rörelser så går den väldigt ojämnt. Någon som vet vad problemet är?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Plasma CNC bygge

Inlägg av Glattnos »

En fundering bara:
Det kanske är buffern i Arduinon som blir full, vilket kan bero på att rörelsesegmenten är för korta. Kör man rakt behöver den inte buffra lika mycket eftersom segmenten är längre. Men jag vet inte :)

Jag har ju ett liknande bygge som jag kör med. Lite spontant så känns det som att du har lite underdimensionerade motorer om du har 0.5Nm NEMA17. Stegmotorer tappar massor med kraft när man kör fort och vill man kunna ha höga matingshastigheter och vara säker på att inte tappa steg så bör man överdimensionera lite. Jag kör med 3Nm motorer så den är urstark när man kör sakta men jag har 20 000 mm/min på mina snabbmatningar och i den farten så är den inte så stark. Men kör man lite långsammare så går det nog bra ändå :)

Angående störningar så är HF-start ett krångel. Det ska vara BlowBack-start om man inte har ett industriellt styrsystem.
Skriv svar