Roland MDX-20

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Roland MDX-20

Inlägg av GeekJoan »

Någon som har en Roland MDX-20?
Har en "bekant" som eventuellt vill sälja en till mig, men den har ju några år på nacken. Men det är kanske fortfarande en ok maskin för att göra lite kretskort etc i?
Vet inte heller om det är ett bra pris. Jag vet att maskinen var dyr när den var ny och den har även den fjärde axeln som tillbehör. Han vill ha 12.000:- för den. ?

Finns det drivisar och program som funkar till W10?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Roland MDX-20

Inlägg av X-IL »

Jag vet inte om det är marknadspris, men jag hade inte köpt för det priset. För de pengarna hade jag gått på nåt nytt kinesiskt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Roland MDX-20

Inlägg av GeekJoan »

Jag vet inte heller vad den är värd. Vet dock att bara fjärde axeln kostar ca 17.000:-
4axel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Roland MDX-20

Inlägg av X-IL »

Jo, Roland tog bra betalt för dem, men det lilla jag ser på youtube osv verkar långt ifrån imponerande. Visst är 3D-scanningen en nice feature, men i övrigt verkar den vara extremt klen, litet arbetsområde och som sagt dyr. Sen verkar det vara nån form av serieinterface till den som bara funkar med proprietär mjukvara? Nja, jag skulle som sagt kolla på nåt helt annat. Typ den här även om de verkar skicka med piratversion av MACH3. Det går ju att lösa med att köpa riktigt eller byta till nåt annat system.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Roland MDX-20

Inlägg av tecno »

Kan bara hålla med, blir en dyr leksak innan allt lirar om du nu kan få allt att fungera i W10. Finns ett relativt aktivt forum i UK vill jag minnas så kolla där.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Roland MDX-20

Inlägg av Glenn »

Är inte Roland notoriskt dåliga på att ha mjukvara till äldre maskiner ? ..Har för mej att jag sett äldre skärmaskiner osv väldigt billiga pga detta.

Skulle helt klart kollat det först.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Roland MDX-20

Inlägg av GeekJoan »

Umm... Helst vill jag att det bara ska vara en driver typ som till en skrivare så man kan använda "vilket program som helst". Till lasern jag har så funkar det så. Den skiter fullständigt i vilket program man använder
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Roland MDX-20

Inlägg av Glenn »

Klart man vill att det ska vara så, tillverkarna brukar dock inte vilja det :)
Skriv svar