Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 22.21 2018-04-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BF16 vs BF20
InläggPostat: 15.17 2017-12-04 
Användarvisningsbild

Tack för omdömet. Har du någon specifik idé om vilken maskin du skulle köpa om du köpte en idag?

Detta med garantitider... Tillverkargaranti är en sak - det är frivilligt för tillverkaren att ge garanti, likaså är garantivillkoren och garantitiden upp till tillverkaren att sätta - men om du köpte produkten som privatperson inom EU så finns konsumentköplagens bestämmelser om fabrikationsfel. Konsumentverket:

Citera:
Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.

Detta har inte tillverkaren med att göra över huvud taget, utan det är en skyldighet som försäljaren har och som de inte kan friskriva sig från. Många brukar försöka krångla sig undan detta genom att prata om garanti (och hänvisa till tillverkaren) så man får vara noga med att tala om att man vill utnyttja KKLs reklamationsrätt.

InläggPostat: 15.44 2017-12-04 

Problemet här är nog också att den är köpt från Automatic Production (https://automatic.jetshop.se)
Har köpt en fräs BF20L och en Optimum svarv därifrån. Allt har fungerat men det är inte mycket till företag. Man får inga leveransbesked. Man får ringa och jaga sin beställning. Jag beställde Optimum snabbfästen och får HBM utan att det informerats om det.
En ev reklamation skulle jag inte ens vilja försöka mig på mot företaget.

Skulle det gå att köpa via en annan ÅF så skulle jag välja det. Nu verkar vi fast med Automatoc Production i Sverige för Optimum maskiner.

InläggPostat: 15.47 2017-12-04 
Användarvisningsbild

Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
https://smaskin.se/

De är tydligen ny leverantör men jag tvivlar på att de vill städa upp vad andra har syltat ihop.

Citera:
En ev reklamation skulle jag inte ens vilja försöka mig på mot företaget.

Är nog många andra som har den bilden av det företaget.

InläggPostat: 09.10 2017-12-06 
Användarvisningsbild

Jo, jag kan dela den bilden av företaget jag med.

Nu skrev jag ett mail till dem och informerade om att de har 110V brytare i vissa av sina 230V HBM-maskiner, vilket ju på något sätt inte är riktigt ok.. Fick till svar att de ska informera HBM om problemet..

Eftersom att det är standard kinagrejjor så har jag fått tag på en ny brytare via Clas Ohlson, som jag hoppas ska lösa problemet, och nästa gång köper jag maskiner direkt från Ebay - man får bättre support av säljarna där.

Eftersom att jag köpte denna fräs främst för att jag behövde en pelarborrmaskin så har jag inte kikat på andra alternativ nu, så där kan jag tyvärr inte ge några tips. Jag har min borisCNC som jag fräser det mesta i så det är ju inte så att man sitter i sjön så att säga.

InläggPostat: 22.15 2017-12-22 

Ev har jag kvar delar från min BF30, jag använder ju inte styrgrejjerna därifrån längre. Intresse ?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme