Tack för omdömet. Har du någon specifik idé om vilken maskin du skulle köpa om du köpte en idag?
Detta med garantitider... Tillverkargaranti är en sak - det är frivilligt för tillverkaren att ge garanti, likaså är garantivillkoren och garantitiden upp till tillverkaren att sätta - men om du köpte produkten som privatperson inom EU så finns konsumentköplagens bestämmelser om fabrikationsfel. Konsumentverket:
Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.
Detta har inte tillverkaren med att göra över huvud taget, utan det är en skyldighet som försäljaren har och som de inte kan friskriva sig från. Många brukar försöka krångla sig undan detta genom att prata om garanti (och hänvisa till tillverkaren) så man får vara noga med att tala om att man vill utnyttja KKLs reklamationsrätt.
Problemet här är nog också att den är köpt från Automatic Production (https://automatic.jetshop.se)
Har köpt en fräs BF20L och en Optimum svarv därifrån. Allt har fungerat men det är inte mycket till företag. Man får inga leveransbesked. Man får ringa och jaga sin beställning. Jag beställde Optimum snabbfästen och får HBM utan att det informerats om det.
En ev reklamation skulle jag inte ens vilja försöka mig på mot företaget.
Skulle det gå att köpa via en annan ÅF så skulle jag välja det. Nu verkar vi fast med Automatoc Production i Sverige för Optimum maskiner.
Nu skrev jag ett mail till dem och informerade om att de har 110V brytare i vissa av sina 230V HBM-maskiner, vilket ju på något sätt inte är riktigt ok.. Fick till svar att de ska informera HBM om problemet..
Eftersom att det är standard kinagrejjor så har jag fått tag på en ny brytare via Clas Ohlson, som jag hoppas ska lösa problemet, och nästa gång köper jag maskiner direkt från Ebay - man får bättre support av säljarna där.
Eftersom att jag köpte denna fräs främst för att jag behövde en pelarborrmaskin så har jag inte kikat på andra alternativ nu, så där kan jag tyvärr inte ge några tips. Jag har min borisCNC som jag fräser det mesta i så det är ju inte så att man sitter i sjön så att säga.
Nu är det ju ett tag sen det skrevs i den här tråden, men jag ville ändå skriva ett par rader om Automatic Production eftersom företaget omnämnts tidigare här.
Jag beställde för ett par månader sedan en HBM fräs från Automatic Production och den levererades inom 8-10 dagar. Jag höll på att bygga stativ, elskåp mm så den fick stå kvar orörd i lådan så länge. Men så insåg jag efter ett tag att den här fräsen inte skulle bli "rätt" för mig och kontaktade då företaget och sa som det var och frågade om det skulle vara möljigt att få lämna tillbaka fräsen. Jag hade köpt den i mitt företag och inte som privatperson och då gäller ju inte ångerrätt mm på samma sätt. Jag fick svar direkt i telefon att det skulle gå bra att returnera den och jag arrangerade frakt med Schenker. När de fått den i retur och kollat att allt var med och i ordning så fick jag en kreditfaktura på hela beloppet, exklusive fraktkostnaden. Att jag får stå för frakten själv är ju helt ok. De skötte detta supersmidigt och har hela tiden varit väldigt snabba på att svara på frågor via telefon och mail. Skulle därför baserat på mina egna erfarenheter gärna rekommendera företaget.
Sen kan jag ju säga att allt som Automatic Production säljer som är HBM, är bättre (och ofta rejält mycket billigare) att köpa direkt från HBM i nederländerna: https://www.hbm-machines.com/
När jag var ute och jagade fräs för ett år sedan kollade jag med HBM i Nederländerna. Bra pris, men 2000 :- i frakt så då vart det inte så stor fördel längre.