Bygga CNC i Alu-Profil

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Bygga CNC i Alu-Profil

Inlägg av Perkla »

Eftersom jag är på jakt efter en större CNC maskin framöver så kollar jag runt lite o hittade nått som heter Raw 1.3, tycker den verkar bra på många sätt, skeptiskt till remdrift dock.. detta faktum lär sätta den i en speciellt användningsområde med vettig hastighet på matningen.. Arbetsytan på den i videon skulle passa mig utmärkt... hittade den mindre modellen på blocket åxå..

http://www.blocket.se/stockholm/CNC_mas ... m?ca=3&w=3

Eller vad tror ni ?

https://www.youtube.com/watch?v=BE-8hqIeYnQ
Senast redigerad av Perkla 25 december 2015, 22:09:07, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av X-IL »

Jag tror att det där är en ranglig maskin. Jämför med X-carve som har samma(nära identisk) konstruktion. För lättare fräsning i låga hastigheter funkar det nog, men om du kollar runt på youtube på x-carve-tester så ser du bristerna.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av tecno »

Lägg pengarna på nåt annat stabilare bygge än den där.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Perkla »

Ja jag tror jag i alla fall inte tänkt köpa nån sån, eftersom jag inte vill ha nån med remdrift, jag vet ju vad jag har och vill ju ha nått likvärdigt eller bättre. För min del är det ingen panik, kollar runt lite bara, har dessutom inte fått till så jag kan köra min maskin med det nya LinuxCNC ännu.. glömt bort för mycket om inställningar o så då jag inte kört den sen i Jan månad eller nått sånt.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Vilhelmsson »

I stället för att förlora pengar på din 3040 så kan du använda det du har och bygga en fullskivemaskin som nån gjort här på forumet,vet att du har plats, köp profiler på skroten samla delar och köp skruvar, linjärer på ebay.. resten har du redan... det som blir över kan du sälja här...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Perkla »

Hur stor skulle du mena att en sån blir då ? Så jag vet om jag har plats för en sån alltså... :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av tecno »

Så stor som du har plats för är väl det rätta svaret :wink:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Perkla »

Vette fan vad en fullskivemaskin är ... :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av tecno »

Ja hur stora skivor finns det i MDF eller spån? Kolla på närmaste byggvaruhus på nätet om måtten så klarnar det nog.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Perkla »

Jasså det är så han menar, tänkte nästan det, 1300x2500 är väl MDF tror jag, började ju att bygga en maskin i MDF så jag köpte ju några skivor vill jag minnas, tror dom är dom måtten,,

Känns dyrt att bygga en maskin, visserligen har jag ju redan motorer och VFD och spindel osv, tror lätt att chassiet till en fullstor kostar minst 10K att bygga, troligen bra nog mycket mer i bara aluprofiler osv... kulstång, lager, ja allt som behövs för att få själva chassiet komplett...
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Vilhelmsson »

jo men vad får du för ett tomt chassi.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Perkla »

Ja det beror ju på vilket chassie du menar, det jag har som jag kan plocka grejer av ?
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av NeoTech »

Blir väl billigare o bygga den där storleken du länkade än o köpa färdig, e jue bara lite alu profiler ihop skruvade i stort sett.

alucon.se e din vän!. =)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Perkla »

Ja det är väl kulskruvar o linjärlager och aluprofiler jag behöver, samt en massa bult och mutter o annat, det lär väl dra iväg rätt så fint i pris åxå antar jag,

Tror dock jag klarar mig med motorerna och VFD som jag har just nu så länge, spindeln duger helt perfekt.

Vet inte hur jag ska räkna riktigt, vette fan vilken storlek man skulle bygga i sånna fall, avsevärt större än den jag har vill jag ha den i alla fall...men inte lika stor som en hel MDF skiva..

Vette fan vilken dimension på profil man skulle köra med ??
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Raw 1.3 Kan det vara nått ?

Inlägg av Vilhelmsson »

Det var någon här på EF som byggde en fullskivsfräs, kan inte hitta den nu men den är i mitt tycke en intressant maskin som går att ställas på sida och rullas på hjul, den kan även fästas på en vägg för arbete direkt på väggen.
Skriv svar