Trämaterial

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Trämaterial

Inlägg av Cano »

Nu var det rätt länge sedan jag köpte skivor men då handlade jag på Jem & fix (som då hette Cheapy).
3mm MDF liten skiva har jag för mig kostade ca 70:-
och så köpte jag en del 4mm furuplywood fullstor.
Jag provade att köpa en 6mm björkplywood men den lyckades jag aldrig skära genom med min laser oavsett hur många pass jag körde.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Trämaterial

Inlägg av Meduza »

Det gör som sagt jättestor skillnad vilket lim du har i skivan, det krävs massvis mer effekt att skära igenom WBP än MR-limmad, och det blir mycket sämre snitt.

Med vår laser på Stockholm Makerspace går det skära igenom 6mm interiörlimmad björkplywood från Wiwood köpt via XL-Bygg med ett enda pass i en hastighet av runt 12mm/s (100W effekt)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Trämaterial

Inlägg av netrunner »

Meduza skrev:Vi har exakt samma problem på Stockholm Makerspace, att få tag på vettigt trä till vår laser... Vi är i första hand intresserade av 3, 4 och 6mm MR-limmad björkplywood av bra kvalisort och i andra hand i typ 2, 3 och 4mm Carb-2 certifiderad (formaldehydfri) MDF

Vi köper gärna färdigkapat och levererat på pall, kan väl tänka oss köpa för 10k åt gången eller så, och vid ett ev. samköp kan vi säkert ordna att ni andra (ni från sthlm iaf) kan hämta hos oss.
Priserna från fabrik varierar mellan 200 - 600 USD per kubikmeter för högsta kvalité [Björk / Formaldehyde E0]. Det går 115 ark 3mm 1,2mx2,4m så det blir mellan 2USD - 6 USD per helark.

Fabrikerna verkar vara sugna på att sälja minst 20 - 22 m3. Antar att det är minsta storleken på container.

Det blir mellan 2000 - 6000USD för en container ... sen tillkommer priset på frakt m.m.

Så antingen måste vi förhandla om att köpa mindre volymer och skicka en container halvtom. Eller hitta någon som kan minst dubbla vår order. Kanske KTH vill köpa några kubik?

Kan vi hitta fler kunder / makerspace när priserna ligger på 20 - 60kr helark?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Trämaterial

Inlägg av Meduza »

Skulle det handla om en sån beställning så skulle vi i Stockholm säkert kunna köpa en del m3, det är lagringsplatsen som kommer sätta begränsningen och vi vill gärna ha fler tjocklekar än bara 3mm (4 och 6 skulle tex kunna vara intressant)

Då vill vi dock ha plywood som är björk rakt igenom, MR-limmad, kvalitet B/B och helst garanterat utan syntetspacklade lagningar i mellanlager (lagningar med träplugg är OK) samt kapad i lämpliga storlekar.

Känns ju dock lite konstigt att handla dessa mängder från overseas när vi bor i ett land med enorm skogsindustri...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trämaterial

Inlägg av Glenn »

..extra roligt om man hittar "made in sweden" på produkten när man väl får den ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Trämaterial

Inlägg av Meduza »

Ang plywood för laserskärning och andra som har specialbeställt: http://n-e-r-v-o-u-s.com/blog/?p=6042

Vi skulle ju kunna prata med typ de finska eller baltiska plywoodtillverkarna och se om någon av dom kan slänga ihop det hela till ett vettigt pris
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Trämaterial

Inlägg av netrunner »

Allt är ju en fråga om pris. Ska fabriken göra något ovanligt så kommer det att kosta eller så vill dom inte göra det alls.

Det är ju skillnad på 200kr och 10kr per kvadratmeter.

Tror inte att det är något problem att blanda tjocklekar, problemet är nog att fabrikerna inte hanterar mindre volymer än 1 container och det är ganska mycket.

Jag har bara kollat på alibaba och där finns inga fabriker i Europa listade för plywood.

Personligen kan jag nog ta 1 kubik ... kanske 2.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Trämaterial

Inlägg av kankki »

Vi specialbeställde en gång (om jag minns rätt) 100st 1000x600mm 2mm MR-björkplywood.

Blev inte alls dyrt faktiskt, även om plywoodförsäljaren sa att det var minsta beställningen han någonsin lagt in :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Trämaterial

Inlägg av GeekJoan »

Ska man beställa så där mycket kan man nog förhandla med Svenska tillverkare också.
Jag kan dra iväg ett mail till en firma jag snackade med tidigare.
Återkommer.

Fick förresten 50 m2, 3 mm MDF idag.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Trämaterial

Inlägg av GeekJoan »

Firman jag snackar med har bara 1, 2, 3 mm AB/B, WBP-limmat.
Är det något jag ska fråga om offert på? Kan inte de olika limmerna. ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Trämaterial

Inlägg av Meduza »

Min erfarenhet är att plywood limmad med WBP (som egentligen bara beskriver att det är ett vatten och kokfast lim) skär mycket sämre än plywood limmad med MR (fuktresistent lim), så jag vill hellre ha MR/interiörlimmad.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Trämaterial

Inlägg av nomis_82 »

Kan nog finnas ett intresse från makerspace linköping ska kolla med de som håller på med trä..
lasterixsuedois
Inlägg: 25
Blev medlem: 2 februari 2010, 00:21:56

Re: Trämaterial

Inlägg av lasterixsuedois »

0.4-3mm flygplans plywood kan man köpa från
http://www.modellproduktion.se/

Leif tar hem 1500X1500 skivor för sin egen produktion och han kapar till önskad storlek.
vet inte hur han står sig prismässigt dock.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Trämaterial

Inlägg av GeekJoan »

Jag får väl dra iväg ett mail och fråga.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Trämaterial

Inlägg av netrunner »

Najs!

Är det någon som orkar kontakta svenska fabriker så är ju det intressant. Även om det inte blir 20 kubik så blir det ju en ganska stor beställning.
Skriv svar