Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Och nu var det sista problemet också löst. Jag skapade en fil manuellt och då funkade det. Någon typ av rättighetsproblem troligen på installationen för fräsen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av tecno »

Ja alltid är det nåt som ska ställa till det, trägen vinner.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Tänkte försöka tramma spindeln i helgen, men det får skjutas lite på framtiden. Den magnetiska hållaren för mätklockan var inte tillräckligt stabil tyvär. Det slog alldeles för mycket när jag snurrade spindeln. Måste göra en fast hållar för klockan innan jag gör ett nytt försök.

Tillvägagångssättat var annars tänkt så här:
1. Mäta höjden på stenen i fyra punkter med spindeln i ett fast läge så att man får en refernshöjd.
2. Rotera spindeln över dessa punkter för att se hur spindeln lutar.
3. Shimsa spindeln med måttstål.

Tack så mycket till er som har donerat måttstål i alla fall!!!
IMG_0603.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av tecno »

perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Den såg ju riktigt trevlig ut!
Ytterligare en grej man behöver alltså :D
Jag ringer dig!
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Inget nytt på tramingfronten, men jag har fräst lite ikväll.
Blir lika imponerad varje gång av min 50mm PRO-X mill. Det är som att skära i smör!
https://youtu.be/CmRZZSeBahY

Har också fräst lite delar med hål för lager och har i samband med det fått lite koll på precisionen på fräsen. Har inte gjort några så känsliga delar innan.
Hålet är 17mm och jag har lagt på "leave stock = -0.015mm". Det ger teoretiskt 17.03mm i diameter och det är uppmätt efter fräsning till 17.048.
Lite svårt att mäta exact, men det är där någon stans. Lagret måste ligga exakt rakt för att gå i hålet, men trillar ur utan våld så hålet är strax över 17mm.
Om jag kommer ihåg skall jag köra en cylinder som jag kan mäta direkt med micrometern. Då slipper man osäkerheten med tolken.
IMG_0612.JPG
IMG_0614.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Nya utmaningar på gång. Fräste en låda i går kväll och det var inte helt problemfritt. Lådan är 36mm djup och utmaningen är att få ut spånorna ur lådan, vilket inte gick speciellt bra vid första försöket. Jag tryckte på med högre flöde på kylvätskan och då blev det ordentligt med skum! Resultatet av det var kanske att det blev sämre totalt sett än med lägre flöde. Svårt att säga då man inte såg hur det betedde sig under skummet.
IMG_0627.JPG
Sedan funderar jag på hur man skall bereda ett sådan här jobb för att få ut spånor mest effektivt.
Jag använder Fusion 360 och körde "2D adaptive clearing" med en 12mm fräs, 12mm djupt och 1.2mm i sida i tre pass. Man skall kanske försöka få till kortare spånor? Köra grundare med större ingrepp?
När jag får hem en ny verktygshållare har jag tänkt köra detta med en 25mm fräs med två inserts i stället. Jag tror den evakuerar bättre.
En sådan här:
IMG_0628.JPG
Så här blev lådan i alla fall. Helt ok på utsidan, men taskig på insidan pga. alla spånor.
IMG_0629.JPG
IMG_0630.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av H.O »

Kanske uppenbart men jag hade provat:
Skrota ur och lämna 0.1mm på väggar och golv. Spola/blås bort spånor. Byt verktyg till en ett med "full" skärlängd och slutbearbeta.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av thewho »

Du har säkert sagt det tidigare i tråden, men vad har du för pump?
På min fräs tror jag det sitter en 0.5kW pump och på svarven har jag en på 1.1kW. Men om man fräser djupare så är det på gränsen att skärvätskan orkar blåsa bort spånen.
Trodde jag filmade när jag fräste min mpg men tydligen var det bara resultatet.. Där är fickan kanske 30mm och de började bli problematiskt :roll:


Jag brukar assistera med tryckluft genom loc-line slangar runt spindeln om det ser ut att bli problem.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Har en jetpump på 1Hk http://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-m-pump/ Tror dock att skummet ställde till det en del. Såg nu på morgonen att det är lite låg vätskenivå i sumpen, så det kanske har tagit lite luft den vägen och gett extra skum?!? Skall testa en annan bit idag om det hjälper att fylla på.

Har tyvärr inte tillgång till tryckluft så att det räcker.

Ja, det blir att pausa och rensa innan finskäret om man vill ha en bättre yta som det är nu. Vill helst dock få bort så mycket spån som möjligt kontinuerligt. Kändes inte alls snällt mot skäret att det får ligga och tugga i spånorna. I värsta fall får jag väl pausa ofta och spola rent.

--Per
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av säter »

perra_e skrev:Det ger teoretiskt 17.03mm i diameter och det är uppmätt efter fräsning till 17.048.
Du mäter alltså på tusendelen med ett vanligt T-mått? :humm:
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Nja, jag avrundar till hundradelar (ger 2 hundradelar diff). Micrometern visar dock tusendelar. Lite slarvigt skrivet kanske men som jag skrev, någon stans i närigheten där.

Edit: klumpigt formulerat igen.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av swapper »

Jag kör med samma typ av pump och det skummar rätt mycket när man drar på flödet.
Trodde det enbart var min sorts skärvätska som ställde till det.
Ibland har det varit luft och då skummar det massor.
För att evakuera bättre skulle jag föreslå att du stänger några av munstyckena så du får upp trycket på 1 eller 2 munstycken.
Då kommer det spola ut spånorna bättre.

Det är förvånande hur mycket kylvätska som är "in flight" när man kör på fullt flöde med en 1kw pump.
Väggar, bord allt får ett lager med kylvätska. Spånor drar till sig en del vätska och håller det.

Hur stor tank har du?

Sen som H.O skriver se till att köra ett fulldjups pass med en "vanlig" fräs om du vill ha snygg finish.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Jag har ca 30 liter i tanken idag, men kan nog få i 15-20 liter till. Lite jobbigt att hantera om karet är helt fullt, men det får ju inte suga luft, vilket det nog gjorde när det skummade som mest.

Jag var lite inne på att testa med två munstycken i stället för fyra med, så det får bli ett sådant test nästa gång.
Har en polare som jobbar på en verkstad som fräser formar för pressgjutning, och dom kör med något "avhärdningsmedel" i skärvätskan för att få bort skumbildning. Skall se om han kan avvara lite för test.

Jag körde med ett avslutande fulldjupspass (men bara längs sidorna) men spånorna måste bort först om det skall vara lönt. Sedan är inte finishen hela värden på insidan, men vill framför allt spara skären genom att få bort spånorna.
--Per
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av säter »

perra_e skrev:12mm djupt och 1.2mm i sida i tre pass. Man skall kanske försöka få till kortare spånor? Köra grundare med större ingrepp?
Jag tycker det är lite fel frässtrategi.
Jag brukar ha som tumregel att skrota med halva fräsdiametern i radiellt ingrepp.
Sedan anpassar jag fräsdjupet efter förutsättningarna, stabilitet osv.

Jag skulle ha skrotat med en spånbrytande HSS-fräs, och sparat 0.1mm radiellt och axiellt till finbearbetning med en slät fräs.
Skriv svar