Siemens 810M frågor
Siemens 810M frågor
Håller på och handlar en maskin som där sitter ett fullt fungerande Siemens 810M system på.
Någon här som har erfarenheter av denna styrningen?
Har sett att där är någon serieport på maskinen men klarar detta systemet av drip feed från en dator?
Har letat på nätet men hittar inget och likaså om det klarar av att interpolera 3 axlar samtidigt när den fräser?
Samt om den klara av synk gängning?
Är detta systemet från samma ålder som dom gamla tnc155 systemen eller detta är nyare?
Tacksam för svar
Någon här som har erfarenheter av denna styrningen?
Har sett att där är någon serieport på maskinen men klarar detta systemet av drip feed från en dator?
Har letat på nätet men hittar inget och likaså om det klarar av att interpolera 3 axlar samtidigt när den fräser?
Samt om den klara av synk gängning?
Är detta systemet från samma ålder som dom gamla tnc155 systemen eller detta är nyare?
Tacksam för svar
Re: Siemens 810M frågor
Ingen som jobbar med Siemens styrningen ovan?
Funderar om någon också vet om det finns olika versioner av 810M och om man kan urläsa detta utan att behöva spänningssätta maskinen?
Funderar om någon också vet om det finns olika versioner av 810M och om man kan urläsa detta utan att behöva spänningssätta maskinen?
Jobbade med en liten pedersen 2000 med 810m
den hade bandspelare men vet inte om den klarar dripfeed.
körde en gängfräsning med tre axlar så det klarade den iallafall

Hejgotis skrev:Jobbade med en liten pedersen 2000 med 810m
Intressant. Vad var ditt intryck av hela den Pedersen maskinen?
Är nämligen en sån jag har handlat i super fint skick.
Har ej hämtat den så har ej kunnat kolla i någon dokumentation.
Såg att på sidan av elskåpet ser det ut att ha suttit en bandspelare men det har aldrig varit någon där.
Hittade på nätet nu att det verkar finnas olika versioner av dessa 810m systemen.
Dom första hette visst GA1 och enligt nätet klarar dom inte drip feed medans GA3 skall göra det så får nog ta och undersöka vad denna har.
Någon som har koll på om det fanns olika minnes storlekar i dessa och hur mycket?
Inga stora minnen på dessa system. Låg på ungefär samma storlekar som Fanuc på den tiden. Så ska man köra 3D är drip feed ett krav
Jag har en pedersen 2000. Nu sitter det iof tnc355 på min men maskinen kan jag i alla fall om det är några frågor
Vad bra.tompi skrev:Jag har en pedersen 2000. Nu sitter det iof tnc355 på min men maskinen kan jag i alla fall om det är några frågor
Kört mycket i din maskin?
Nöjd med den?
Hur stabil upplever du att den är?
Konstruktionen känns som en ren kopia på en deckel maskin.
Tycker den var väldigt stabil för storleken.
motorer och styrsystem är inte nåt vidare, långsam, tror max var 3000mm/min.
ett perfekt objekt för modernisering, många av dessa maskiner har stått på skolor så de flesta är nog ganska lindrigt använda.
vet att den jag jobbade med kasserades, kanske är samma maskin?
ett perfekt objekt för modernisering, många av dessa maskiner har stått på skolor så de flesta är nog ganska lindrigt använda.
Vad bra då har vi samma uppfattning.gotis skrev:Tycker den var väldigt stabil för storleken.
Vill du berätta var du jobbade när du körde den maskinen?
Vad var det för fel på den maskinen eftersom den kasserades?
Jag programmerade och underhöll maskinen, andra stod för produktionen på ett mindre bildelsföretag i Olofström.
Tror det var z-axeln som började hacka för att till slut lägga av, minns inte riktigt vad problemet var.
Föreslog redan då att modernisera den eftersom den var väldigt fin mekaniskt,
men av nån anledning tycktes det att det var bättre att lägga ut jobben som kördes i den maskinen på en underleverantör
Tror det var z-axeln som började hacka för att till slut lägga av, minns inte riktigt vad problemet var.
Föreslog redan då att modernisera den eftersom den var väldigt fin mekaniskt,
men av nån anledning tycktes det att det var bättre att lägga ut jobben som kördes i den maskinen på en underleverantör

- DW
- Kontakt:
Jag har en Storebro Combimill, en Emco 120 svarv båda med Siemens 810.
Lätt att lära sej, bra aktiv hjälp för fickor, cirklar, bågar mm. Special cykler som att fixa gängor,
borrmönster, fräsmönster -t-spår, rektangulära, helix mm mm.
Jag tror det kom till i början på 90-talet. Mitt är från -92. har GA3 som tillägg för version.
Jag har Fanuc 21, Fanuc 0M, Siemens 840T/M men 810 är min favorit än så länge.
Det kan ju inte lika mycket som 840 men så är ju utveckling hela tiden.
interpolera 3 axlar. Ja, det funkar bra!
Drip feed. Ja, se nedan länk. 30kb brukar minnet vara på.
http://www.connectcnc-dnc.com/Settings/ ... k810M.html
Det finns 2 serieportar. En utanpå o en inne i pulpeten om du nu har en sådan.
Portarna ställs i något som heter 5011 + 5013 och det går att köra upp till 9600 baud och olika om man vill på in resp ut.
Min maxar på 2400baud.
Om man skriver program direkt från maskinens hjälpor så blir ett avancerat program inte på många rader.
Jag tycker systemet är matematiskt kraftfullt. Är man hemma i matematik o gillar ett Pascal liknande programerings-
språk finns det nog få grejor man inte kan köra i 2.5d
Simulering finns.
Guiding kallar man det men finner inte det försvenskade ordet. Påminner om Mach3 symbol bibliotek för fräshjälp.
Hela instruktionsboken finns här o ladda ner.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 24&cad=rja
Hör av dej om söker mer info
ps
I pulpetens högra sida sitter ett batteripack. OBS dra inte ur detta för då dör all maskindata men det brukar stå på den
hållaren vilken version det är i maskinen. GA1, GA2 o GA3 o senaste är GA3.
Annars ser man detta precis i uppstarten när skärmen startar upp.
ds
Lätt att lära sej, bra aktiv hjälp för fickor, cirklar, bågar mm. Special cykler som att fixa gängor,
borrmönster, fräsmönster -t-spår, rektangulära, helix mm mm.
Jag tror det kom till i början på 90-talet. Mitt är från -92. har GA3 som tillägg för version.
Jag har Fanuc 21, Fanuc 0M, Siemens 840T/M men 810 är min favorit än så länge.
Det kan ju inte lika mycket som 840 men så är ju utveckling hela tiden.
interpolera 3 axlar. Ja, det funkar bra!
Drip feed. Ja, se nedan länk. 30kb brukar minnet vara på.
http://www.connectcnc-dnc.com/Settings/ ... k810M.html
Det finns 2 serieportar. En utanpå o en inne i pulpeten om du nu har en sådan.
Portarna ställs i något som heter 5011 + 5013 och det går att köra upp till 9600 baud och olika om man vill på in resp ut.
Min maxar på 2400baud.
Om man skriver program direkt från maskinens hjälpor så blir ett avancerat program inte på många rader.
Jag tycker systemet är matematiskt kraftfullt. Är man hemma i matematik o gillar ett Pascal liknande programerings-
språk finns det nog få grejor man inte kan köra i 2.5d
Simulering finns.
Guiding kallar man det men finner inte det försvenskade ordet. Påminner om Mach3 symbol bibliotek för fräshjälp.
Hela instruktionsboken finns här o ladda ner.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 24&cad=rja
Hör av dej om söker mer info

ps
I pulpetens högra sida sitter ett batteripack. OBS dra inte ur detta för då dör all maskindata men det brukar stå på den
hållaren vilken version det är i maskinen. GA1, GA2 o GA3 o senaste är GA3.
Annars ser man detta precis i uppstarten när skärmen startar upp.
ds
Tack DW för all informationen.
Men är det inte så att om man har den fula bruna färgen på systemet så är det en GA1 eller GA2. För du har väl den svarta panelen?
Blir inte klok på om det bara är GA3 som stödjer drip feed. Har du koll på det?
Tolkade den sidan för dnc inställningarna som du länkade till att dom inte stödjer drip feed alls.
Men det var kanske jag som tolkade fel.
Har du GA3 i båda dina maskiner?
Men är det inte så att om man har den fula bruna färgen på systemet så är det en GA1 eller GA2. För du har väl den svarta panelen?
Blir inte klok på om det bara är GA3 som stödjer drip feed. Har du koll på det?
Tolkade den sidan för dnc inställningarna som du länkade till att dom inte stödjer drip feed alls.
Men det var kanske jag som tolkade fel.
Har du GA3 i båda dina maskiner?
- DW
- Kontakt:
Jag hade lite bråttom med all info därav ingen ordning på torpet alls på texten
Om Jag fattat rätt så har bara GA3 drip Feed.
Jag har inte ens kopplat in det själv. 30kb har räckt gott o väl till mina jobb som oftast inte är så stora.
Visst jag har gjort några saker som varit på ~500kb men de har jag nog aldrig kört.
Oftast så hämtar jag de delar som behövs i andra program o kopplar ihop, lite klipp o klistra metoden.
Min skärm är grön monokrom. Jag tyckte skärmen var trött när jag köpte den men så fann jag ett nytt rör
på ebay -och det ligger i dvala än i väntan på den stora katod a strofen men de går tydligen i 100 000h.
Kan du inte ta ett kort på din panel?
GA3 i min storebro, den andra är en Emco o de har egna grejor. Vet inte om de köper viss info o sen spikar ihop deras hyss.
Många Emco maskiner har ju utbytbara tastaturer (knappsatser- tangentbord) så även i mitt fall.
Dock har jag ingen annan tastatur till 120 maskinen men till E.Concept 155 turn har jag både Siemens 840T och Fanuc 21.
Varje omgång går nog lös på en 50kkr.
Vet inte om jag skrev men det finns mycket litteratur om sinumerik 810 på nätet.
Även Siemens har öppna bibliotek som endast någon vetenskapsman har förstått uppbyggnaden i.
Där är allt fritt o kopiera om kraften är kvar när man väl hittat vad man sökte....
Det finns en kille från samhället Storebro som har fullständig koll på allt i dessa system.
Jag haft han här 2 ggr för att repa skador efter att åskan var här på kort besök.
Lasse är namnet men jag får kolla om han vill ha sin firma med här på EF.
Han är proffsig o billig. Vet att han ofta är på Parker i Falköping o lagar grejor åt vår vän Evaldos.

Om Jag fattat rätt så har bara GA3 drip Feed.
Jag har inte ens kopplat in det själv. 30kb har räckt gott o väl till mina jobb som oftast inte är så stora.
Visst jag har gjort några saker som varit på ~500kb men de har jag nog aldrig kört.
Oftast så hämtar jag de delar som behövs i andra program o kopplar ihop, lite klipp o klistra metoden.
Min skärm är grön monokrom. Jag tyckte skärmen var trött när jag köpte den men så fann jag ett nytt rör
på ebay -och det ligger i dvala än i väntan på den stora katod a strofen men de går tydligen i 100 000h.
Kan du inte ta ett kort på din panel?
GA3 i min storebro, den andra är en Emco o de har egna grejor. Vet inte om de köper viss info o sen spikar ihop deras hyss.
Många Emco maskiner har ju utbytbara tastaturer (knappsatser- tangentbord) så även i mitt fall.
Dock har jag ingen annan tastatur till 120 maskinen men till E.Concept 155 turn har jag både Siemens 840T och Fanuc 21.
Varje omgång går nog lös på en 50kkr.
Vet inte om jag skrev men det finns mycket litteratur om sinumerik 810 på nätet.
Även Siemens har öppna bibliotek som endast någon vetenskapsman har förstått uppbyggnaden i.
Där är allt fritt o kopiera om kraften är kvar när man väl hittat vad man sökte....
Det finns en kille från samhället Storebro som har fullständig koll på allt i dessa system.
Jag haft han här 2 ggr för att repa skador efter att åskan var här på kort besök.
Lasse är namnet men jag får kolla om han vill ha sin firma med här på EF.
Han är proffsig o billig. Vet att han ofta är på Parker i Falköping o lagar grejor åt vår vän Evaldos.