Absolut

kul att någon är intresserad..
Det jag bygger är en robotgräsklippare - finns ju fler som gjort det - skillnaden på min och de flesta andras är att jag kommer använda mig av en cylinder istället för rotorer. Min robot kommer använda sig av GPS-navigering och kommer antingen följa specifika "paths" eller gå till olika koordinater.
I dagsläget har jag fått alla komponenter att lira till sin specifika uppgift men jag sedan ska allt fungera tillsammans.
Min tanke är att mellan två koordinater räkna ut bäringen för att se var åt roboten ska gå. På roboten sitter det en compassometer HMC5883L som säger åt vilket håll roboten pekar åt. Denna kommer sedan styra motorn tillsammans med L293D för att reglera motorn om den ska gå framåt eller bakåt så att detta styrs åt vilket håll motorn går åt. När roboten ska svänga kommer den ena motorn gå bakåt och den andra framåt.
Jag har två motorer av nedanstående modell som har ett vridmoment på 12,1kgcm och dessa två tillsammans kommer blir 24,2kgcm. Cylinderklipparen väger ca 7 kg plus att det kommer vara lite motstånd i den så jag hoppas dessa motorer ska räcka.
Mer specar om motorn:
Specification:
Voltage: 12V DC
Gear ratio: 1/51
No-load speed: 100RPM
Rated Speed: 70RPM
Rated torque: 12.1kg.cm
Rated current: 2.1 Amp
Length of Motor(including spindle): 108mm
Diameter: 37mm
Shaft length: 20mm
Shaft diameter: 6mm
Vad mer vill man veta om projetket?
Jag har skrivit mer om detta på min hemsida.
http://www.henrikallberg.se/?page_id=50