Skillnad på AC Servo och Spindle servo motor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Skillnad på AC Servo och Spindle servo motor?

Inlägg av NeoTech »

Så vad är eg. den stora skillnaden mellan ett servo avsett för spindel drift och ett servo avsett för positionering?

Visst man ser en skillnad i t.ex RPM - men är det ngt som förhindrar en o använda ett AC Servo på 5.5kW som spindel motor, även om det inte e utryckligen avsett för det. Genom att remma om utgångs hastigheten o matcha.. Mår positions servot dåligt av att snurra kontinuerligt på de sättet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skillnad på AC Servo och Spindle servo motor?

Inlägg av grym »

servomotererna ovh servot är dyrare än enklare motorer, så det går bra att köra på det sättet

ofta är ju spindelmotorer "vanlig" trefas motorer med udda mekanisk design och med skala
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Skillnad på AC Servo och Spindle servo motor?

Inlägg av NeoTech »

ja jag har vart inne på o köra en vanliga 2 polig 3 fas motor från en vfd först - men den ja hade vart o bli lite klen, o kikade sen på vikten på en 5.5kW vanlig motor - alltså 48kg.. jeebuz medans servo motorerna är lättare, kanske inte massor men runt 30kg ist.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Skillnad på AC Servo och Spindle servo motor?

Inlägg av swapper »

Jag kör med en servomotor på 2kw på min fräs, ger många fördelar i kontroll då man har encoderutgångar för "rigidtapping" och andra spindelpositions grejer.
Vridmomentet blir mer linjärt vid låga hastigheter och som du säger, storleken per effektenhet på dessa permanetmagnet motorer är stor.
Enda nackdelen jag kan se är såklart priset, samt kylningen inte är aktiv på vissa modeller då de inte som standard brukar gå på 100% varvtal.
Men en extra monterad fläkt gör stor skillnad för detta.

Har för mig att många av de CNC fräsar som byggs nya idag använder överdimensionerade servomotorer som spindelmotorer för att slippa växellådor men ändå får stort vridmoment vid låg hastighet.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Skillnad på AC Servo och Spindle servo motor?

Inlägg av NeoTech »

Ja jag ska se om ja kan sourca en 4-5.5kw Servo motor med drivare - som inte rånar plånboken *here we go china*
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Skillnad på AC Servo och Spindle servo motor?

Inlägg av DAP »

Det fungerar alldelles utmärkt att köra ett servo kontinuerligt.
Det man måste kolla är att det är vanligt att servo har en peak effekt och denna skall man ej titta på då.

Vad skall du ha servot till?

Jag har ett komplett 5Kw paket om du är intresserad?

MVH
Skriv svar