Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gadget
Inlägg: 126
Blev medlem: 3 maj 2008, 22:59:36
Ort: Saxtorp

Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av gadget »

Hej!
Jag har frågat de få jag känner som har kunskap om detta och vänder mig nu till denna
outtömliga källa av kunskap aka. elektronikforumet. :)
Jag skulle köpa stegmotorer igår men blev så förvirrad över specen att jag måste få svar på detta först.

2 olika stegmotorer, ganska nära i storlek men med väldigt olika spec.
http://www.omc-stepperonline.com/nema-1 ... -p-13.html
http://www.omc-stepperonline.com/nema-1 ... -p-14.html

Båda Nema17 men den första 1.33A och 22Ncm och den andra bara 0.4A men nästan dubbla momentet.
Jag kan se att resistensen är väldigt mycket högre på den sistnämnda men vad är haken?
Dubbla momentet till 1/3 av strömmen låter lite för bra för att vara sant så vad är det jag missar?

___________________________________________________________________________________________________________________________

Nästa fråga gäller styrning av stegmotor.
Jag är i behov av att kunna styra denna med rc-signal (pwm?).
Det närmaste jag kunnat hitta är denna
http://store.cunningturtle.com/products ... tepper-kit
Problemet är att den är för unipolära motorer samt att den är begränsad till 500mA
Finns det någon färdig produkt för att göra om pwm till step/dir, detta vore det bästa då jag isåfall kan
använda vilken driver jag vill.
Finns det kanske något färdigt för exempelvis arduino etc?


Jättetacksam för svar på båda ovanstående frågor.
Vänlig hälsning
Ricard
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av H.O »

> Dubbla momentet till 1/3 av strömmen låter lite för bra för att vara sant så vad är det jag missar?

Motorn ger moment baserat på strömmens magnitud och antalet varv som lindningen består av.
Om lindningen i motor 2 har 6ggr så många varv som den i motor 1 får du dubbla momentet vid 1/3 av strömmen. Oj vad bra! Njae, kanske inte, men det beror på vad du ska ha den till.....

Nackdelen är att med ökat antal varv i lindningen så ökar lindningens induktans vilket gör att motorn tappar moment snabbare.
Det finns en formel som Geckodrive rekomenderar till sina drivsteg som säger att om man vill "få ut max" av vad motorn kan ge utan att överhetta den skall man ha en drivspänning på 32*roten ur induktansen i mH. På motor 1 ger det 50VDC, på motor 2 ger 243VDC (!)

Det framgår inte riktigt vad du vill göra....
Vill du styra motorn varvtal med PWM-signalen, dvs du bryr dig inte så noga om den exakta positionen?
gadget
Inlägg: 126
Blev medlem: 3 maj 2008, 22:59:36
Ort: Saxtorp

Re: Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av gadget »

Tack så jättemycket för ett snabbt och utförligt svar.
Jag ska ha motorn till ett datorstyrt kamerahuvud men den kommer växlas ner 50:1.
Den enda referensen på vad jag borde ha är ett annat liknande projekt där de använt
samma storlek (nema17) och runt 1.7 amp.
Om den motor med högre resistens tappar mer kraft vid högre varv är den nog mindre lämplig med tanke på den höga nedväxlingen!?

Angående min andra fråga om styrning så är det korrekt, jag behöver bara kunna styra varvtal.
En jämförelse skulle vara att jag vill få samma funktion som om jag plockar bort potentiometern i ett vanligt rc-servo.
1.5ms (neutral) motorn står stilla, 1.0ms resp 2.0ms fullt åt ena eller andra hållet. (om jag inte missuppfattat detta med pulsvidden) :?
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av H.O »

> Om den motor med högre resistens tappar mer kraft vid högre varv är den nog mindre lämplig med tanke på den höga nedväxlingen!?

Så är det antagligen, ingen här vet ju hur fort du tänkt köra eller hur mycket moment du behöver vid en specifik hastiget (och ofta är det svårt att veta det....).
Ska du inte köra mer än något/några varv per sekund så fungerar den kanske men räknar du med att köra hundratals eller t.o.m tusentals varv per minut så är jag mycket tveksam till att den är lämplig.

Tänk alltså på att alla stegmotorer tappar moment när varvtalet ökar. Om huvudsyftet med utväxlingen är att få upp momentet är det inte nödvändigtvis så att högre utväxling alltid är bättre om man också skall nå ett specifikt varvtal. Det kan vara så att motorn ger dubbelt så mycket moment vid 1000 rpm jämfört med vad den ger vid 2000rpm, således är det "bättre" att köra den på 1000rpm med 25:1 i utväxling än att köra den på 2000rpm med 50:1 i utväxling.

Jag kan inte komma på att jag direkt sett nån "RC-servo-PWM till steg- och riktning konverter" eller något drivsteg för bipolära motorer som tar "RC-servo-PWM" direkt (men det finns säkert). Det är ju inget jättemärkvärdigt att konstruera en sådan konverter (med diskreta komponenter eller en mikrokontroller) om man har lite vana men eftersom du frågar så antar jag att du inte har det utan letar efter något färdigt.

Hur fort skall du köra motorn? Alltså, när pulsbredden in är 1ms eller 2ms vilken stegfrekvens vill du då att kretsen spottar ur sig?
gadget
Inlägg: 126
Blev medlem: 3 maj 2008, 22:59:36
Ort: Saxtorp

Re: Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av gadget »

Jag kommer behöva köra stegmotorn uppskattningsvis max 700-800rpm men nedväxlingen är framförallt för att få precision och en jämn och fin gång. Förmodligen kommer jag normalt använda betydligt lägre varvtal.

Den andra frågan med rc-stegmotor är lite knepig.
Jag vill kunna köra så hög stegfrekvens som möjligt och där är väl arduino lite begränsad!?
Det beror ju också på om jag delar upp stegen men i detta fallet känns ju helsteg som den bästa lösningen.
Om jag förstådd det rätt används väl samma steg/riktning i exempelvis servomotorer som denna.
http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=466
vilket kanske är ett bättre alternativ för mig då jag förstått att man bibehåller momentet bättre.
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av H.O »

OK, 800rpm * 200 (helsteg per varv) ger en stegfrekvens på ~2.7kHz - inga konstigheter att generera med en liten mikrokontroller (Arduino fixar det säkert men jag har aldrig pysslat med dom). Och, bara för att förtydliga, du behöver alltså ett drivsteg till stegmotorn också - inte bara den här "konvertern".

Det är riktigt att det finns drivsteg för servomotor (den motor du länkar till råkar bara ha drivsteget inbyggt i samma kåpa som motorn) som, likt drivsteg för stegmotorer tar steg- och riktning. En servomotor behåller i princip sitt moment över hela vartalsområdet men som du kanske ser så är det också lägre från början men med ett avsevärt högre varvtal (självklart beroende på vad man jämför med).

Det finns många möjliga lösningar men vi (jag) vet alldeles för lite om vad exakt det är du vill uppnå. Är styrning via "RC-PWM-signal" ett absolut krav? Var kommer den signalen ifrån? Om du kan ta en vanlig DC-motor eller en typisk "borstlös RC-motor" så kan ju kanske ett vanligt fartreglage funka. Men du behöver kanske exakt kontroll över varvtalet - vilket på NYTT gör att jag ställer mig frågande till "RC-PWM-signalen" och var den kommer ifrån.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av LaRdA »

Om du ska styra via en arduino, varför måste du gå omvägen via en omvandlare till "RC-servo pwm"?
Varför inte generera step/dir signalerna direkt?
Vilket moment behöver du för drivningen?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av LaRdA »

http://dank.bengler.no/-/page/show/5470 ... checkpoint
Klarar tydligen att leverera 30 000 pulser per seku, vilket med lätthet räcker till dina 800rpm även med 1/8 steg.
gadget
Inlägg: 126
Blev medlem: 3 maj 2008, 22:59:36
Ort: Saxtorp

Re: Förvirrad över stegmotorspec & tips på pwm-step/dir

Inlägg av gadget »

Jag kanske har varit luddig här.
Jag vill inte nödvändigtvis styra med arduino utan med rc. (pwm)
Jag tänkte mest att det kanske finns något färdigt program för arduino att
omvandla pwm till step/dir.
Skriv svar