Köpråd Modig MD5000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Går det att gänga med tapp i Tnc150/155? Flytande hållare gissar jag att är ett måste om det fungerar.
Finns det någon tabell som man kan jämföra de olika tnc versionerna?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Går mycket bra att gänga med tapp i bägge systemen. Måste vara flytande hållare som du säger

Systemen är väldigt lika vad gäller dialogdelen

Det som tillkommer av betydelse för TNC155 är:

Lite större minne (3100 block mot 1200 block)
ISO-kod som alternativ till dialogen
Blockwise transfer (drip feed)
Grafisk simulering (4 vyer med zoom)
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Va bra! :D
Skillnaderna mellan 150 & 155 har jag ganska bra koll på nu :wink: Jag såg en tidslinje för de olika systemen på heidenhains hemsida och tänkte att det skulle vara kul att vilka funktioner som kom med vilket system.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Då började problemen.. :)

Sen jag fick hem maskinen har jag inte fått igång spindeln men jag har trott att jag inte visste hur man gjorde bara. Hade ett pc error 31 (tror jag det var) vid uppstart, som jag hade för mig att hade med luften att göra. Men tydligen är det att spindeln inte är redo (?)
Så i dag slog jag upp manualen och kollade hur man ska göra.
Så jag testar s1000 och trycker spindelstart medsols(? rätt väg iaf) och då startar spindeln långsamt åt fel håll. Vi pratar <0.5rpm.
Det spelar ingen roll om jag trycker på med eller motsols gång, den snurrar åt fel håll vilket som. Indexeringen fungerar dock åt båda håll och den jobbar mot om jag försöker snurra spindeln för hand åt båda håll.

Det sitter en annan spindeldrivare då någon har bytt till 8.6kW motorn, troligtvis från modellen större. Och den sitter i en egen extern låda som jag fick koppla lös för att flytta maskinen. Jag klippte trådarna 1cm från plintarna för att säkert få tillbaka dom på rätt ställe.
Efter att maskinen kom hem kopplade jag in kablarna igen innan jag spänningssatte den. Jag är helt 100 på att trådarna sitter på rätt ställe.

Så jag började felsöka och kollade så att trådarna verkligen satt korrekt i plintarna (hade maskinen igång) och då råkade jag dra ur kontakten som går till "spindelservo-kort" i det andra elskåpet och då startade spindeln sakta och gick upp till uppskattningsvis 1000rpm. Jag stängde sen av och satte tillbaka kontakten.

Jag gissar att det är glapp/avbrott på någon kabel mellan servokortet och Tnc'n för jag har inte rört något annat. Och servokortet lyser inga error dioder, och alla andra för normal funktion lyser.

Så har någon något tips jag kan testa? Jag ska sätta mig in i dokumentationen ikväll men det finns ingen info på de nya grejerna som tillkom vid spindelmotorbytet. :tumner:
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

http://www.contraves-drives.com

Kan hjälpa med dokumentation och service. Till vilken kostnad vet jag inte
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

En sak. Du skrev tidigare i tråden att lågväxeln inte funkar. Maskinen väljer ju växel efter beordrat varvtal. 1000 rpm betyder lågväxel. Den långsamma rotationen (under 0,5 rpm) kan ju vara när den söker lågväxeln men aldrig hittar den. Pröva 2000 rpm istället
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Den långsamma rotationen (under 0,5 rpm) kan ju vara när den söker lågväxeln men aldrig hittar den.
Mycket trolig orsak.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Det är nog inte där det felar tror jag. Men jag kan ha gjort lite framsteg :P
Felkoden är Pc-error 31 och det betyder (vad jag vet) att PLC'n säger att spindel-servot inte är "ready".
Nu skulle det ju kunna vara massor med grejer som felar men när någon byggde om spindeldrivningen byglades den ingången i PLC'n direkt till +24V. Och jag har verifierat att det faktiskt är +24V på ingången.
Så om det inte är fler saker som ger samma felkod så vet jag inte vad det skulle kunna vara :(

Kan man avaktivera "spindle ready" genom parametrarna? Eftersom det ändå är byglat så fyller det ju ingen funktion.
Det är så irriterande att sånt här händer när jag bara flyttade maskinen. :evil:

Ang växlingen, jag testade också s5000 men med samma resultat..
Jag mätte utgången från tnc och den är 0V oberoende av inställt S-värde. Men eftersom systemet tror att spindeln inte redo att starta så försöker det väl inte ens försöka?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Om du har 0V på analogingången till spindeldriven, då måste det vara något annat som aktiverar rotationen.
Har du elschema på spindeldriven?

På min maskin finns ett par extra ingångar för växling och spindelindexering.
Dessa signaler är av typen till/från, och varvtalet bestäms internt av driven.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Spindeldrivningen har jag ingen anledning att misstänka. Efter servo kortet till spindeln dvs.
Jag får ju felkoden direkt jag startar maskinen. Spindelstart-knapparna är kopplade till plc'n, men varför den startar övh när jag trycker på knapparna är ju konstigt.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Det råder nog en begreppsförvirring här. Det Säter kallar spindeldriven = det du kallar spindelservo
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Hmm, jag får fortfarande felkoden när jag startar men det fungerar på sätt och vis nu :tumupp:

Förut tryckte jag "tool call" och skrev in ett S-värde och sen enter och om jag förstår manualen rätt ska spindeln starta med valt varvtal när jag trycker CW / CCW. Vilket inte fungerar.
Men om jag startar ett program som innehåller ett S-värde och sen går till manual så fungerar spindeln som den borde med knapparna.

Men ett annat inte lika akut problem är att spindelvarvtalet och inställt varvtal inte stämmer överens.
Tex. S=3000 ger 2428rpm mätt på spindeln.
Styrspänningen ut från tnc lådan verkar stämma. Tex. s=1020 ger 2.03V mätt bak på tnc'n. Och maxvarvtalet på maskinen är 5000.
Därför antar jag att problemet inte ligger där. Men jag ska undersöka vidare för det går säkert att ändra antingen på en vridpot. eller via menyn på spindeldrivaren.
Det är en Lenze 4902 med tyska menyer :tumupp: Manualen finns på engelska iaf!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Vad händer om du gör en spindelindexering?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Det sker automatiskt när spindeln stannar och när man startar maskinen.
Eller menar du något annat?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Nja, jag tänker på att köra en M19.
Men det kanske inte finns på Heidenhains dialogsystem?

Med tanke på de felaktiga varvtalet.
Hör spindeldriven och motorn ihop från början?
Skriv svar