Oljud i svarven
Oljud i svarven
Jag har fått ett oljud i svarven som uppkommer när spindelmotorn körs på högt varvtal.
Dvs. när man ligger i de högre varvtals-regionerna på varje växel.
Det är ett "rummlande" ljud. Kommer och går, ibland blir det nästan tyst.
När man belastar maskinen blir det något bättre.
Jag misstänker att det är ett lager som har havererat.
Antingen på ingående axel i växellådan eller på spindelmotorn.
Frågan är hur man ringar in felet?
Jag är dessutom mitt i ett stort jobb just nu.
Här är en ritning på växellådan.
Dvs. när man ligger i de högre varvtals-regionerna på varje växel.
Det är ett "rummlande" ljud. Kommer och går, ibland blir det nästan tyst.
När man belastar maskinen blir det något bättre.
Jag misstänker att det är ett lager som har havererat.
Antingen på ingående axel i växellådan eller på spindelmotorn.
Frågan är hur man ringar in felet?
Jag är dessutom mitt i ett stort jobb just nu.
Här är en ritning på växellådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27039
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Oljud i svarven
Kan du slå isär drivkedjan på nåt bekvämt sätt och på så sätt isolera typ motorn för sig osv?
Inget kul alls med annalkande lager ras mitt i ett jobb, hoppas du hittar felet snarast.
Inget kul alls med annalkande lager ras mitt i ett jobb, hoppas du hittar felet snarast.
Re: Oljud i svarven
Det borde gå att släppa lite på motorn och haka av kilremmarna.
Jag har demonterat locket som sitter vid ingående axelns frisida.
Jag kunde inte se några fel på lagret där.
Jag har demonterat locket som sitter vid ingående axelns frisida.
Jag kunde inte se några fel på lagret där.
- tecno
- Inlägg: 27039
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Oljud i svarven
Kan med typ 'stetoskop' (skruvmejsel mot örat) få någon sorts indikering om vartåt det låter värst?
Kan du frilägga så enbart spindeln kan roteras för hand och lyssna dig till ev lager som låter?
Kan du frilägga så enbart spindeln kan roteras för hand och lyssna dig till ev lager som låter?
Re: Oljud i svarven
Jag tror inte ljudet kommer från spindeln.
Det låter på högt motorvarv oavsett växel.
Jag misstänker lagret på drivsidan av ingående axel.
Lagret verkar sitta monterat i lagerlocket.
Men det är en hel del skruvning innan man få bort detta.
Undrar vad klumpen utanför remskivan är för något?
Broms?
Det låter på högt motorvarv oavsett växel.
Jag misstänker lagret på drivsidan av ingående axel.
Lagret verkar sitta monterat i lagerlocket.
Men det är en hel del skruvning innan man få bort detta.
Undrar vad klumpen utanför remskivan är för något?
Broms?
Re: Oljud i svarven
kan vara en lös mutter eller liknande på axlen, har råkat ut för det, kom och gick om vartannat, irriterande, men kändes skönt när man hittade fanskapet
Re: Oljud i svarven
Jag kände på lagerlocket efter 2tim körning, men ingen onormal temperatur.Magnus_K skrev:Skulle det gå att lokalisera med värmekamera under drift tror du?
Min gissning är att det är en kulhållare i ett kullager som har stuckit.
Då blir det tyst när kulorna råkar hamna över hela varvet.
Jag dessutom börjat höra ett lätt smattrande ljud.
Jag inbillar mig att det kan vara från kugghjulen i växellådan.
Jag har en liknande spindeldocka stående.
Jag ska kolla om denna lagring ser lika ut.
Då kan man "övningsköra" genom att demontera det.
Re: Oljud i svarven
Nu har rivit isär inkommande lagring på reservlådan.
Det gick hyfsat enkelt, fick loss både broms och remskiva med avdragare utan värme.
När bromsen var demonterad kunde man känna ett tydligt glapp på ingående axel.
Jag var tämligen säker på att lagret var slut, men så var det inte.
Det var passningen för innerringen som var nersliten på axeln.
Då är det förmodligen samma fel på svarven jag kör i, fast värre.
Inte så kul att fixa till.
Det gick hyfsat enkelt, fick loss både broms och remskiva med avdragare utan värme.
När bromsen var demonterad kunde man känna ett tydligt glapp på ingående axel.
Jag var tämligen säker på att lagret var slut, men så var det inte.
Det var passningen för innerringen som var nersliten på axeln.
Då är det förmodligen samma fel på svarven jag kör i, fast värre.
Inte så kul att fixa till.
-
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
- Ort: Malmö
Re: Oljud i svarven
Det går nog att krympa på en hylsa.Termisk sprutning...
Problemet är att få ur axeln.
Det känns inte som någon "quickfix" direkt.
Re: Oljud i svarven
Jag har nu mätt axeln på reservlådan.
Den har gått ner sig 0.15mm
Om det är möjligt att byta axeln på plats, kanske man kunde limma ett nytt lager?
Jag ska demontera bromsen på svarven, då kanske man kan bryta och se om finns glapp.
Det är ju en ganska snabb test.
Den har gått ner sig 0.15mm
Om det är möjligt att byta axeln på plats, kanske man kunde limma ett nytt lager?
Jag ska demontera bromsen på svarven, då kanske man kan bryta och se om finns glapp.
Det är ju en ganska snabb test.
- frownlayer
- Inlägg: 1823
- Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
- Ort: Reftele
Re: Oljud i svarven
pilla in ett skims och lite lagerlåsning. det gjorde jag på tvättmaskinen efter att lagert hade skurit. satt skitbra efteråt.
-
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
- Ort: Malmö
Re: Oljud i svarven
Limma låter som en quick-fix som du kanske ångrar men du kanske kan hydra in Locktite lagerlås el likn i spalten, frågan är vad som orsakat glappetsäter skrev:Jag har nu mätt axeln på reservlådan.
Den har gått ner sig 0.15mm
Om det är möjligt att byta axeln på plats, kanske man kunde limma ett nytt lager?
Jag ska demontera bromsen på svarven, då kanske man kan bryta och se om finns glapp.
Det är ju en ganska snabb test.
Re: Oljud i svarven
Jo. tanken var att limma med Loctite lagerlåsning.
Jag har haft samma fel på min lilla supportsvarv.
Där var det nerkört 3-4mm.
Jag tror inte lagret har slirat, utan det börjar "rulla" på axeln.
Anledningen måste vara för lite grepp i passningen.
Jag har haft samma fel på min lilla supportsvarv.
Där var det nerkört 3-4mm.
Jag tror inte lagret har slirat, utan det börjar "rulla" på axeln.
Anledningen måste vara för lite grepp i passningen.