Har ni tips eller frågor på designen/tillverkningen är det bara att säga till! En av anledningarna till detta projektet är ju att det ska bli en utmaning och att jag ska lära mig något, dels för designen, tillverkningen och monteringen.
Vi kan börja med en genomskärningsbild på designen. Kommer troligen göra några småförändringar under projektets gång, men överlag känner jag mig rätt nöjd med den.
Tillverkningsdags!
För att kunna mäta kastet på spindelkonan sen vid montering behövs en "test bar", kortfattat är det bara en kastfri stång som monteras i spindelkonan så man kan mäta kastet med en vippindikator. Självklart tillverkar jag den själv!

Jag tog en liten bit Uddeholm Stavax i materialstället på jobbet. Jag valde just Stavax för att det är ett rosttrögt material.
Svarvningen påbörjad!
När det var klart spände jag om den för att börja köra konan, svarva invändigt och gänga M12.
Då var den klar! Jag har sparat för slipmån på detaljen, men först ska den härdas. Blir troligen nånstans runt 48-52HRC.
Idag började jag även köra fram distanserna som ska sitta mellan de båda VK-lagrena och brickorna som ska sitta under rull-lagret.
Brickorna körde jag fram av Uddeholm Orvar Supreme (2242) för att det är ett bra "all-round" stål som klarar höga belastningar.
Då var de klara, med slipmån såklart. Men först, härdning!

Det var allt för denna helg. Blir att köra vidare under påskledigheten.